Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste bolt on-hals, dos and don'ts


Anbefalte innlegg

Har en Warmoth-hals og en MIM-stratkropp som skal forenes, Har tettet gamle borehull i halsen med formträ.

Hvilken framgangsmåte er best for optimal fit? 

F.eks

-Stikke halsen i cavityen, bore, skru, strenge, tune up.

-Stikke halsen i cavityen, strenge, tune up, bore, skru.

-Stikke halsen i cavityen, bore, skru, strenge, tune up.

Evt. andre andre ting man bør være obs på? Har sett det påstått at man ikke bør skru skruene helt inn før man har strenget og stemt opp gitaren.

Kommentarer?

Hvor mye mindre diameter enn treskruene bør hullene bores i?

 

Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg er særdeles lite vant til å jobbe med tre, boring og jobbing med å bore i tre. Sliter ofte med å hamre inn en spiker uten å bøye den 0.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk her, særlig delen om "Position the neck".

https://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Neck_Building_and_Repair_and_Setup/How_to_install_a_Fender_style_bolt-on_neck.html

Slurver du her (som jeg gjorde), ender du å måtte starte på nytt. Standard bor-diameter mener jeg å huske skal være 1/8 tomme.

Btw, formtre i gamle skruehull er vel ikke helt anbefalt..

Endret av ebbe
1/8 tomme og ikke 3/8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ebbe skrev:

Ta en kikk her, særlig delen om "Position the neck".

https://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Neck_Building_and_Repair_and_Setup/How_to_install_a_Fender_style_bolt-on_neck.html

Slurver du her (som jeg gjorde), ender du å måtte starte på nytt. Standard bor-diameter mener jeg å huske skal være 1/8 tomme.

Btw, formtre i gamle skruehull er vel ikke helt anbefalt..

Takk for info. Hva er galt med formtre i skruehull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å bruke et treverk som er tilnærmet lik det som skal plugges igjen, slik at boret ikke sklir til det mykeste av de. Jeg har ikke testet å skru i formtre, men antar at det ikke har de samme egenskapene som treverket i halsen. Det er antagelig så lite hold i formtreet at du ikke får festet halsen godt nok til kroppen. Prøv med en annen bit som du tetter med formtre før du går i gang med å feste halsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, el_roffo skrev:

Sett på hals med tvinge, merk hull gjennom kroppen, bor opp i riktig størrelse :) 

Dette, men monter e-strengene så du får halsen riktig mtp på broas plassering. Formtre er ubrukelig til halshull. Alt for mykt. Fjern, og plugg hull med hardtre og litt lim.

 

Edit: På denne måten guides boret av hull i kropp slik at du borrer tilnærmet loddrett. Bruk markør på boret (tape e.l.) så du vet nøyaktig hvor dypt du skal borre. Dette er ikke noe du tar på gefuhlen.

Endret av Gubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden å fjerne formtreet innebærer å bore det bort(?), tror jeg jeg prøver formtrehull først, så får vi se hvordan det går. Har ikke evner, verken på den ene eller andre måten, til å forme treplugger nøyaktig heller, så blir det nødvendig får det heller bli en jobb for dr. Holmboe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2020 den 8.55, nikotro skrev:

Det er veldig fint om du deler erfaringer når du har festet halsen i formtre.

Erfaringen etter boring men før strenging er at det gikk bra, men det er nok mest sannsynlig fordi de gamle og de nye hullene hadde helt ideelt identisk plassering. Jeg fylte hullene med formtre uten å sjekke om det var nødvendig, fordi det ene hullet var litt forstørret helt ytterst, så jeg tenkte tar du ett, tar du fire, som alltid når jeg støter på hull. Det evt. svake punktet er det ene hullet som var litt forstørret. Den som har lever får se.

Men har man (tilsynelatende) løst ett problem, dukker det gjerne opp et nytt. Delen av halsen som festes til kroppen er altfor dyp---forfra til bakfra---i forhold dybden på neck pocketen. Så mye dypere at jeg vil trenge 3-4-5 mm ekstra høyde på bridge saddle-høydeskruene.
Enten må hele kontaktflaten på halsen pusses ned, eller så må den vinkles á la Jeff Beck. Vet ikke helt hva jeg skal velge, men vil uansett anta at jobben vil kreve et høyere presisjons- og ferdighetsnivå enn jeg evner.

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.