Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av brukket hals


BobbyBay

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt tilbudt en halvakustisk Höfner fra siste halvdel av 50-tallet. Den har dessverre brukket hals, dvs hals har sluppet fra kroppen - ikke så fint brudd. Den er forsøkt reparert en gang på 80-tallet, da den røk igjen før alle strengene var på. Skal å se på den i kveld, og håper å få tatt noen bilder.

Finnes det instrumentmakere her i landet som fixer sånt?
Og hva vil en sånn operasjon eventuelt koste?

Ser lignende gitarer ligger ute for 6 - 8000,- men dette er min bestefars som han brukte i danseband sent på 50-tallet - og jeg skal få den hvis jeg lover å reparere den.

Sånn ser den ut ca.: 

Endret av BobbyBay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes reparatører som fikser. Spørsmålet om kostnad avhenger veldig av reparasjonens omfang. Hvis du poster bilder av skaden, så finnes det vel i hvert fall et par forumitter her som driver litt med gitarsnekring, og som muligens kan fortelle deg sånn omtrent hva det vil koste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det der ser så enkelt ut, jeg tenker umiddelbart på å frese og felle inn noe forsterkende.

Basert på bildene altså. Er vel en grunn til at det ikke funket med forrige forsøk.

Steinkjer ja? Hør med Edgar Stakset, men vær forberedt på å bruke litt tid...

Edit: jeg tror forresten heller ikke du bør stole alt for mye på prisvurderinger av gitaren hentet fra nettet.

Endret av Gubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, BobbyBay skrev:

Ja, bestefaren har gjort det, men jeg tror aldri det ble sagt noen eventuell pris. Jeg får kanskje rusle innom der en dag.

De har i hvert fall postet bilder av en reparasjon av en akkustisk gitar på fb-siden sin der det både var et hull i lokket og en løs bro, så jeg tipper de har kompetansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Audun skrev:

De har i hvert fall postet bilder av en reparasjon av en akkustisk gitar på fb-siden sin der det både var et hull i lokket og en løs bro, så jeg tipper de har kompetansen. 

Tja. løs bro og hull i lokk er vel en annen affære enn en hals som har løsna i liminga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gubbe skrev:

Tja. løs bro og hull i lokk er vel en annen affære enn en hals som har løsna i liminga.

Ikke direkte sammenlignbart, jeg vet, men det innebærer uansett trearbeid og liming av treverk på gitarer. Derfor jeg antok at kompetansen kanskje er der. Det koster i hvert fall ingenting å spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Audun skrev:

Ikke direkte sammenlignbart, jeg vet, men det innebærer uansett trearbeid og liming av treverk på gitarer. Derfor jeg antok at kompetansen kanskje er der. Det koster i hvert fall ingenting å spørre.

Selvsagt, og det er noen år siden jeg hadde noe med den omtalte bedriften å gjøre, så mye kan ha endret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strand guitars bygger akustiske gitarer , og kan fikse nærmest alt  av sånt , men det vil antakelig koste en god del . De tok 2500 for planing av bånd , tilpassing  nut og fiksing av fretedges på en gitar til en kjenning . Hvor mye er du villig til å legge i dette ?

Det må brukes rett type lim for at det skal holde bra . Limet på trekke inn i treverket skikkelig - noe mange limtyper ikke gjør . Jeg bruker en lokal felemaker til å fikse knekte halser på Gibson ( Posten er så snille...)  . Han bruker en lim som er i kuler som han varmer opp . Dette trekker skikkelig inn . Dette bruker han på alt av fioliner , kontrabasser etc. som han fikser for orkesteret her .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag og gode tanker rundt dette.

Det hører med til historia at jeg skal få gitaren av min bestefar hvis jeg lover å reparere den. Som sagt brukte han den i et lokalt danseband sånn helt i slutten på 50-tallet etter hva jeg har forstått. Han sa han kobla den på forsterker, men jeg finner ingen elektronikk, så enten er den borte, ellers husker han feil.

Finn-prisene forstår jeg at ikke sier noe om verdien. Tipper den blir verdt ca det det koster å reparere den + affeksjonsverdien for min del.

Han som har guitarworks.no skulle ha rundt 2000,- for å fjerne gammelt lim, borre inn noen plugger og lime på nytt - frakt tur/retur kommer i tillegg. Synes det var billig - og regner med når han er nevnt på norskegitarer-sida vet han hva han holder på med :-)

_20190827_215941.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.