Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store ampmod-tråden!


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
På 28.1.2019 den 12.54, el_roffo skrev:

KT88 ligner litt på 6L6 i lyden syns jeg, litt hardere og mer kontant enn EL34, og mer bunn enn både EL34 og 6L6. Men det slutter ikke å låte Marshall nei :) Det er vel ikke noe du merker skikkelig før du begynner å pushe forsterkeren en del.

Du får ikke noe særlig mer effekt av et sånt rørbytte, KT88/6550 trenger 600V+ for å yte max. Primærimpedans og effekttoleranse på utgangstrafoen i en Marshall stemmer ikke helt for å kjøre opp spenningen på det nivået... Hvis alt stemmer med spenning og utgangstrafo får du 50W av et par EL34, 60W av et par 6L6GC og 100W av et par KT88/6550.

Det er litt sykt ja, en 200w Marshall Major har vel 4xKT88? Hadde vært interessant å teste litt andre typer rør bare for å høre hva de bidrar med. 🤔

Må bare si at internett er et fantastisk sted, har sakte men sikkert beveget meg over i Jose-land både med og uten dioder, og det er knall saker! Mastervolum før tonestack var spesielt interessant. Fant også et schematic av Cameron Atomica (Jose modda Super Lead) i går kveld, og så fort at det var mye JCM800/Super Lead DNA (de to deler det meste). Kunne ikke legge meg før den kretsen var testa ut 😅

I tillegg til skikkelig hissig 80's lyd på high sensitivity inputen, ble jeg overraska over at low sens. låter meget nært en stock Marshall! Litt tightere, hårfint "smoothere" og tar pedaler bedre. Har ikke lyst å borre hull til switcher, så må skaffe push pull pots for å switche inn og ut dioder (20v Zener) og transistorer (MPSA06, samme som Friedman sin sat switch)! 

Låter ca sånn, først low sensitivity så high rundt 0:52

https://www.dropbox.com/s/9s2ewo5syi2ghs4/Atomica mod.wav?dl=0

Endret av Alfi27
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major hadde 4xKT88 ja, skulle være nok effekt for de fleste :) Hvis du vil eksperimentere med andre rør i en Marshall er det biaskretsen som må modifiseres litt, muligens også litt på rørsoklene hvis jeg ikke husker helt feil. 6L6 og KT88/6550 trekker høyere glødestrøm enn EL34, men stort sett er det innenfor toleransene til strømtrafoen. Hvis du får ned anodespenningen til 250-300V kan du kjøre på med 6V6 også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kunne tenkt meg å prøve 6550 ja, men de er dyre... Spørs om det er verdt det 😝

Siste nytt om 800en er at jeg var så smart og skulle lodde av en parallell resistor på den ene plate-resistoren, mens ampen var på... Gnistra som et stjerneskudd og tilhørende gainsteg har vært veldig problematisk siden. Har vel funnet ut at PCB er greit når du skal ha en krets som er planlagt på forhånd, men å modde og eksperimentere på er det mindre enn ideelt. Så nå blir det ombygging til turret board, myye enklere både å lodde og å bruke alligatorklips på!

Vurderer også sterkt å drille opp for et ekstra preamprør. Ikke for å få bøttevis med gain, men for å ha gainsteg nr 2 eller 3 relativt clean for å få en renere og klarere vrengkarakter. Så da får low inputen 3 gainsteg og high 4 gainsteg, og muligens to gain knobs også. 🍻

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man i gang, skulle kanskje laget en prosjekt-tråd på dette 🤔

Hadde antakeligvis sittet til langt på natt for å få det opp å gå, hvis ikke framgangen ble bremset av at fyren (som også laget brettet) har solgt meg titalls av resistorer som ikke er lange nok til å nå over på det lengste strekket... Kunne jo ha forlenget de på et eller annet vis, men siden jeg trenger en eller to turrets til på brettet avventer jeg det heller. 

Startstreken blir en Friedman SS100-krets, og muligens litt innslag av Phil X siden en kjernekar på Rig Talk har vært så generøs og delt alle detaljene rundt kretsene! Er egentlig ikke megafan av det noe tammere og mer polerte Marshall soundet til Dave, men etter jeg hørte en sammenligningsvideo av SS100 og Steve Stevens sin gamle Plexi, ble jeg veldig interessert! Man hører forskjell, spesielt rundt 0:38 på pick attacket, men det er ikke mye. Og er det nærme nok for Steve, så burde det være nærme nok for meg også. SS100 fra Top Jimi var også en av mine favorittprofiler da jeg hadde Kemper!

Hovedårsaken for dette er dog , som jeg sikkert har nevnt før, at jeg er lei av at gain knoben kun låter bra på 5, som er tilfelle på en stock Marshall med bright cap... Og tar man den ut, låter det helt forferdelig. 

IMG_2945.thumb.JPG.489e58906ebc6a92bd8089f03932145f.JPGIMG_2944.thumb.JPG.58d8a9dd3b5b3bdc0e2c3a46df9191f8.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Friedman-kretsen, og den låt ikke i nærheten av sånn en Marshall skal låte i mine ører... Bytta om til Cameron Atomica-krets igjen og det låt sjef, men klarer ikke å roe AFD-nysgjerrigheten... 😅

IMG_2955.thumb.JPG.a23170c71ebd702812393ae39b544a1a.JPGIMG_2954.thumb.JPG.35ba125992fa150fb7064ef6ff08dd95.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 25.3.2019 den 19.34, Audun skrev:

Noen i Norge som gjør tilsvarende Folkesson-mod på Marshalls?

Ikke såvidt jeg vet, tror ikke det er noen i Norge som gjør "signatur" type mods i det hele tatt 🤔

 

Muligens siste oppdatering på 800-prosjektet, prøvde meg på Suhr/Bradshaw/Golub sin SE Lead mod, og tror faktisk endestasjonen er nådd nå! Det eneste jeg har igjen å prøve er en ekstra 100uf filter cap for å tighte opp litt, men ellers syns jeg den både har meget bra rekkevidde på gain (til tross for bright cap) og av en eller annen grunn er EQ'en merkbart mer responsiv selv om den eneste tone stack-mod'en er lavere treble cap-verdi 🤔

Legger ved et lite klipp og sammenligning med referanseampen/kretsen. Bortsett fra at min gitar er stemt i E og deres i Eb (orka ikke å stemme om Floyd...), og at Rasmus-gitarene til Suhr ikke har like bra elektronikk som Suhr-gitarer (i forhold til hvordan den cleaner opp), syns jeg det låter akseptabelt nært! Det eneste som ikke er etter oppskrifta er 5k presence pot (Plexi) i stedet for den "korrekte" 25k (800) da jeg liker bedre taperen på 5k, så min amp låter nok noe brightere enn SE100 mye pga det (samt det med stemminga). Kanskje jeg prøver 25k igjen, men tviler 😝

https://www.dropbox.com/s/mh22i5yhujknsx7/SE Lead mod.wav?dl=0

 

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har tenkt litt på, er det egentlig marked/interesse for amp mods i Norge? Tenker da på å levere inn/sende amper for å bli modda. Det er jo ikke 80-tallet lenger, og heller ikke akkurat sør-vest kysten av USA 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe helt spesielt og utrolig rafft med hot rodda Marshalls. Så hadde vært veldig interessant om det var muligheter for å få gjort fks. Gower/ Fortin type mods uten å sende amper utenlands.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var fysaken endelig ferdig! Det eneste jeg vurderer å prøve ut, fordi jeg ikke eksperimenterte nok med det, er å redusere negative feedback (øke verdi på resistoren) og da muligens kunne kvitte meg med resonance knoben på baksiden som fort blir i overkant chug-a-lug. Kjører den som regel på 2, og det chugger mer enn nok selv for metal som jeg dog sjeldent spiller. Og kaanskje øke spenninga til preamprørene littegrann, da den allerede har lav plate spenning (375V) og et ekstra rør hjelper jo ikke akkurat på 😅

Har også installert ekstern biaspot, så med biasprobes à la TAD Biasmaster så trenger den i prinsippet ikke å åpnes opp før om 20-30 år når filter caps trenger å byttes 😁

fullsizeoutput_28ea.thumb.jpeg.4f2ac121c6a2cf0b5802701cb68d905f.jpeg

IMG_3156.thumb.JPG.5061e1bd472ee66fb3c4d6c0fa065351.JPG

IMG_3163.thumb.JPG.a755e28c28d2143e894ff020f3fd3b27.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Greide ikke helt å la dette ligge, da jeg kom i mål med JMPen kunne den ikke lenger brukes som plattform for å teste ut kretser, så da måtte noe mer moddevennlig inn i 800en!

Nesten ferdig, forventer å få den fyrt opp i kveld. Stock 800 krets når begge push pull-pots er inne, gain pull tar bort bright cap og master pull gir gain boost (fra 10k til 5k cathode på andre gain stage, og 0.68uF i parallell med 820R cathode på tredje stage).

CA2FB4CD-2811-4007-BE47-5446051A523A.thumb.jpeg.474b64169105fd5a9f180ebade831902.jpegEB23B4D1-6C33-4051-B7E9-31CE244C7469.thumb.jpeg.448dbecc254bf7f6243199786946658e.jpeg

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.