Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengeskifte Floyd Rose


Sinister

Anbefalte innlegg

Har dessverre vært klønete å knekt 2 strenger på min første Floyd Rose gitar når jeg skulle stemme den.. Har sett litt på youtube men sikkert noen her som har erfaring med dette. Lurer på følgende:

- Når jeg skifter de 2 strengene, må jeg da skifte alle?

- De strengene som er på gitaren fra før, er fra et annet merke enn de jeg tenkte å sette på.. har det noe å si selv om begge er 10-46 strenger?

- Noen gide tips til æ blokkere broen mens jeg skifter de 2 strengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de røk - ikke knakk :)
Hvis det er samme type strenger sånn omtrent - og de var nye, så kan du sikkert tillate deg å bytte bare 2. Å blande vanlige strenger med coatede Elixir eller noe sånt, blir litt dumt.
Da er også merket relativt uvesentlig. Bytt de som røk og kom i gang. Etterhvert er det vel vanlig å bytte hele settet for de fleste vil jeg tro.
Du kan vel nær sagt bruke hva som helst for å kile fast/blokkere stolen, men du kan jo prøve med spillkort eller post-it blokker. Da kan du finne akkurat ønsket tykkelse på mikromillimeteren.
God fornøyelse med verdens mest irriterende, men geniale brosystem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, vim skrev:

Tipper de røk - ikke knakk :)
Hvis det er samme type strenger sånn omtrent - og de var nye, så kan du sikkert tillate deg å bytte bare 2. Å blande vanlige strenger med coatede Elixir eller noe sånt, blir litt dumt.
Da er også merket relativt uvesentlig. Bytt de som røk og kom i gang. Etterhvert er det vel vanlig å bytte hele settet for de fleste vil jeg tro.
Du kan vel nær sagt bruke hva som helst for å kile fast/blokkere stolen, men du kan jo prøve med spillkort eller post-it blokker. Da kan du finne akkurat ønsket tykkelse på mikromillimeteren.
God fornøyelse med verdens mest irriterende, men geniale brosystem!

Beklager sen tilbakemelding.. ja, stemmer at de røk :) De strengene som står på er Earni Ball string, aner ikke hvilken type. De to strengere jeg tenker å bytte til blir isåfall Nickel Wound D addario XL EXL 110. Tror du det skal gå greit? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, vim skrev:

Det blir nok helt strålende det. Nickel wound stålstrenger begge to og ingen dramatisk forskjell :)

Forresten.. Ser broen ikke ligger parallelt med resten av gitarkroppen. Den ligger litt for mye lent tilbake, har det noe å si eller burde den liggee 100% parallelt med kroppen? Legger ved bilde :) 

50299927_293581094682332_7036392067169255424_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skullkrusher skrev:

Ja, prøv å juster slik at den ligger parallelt med kroppen. :) Funker best da.

Skal prøve det! :) Men når jeg fester på 2 nye strenger og monterer dem, så tar jeg å tuner gitaren både ved hodet og nede ved broen.. kan det da skje at broen ikke lenger blir parallell med kroppen pga spenningene i strengene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet strenger, men mangler den A-strengen så må kjøpe ny av den neste uke. Mener det gikk greit å skifte strengene, men har jeg gjort noe feil når det gjelder antall runder som strengene skal rundt tunerskruene på hodet? Legger ved bilde. De strengene jeg skiftet selv, ble det så få viklinger rundt tuner skruene forhold til de jeg ikke måtte bytte, men har det noe å si? F.eks har jeg ikke skiftet E-strengen på streng 6 selv. 

Blokkerte ikke broen under strengeskifte da den allerede var ute av posisjon.. menmen. Vet ikke helt hva jeg gjorde for å være ærlig, men slakket alle strengene og da ble broen så lav at den tar ned i bunnen av gitar. Hvordan skal jeg få til å få den parallell igjen? Vet det er 2 skruer bak på gitaren man kan justere fjærene med, men fjærene virker veldig stram, og er redd for å ødelegge dem. 

50699203_614230945695162_9207488380210774016_n.jpg

50787701_2271629573109913_1151776771268411392_n.jpg

50889873_320640145237325_5833893432942133248_n.jpg

51007111_978459315698384_1819829195807653888_n.jpg

51059117_356658051824642_6486237083315732480_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ca 2-3 runder på de tykkeste, samt 3-4 runder på de tynneste strengene. Ingen fasit, klarer heller aldri å få riktig - det går som regel veldig bra. Har du locking tuners, så er det hvertfall ikke problem med at strengene fyker ut ved for få turns. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Troll skrev:

Personlig liker jeg ca 2-3 runder på de tykkeste, samt 3-4 runder på de tynneste strengene. Ingen fasit, klarer heller aldri å få riktig - det går som regel veldig bra. Har du locking tuners, så er det hvertfall ikke problem med at strengene fyker ut ved for få turns. 

Hørtes bra ut! Takk for oppklaringen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MartheyG skrev:

Ift. broa som har tiltet bakover, dette vil nok løse seg når du får på den siste strengen. Hvis ikke så må du nok bak og justere de skruene som holder «kloa» til fjærene. 

Akkurat! Har også lagt merke til de skruene som er festet til broen for å feste strengene med er ganske ulike, da noen av de er skruvd ganske langt ute, men andre er skruvd ganske langt inne. De heter vel string locking screw på engelsk. Er det vanlig at de har forskjellig lengde? Legger ved et bilde som forklarer bedre: IMG_1846.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.