Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritone i drop C?


Geralt_of_Rivia

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har gått til innkjøp av en Chapman baritone. Alltid hatt lyst på det, og nå hadde jeg muligheten. Det jeg prøver å finne svar på er egentlig om en baritone kan brukes i drop c? Jeg er fullt klar over at den er langt for dypere tuninger. Jeg har sett litt av hvert på nettet ang. akkurat det. Hva tenker dere? 

Jeg hadde også en samtale med en kompis av meg, som mente at om en kan stemme baritonen i drop c, så vil drop c på en annen gitar høres anderledes ut? Dette på grunn av scale lenght forskjellen. Har aldri hørt om noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir no "tilsvarende" som å stemme opp en gitar i drop F.
Ville ikke gjort det. 

Bedre å skaffe seg en "vanlig" gitar til dette formål. Jeg har stemt gitarer med 24.75 skala ned i drop C med 11-52 strenger uten problemer (Gibson, Epiphone, ESP Eclipse). Enda bedre er det med 25.5" skala (Schecter, ESP, Ibanez)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke det store problemet hvis man velger riktig strengetykkelse. Selv med en 30" baryton, så skiller det ikke mer enn 4,5" ned til normal Fender-skalalengde. I denne enden av skalaen utgjør det litt mindre enn tre bånd eller tre halvtoner. Den burde således kunne stemmes i C# standard tuning med omtrent samme strengetykkelser og spenn som en vanlig gitar. En halvtone opp burde gå bra, spesielt med light til medium strenger. Drop-tuning er alltid en utfordring for standard strengesett, og den tykkeste strengen har da uansett sine egne krav, siden den er en halvtone ned i forhold til C#-standard-tuningen som altså er ganske naturlig for en 30" hals med normale gitarstrenger.

Og som andre har nevnt, så har strengetykkelse nesten alt å si. Jeg har en 30" short scale bass stemt i D standard (altså en oktav lavere enn vi snakker om her). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.