Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det enkleste å starte med


space

Anbefalte innlegg

Skal lære gutta mine på 7 år å spille gitar!

Hva er det enkleste å starte med? 

D A E er vel et godt utgangspunkt?

Har printet ut Lisa gikk til skolen her. Det er sikkert noen tilsvarende sanger med 2 grep også, men trenger litt hjelp til å komme på noen :)

Blir spennende da begge er venstrehendte, men vi prøver med gitaren høyrehendt i første omgang. 

received_10160080017345344.thumb.jpeg.7d721826552d5302ca81521233cd9174.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann. Tom Dooley. Barn er ikke kritiske på hva de spiller. Dattera mi kommer hver torsdag hjem i ekstase etter å ha hatt musikktime, og har nå de to siste ukene trallet på "Kråkevisa"  (en eminent kollega av meg, klassisk bratsjist, som har aktive og musiserende musikktimer med hele førsteklassetrinnet på skolen dattera mi går på). Ukene før det gikk hun rundt og sang kvintintervaller etter at hun hadde fått prøve å spille fiolin med åpne strenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo litt mer kritiske når de blir eldre. Husker den gang jeg drev med gitaropplæring for fjortiser, og Guns covret "Knocking on heavens". Det var en vanvittig gavepakke for alle oss som hadde slikt som jobb. Motivatorfaktor deluxe. Ser at flere av de som slet med å lære den under min ledelse, på en råstemt nylonstrengegitar tjener penger på gitarspill den dag i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg begynner med å bruke ukuleleakkord-former på gitar når jeg har elever med små fingre. Du må bare transponere ned en kvart. C blir G, D blir A, etc. Unntakene er E og Em - kjekt å kunne bruke alle strengene. :)

Ellers har jeg hatt stort utbytte av å lære barn enkle melodier via tab eller gehør, for så å lære de akkordene som hører til etterpå. Et eksempel er «Hot Cross Buns», lett å lære og 3 akkorder. Den er morsom å dikte egne tekster på. 

Ellers går «Bjørnen Sover», «Mai vi har» og «Ole har en liten bil» an å spille med 2 akkorder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.