Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson LP Custom 1978


Telemann

Anbefalte innlegg

Storbandet eg spelar i har ein gitar liggande ubrukt på eit lager, og eg tenkte eg skulle bruke sommeren til å gi den ein sjanse. Mistenker at bandet kjøpte denne ny i '78, og den har fått litt juling her og der. Den har vore jamnleg i bruk fram til forrige gitarist slutta for ca to år sidan. Eg har vore med av og på i ein god del år, og håpet er at eg på sikt ender opp med denne gitaren. Det største spørsmålet er om eg skal gi den ein refret eller ikkje, tar gjerne imot synspunkt på det. Banda er veldig lave og flate, tok sjølvsagt ikkje bilete av dei. Gitaren er så vidt eg veit heilt original, med unntak av pickupswitchen - måtte bytte den for å få liv i begge pickups.

Eg veit ikkje all verdens om Les Paul, så eg tenkte å høre her. Kva bør eg sjå etter på gitaren for å finne ut om det er gull eller gråstein? Bonuspoeng for hint om kva den evt. kan vere verdt.

Skal sjølvsagt spele på den for å finne det ut, men kom igjen: Dette er eit forum!

Pics:

78LPC-2.thumb.jpg.6aa3fea4cee5118ca20d901ab7cec442.jpg78LPC-4.thumb.jpg.b475e375fa3d89be571ad4924592c97b.jpg

78LPC-3.thumb.jpg.e3f898fecd5f70c7da42f6e6afe92883.jpg

78LPC-6.thumb.jpg.c15ec89ec13ce7e167d239011c5f2ebf.jpg

Tar gjerne meir spesifikke bilete ved behov!

78LPC-5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fretless wonder :)

Feit gitar. Hvis alt er originalt og den er i godd spillbar stand, vil jeg anslå at verdien ligger et sted mellom 20 og 30 lapper, litt avhengig av hvem du treffer av kjøpere.
Hvis du får en gratis er det jo et varp. Refret hvis den er ubrukelig, om ikke hold den original så langt det lar seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Slashaxl skrev:

Fretless wonder
:)

Lettspelt som fy - umulig å bende skikkelig. Blir kanskje vant til det? Håper å finne ein pris som er ok for både meg og bandet, men har ikkje lufta det med nokon endå. Disponerer den i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja de var vel kjent for å ha noen slike back in the day ja. Om man venner seg til det vet jeg ikke, har aldri spilt på en selv :)
Du bør vel kunne få den til en meget hyggelig pris da, regner med de ikke ser for seg veldig mye profitt på denne, iallefall ikke til en som spiller i bandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pledrik skrev:

Nyyyydelig:). Fretsene er vel litt sånn "love it or hate it", men originalitet vil nok øke verdien litt. Tipper rundt 25' i verdi. Hva er vekten?

Tenkte eg skulle sjekke det, men har faktisk ikkje vekt. Verdien for meg personlig vil nok øke med nye band. D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo kun informasjon jeg har lest meg til, har null personlig erfaring. "The fretless wonder" er vel ikke av de største suksessene Gibson har laget, til det er den for ekstrem. Så blir det da slik at en slik gitar kanskje skal få være slik den er? Altså som et tidsminne fra noe som der og da virket som en veldig god idé, og som ikke var det senere i tiden. omtrent som Ibanez RG, I dag "passer" jo alles hender av en eller annen grunn til "feite, gode halser". Det skulle ikke forundre meg om "alles" hender passer til "slanke, fine halser" av en eller annen grunn om noen år..Dette er jo en ekstremgitar, og da er det mange som synes den er uvant.

I mitt hode blir det feil å refrette denne, slik at den passer til dagens gitarmote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CastorFiber skrev:

I mitt hode blir det feil å refrette denne, slik at den passer til dagens gitarmote.

Skal gi den mange sjansar som fretless wonder før eg evt. refrettar! Men ser først og fremst nytteverdien i gitarar, vil altså ha den først og fremst spelbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger, bånd, halstykkelser, radius på gripebrettet mm er ting som er helt greit å gjøre noe me for å få en fullt ut spillbar gitar i dag.

Spillestil, teknikker, og lyder er forandret, så hvorfor beholde gitarar slik at de ikke passer til dagens bruk.

Jeg frettet om den jeg hadde med "fretless wonder" uten å nøle noe over det.

Se på Reissue modellene til Fender og Gibson. Mye tilpasset der i forhold til hvordan originalene var.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt syns eg det samlarar driv med er heilt uinteressant. Og dersom nokon vil ha denne som fretless wonder når eg er ferdig med den er det vel berre å slipe den til det? Mest enig med tangokongen sånn sett.

Ang. Høfneren, retorisk eller ei, blir den brukt? Viss det kulaste med ein gitar er kva år den er laga, kva verdi har det?

Syns dette er ein veldig artig debatt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en '78 modell. Altså ikke noe samleobjekt. Bytt bånd på den hvis du får en bra deal på gitaren, og den passer deg bedre med andre bånd. Bånd på en gitar er slitedeler, og ikke noe som vil forringe verdien på gitaren nevneverdig. Ikke noe å spekulere på, og sånt man må regne med på eldre gitarer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.