Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig Strat - hva er da shit?


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå kvittet meg med Telecasteren, da jeg har funnet ut at jeg vil leke litt mer i strat-land, men jeg er helt blank på hva jeg bør legge pengene i. Har i utgangspunktet et budsjett på 2500kr, men kan strekke det en drøy tusenlapp om det er verdt det.

Bruktmarkedet i denne prisklassen er noe snevert. Det er en mengde Squier Standard, og en god del Mex Standard, men dette er da enten litt i underkant kvalitetsmessig, eller litt i overkant budsjettmessig. Min nåværende tanke er å kjøpe en ny Squier Vintage Modified strat, da disse i motsetning til Classic Vibe har holdt seg på en lav pris. Da disse to seriene kom fikk man inntrykk av at de var jevngode kvalitetsmessig, og såfremst det nå eventuelt er Classic Vibe som har blitt bedre, og ikke VM som har blitt dårligere, så føles det som et godt kjøp.

Classic Vibe er nå langt over budsjett om den skal kjøpes ny, og på finn er det kun én strat, og den er sunburst (som er den kanskje kjedeligste finishen på strat sammen med svart med hvitt plekterbrett), så vil helst unngå den. Mex er det som sagt en del ute til 4k, som kanskje kan prutes ned noen hundrelapper.

Spørsmålet er da om VM fortsatt er de gode bang-for-the-buck-gitarene de var? Og er det eventuelt verdt å gå opp den tusenlappen i budsjett for å få en Mex Std, eller er VM/CV bedre gitarer? Internett byr på en bred uenighet om temaet, og lurer da på om noen her har førstehåndserfaring med nevnte modeller og har noe vettugt å komme med :)

Og som et bonusspørsmål: Det er en i nærområdet som har en Ibanez SA160. Kul gitar, men HSS. Hvor langt unna strat kommer jeg om jeg kjøper et adapter og putter en Texas Special i bridge på denne, sånn rent lydmessig?

Håper å komme til enighet med meg selv på dette emnet ganske raskt, før jeg ender opp med å kjøpe noe helt annet og angre etterpå, som jeg har gjort så mange ganger før xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt i samme situasjon her.  Jeg tror jeg gjorde et helt midt på treet valg da jeg gikk for en Sterling by Music Man SUB Silo 3.  Det er en HSS, men så er dette min første gitar med vinglepinne, så jeg er ikke akkurat erfaren på strat-området, men jeg følte samme dilemmaet som deg.  Bruktmarkedet fristet liksom ikke på strat-siden. Jeg har hatt en Vintage Modified bass en gang, og kvaliteten oppleves vel i sum til å være på linje med den. Jeg tror vel at i denne prisklassen så handler det om både eksemplarvariasjon og å finne ut hvilke svakheter man kan leve med. En av mine beste kjøp var en Squier Short Scale Jaguar Bass med PJ pickups.  Den er etter hva jeg skjønner laget på samme fabrikk som VM, og det er nok en bass jeg aldri kommer til å selge. 

Beklager at jeg ikke har noen gode råd, men her handler det nok mye om preferanser. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene så langt!

Partsoen som skela linker til har, som Audun sier, feil pickupkonfig. Ikke et stort problem da jeg har pickups som låter bra, men den er også for møbelgitar for min smak. Partsoen som Audun linket skal jeg sjekke ut, den var snasen (selv om jeg har fått en uforklarlig lyst på stor headstock, og Vintage modified frister mer enn den kanskje burde). 

Hadde en HW1 Jazzbass som jeg var meget happy med, men alt fra USA er over budsjett.

Telecasteren jeg kvittet meg med var Classic Vibe, så kjenner godt til hvor godt de leverer! Det åpenbare valget er jo å kjøpe Classic Vibe'n på finn, men har ikke lyst på sunburst :P

Det store spørsmålet er vel hvorvidt Vintage Modified er på nivå med Classic Vibe fortsatt, og hvis ikke hvorvidt de har blitt dårligere eller CV bedre, samt hvorvidt det er verdt å legge en ekstra tusenlapp eller så i noe fra Mexico. Er Mexico merkbart bedre enn CV/VM? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Japansk Squier eller Fender Strat . De ligger nær ditt prisnivå og er meget bra .

Bare pass på at bånd ikke er slitt . De fleste har små tynne bånd som fort blir slitt .

Ellers er de gamle Fender Mex Strat fra tidlig 90 tallet bra , men dukker ikke så ofte opp lenger .

 

Andre : Aria pro gamle Japanske Strat (og andre Japse Strat ESP - Schecter etc. ) - Peavey USA Predator fra tidlig 90 tallet dukker opp av og til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Brekkvasselven skrev:

Squier classic vibe er absolutt å regne med !!

Dette. Testa en `50s CV strat her om dagen som var fantastisk, både låt og spilte utrolig bra. Det var flere CVs i samme butikken, men den ene strat`en skilte seg veldig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene folkens! Kjørte meg litt fast i at jeg ville ha Fender på headstocken denne gangen, litt for eventuell gjensalgsverdi om Strat ikke er for meg likevel. Fikk en grei pris på en MIM standard som spilte meget bra i mine hender, så slo til på den. Tror jeg blir happy! Må bare få et nytt plekterbrett så jeg får bort restene etter Roland HK-systemet som var i den en gang, og få inn ordentlige pickups :)

Satser på å få ut en NGDx2-tråd i helga, om ikke jeg blir opptatt med å spille :D

Ser for øvrig at Vintage-gitarene jeg ble tipset om går for en fin pris nye hos gear4music, så kanskje gir en slik et forsøk senere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.