Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scalloped neck


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått montert sammen en gitar og prøvd min nye 'scalloped neck', og det er litt varierende hvor mye jeg kjenner meg igjen i hvordan andre har beskrevet det. Mange sier at de spiller surt på sånne gitarer fordi de er vant til å trykke strengene helt ned i gripebrettet. Jeg strenget denne gitaren med .008-strenger og får ikke dette til å stemme. Nå har jeg fortsatt under en times total spilletid, men selv med så tynne strenger må jeg trykke ganske hardt for å trykke dem særlig sure. De gangene jeg hørte det ble skikkelig surt, viste det seg at fingeren, og strengen, hadde glidd på båndet, som når man bender, uten at jeg hadde lagt merke til det. Jeg tror det er den komplette mangelen på taktil feedback fra gripebrettet som gjør det vanskeligere å holde fingrene støtt mot strengen.

Folk som liker det sier man får bedre grep om strengene. Det er jeg forsåvidt enig i, men vet ikke om jeg synes det betyr så mye fra eller til----grepet var kanskje godt nok fra før? o.0

En ting jeg ikke har hørt, men som jeg også erfarer på gitarer med høye bånd, er at fingertuppene blir litt småsåre ganske fort. Jeg kan spille ganske lenge på archtopen min, som har tjukke strenger og lave bånd, uten å merke noen sårhet, men på denne kom det ganske fort.

Skal prøve det ut ei stund til, før jeg bestemmer meg, men foreløpig virker det ikke verd en dyrere gitar og mindre stabil hals, for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, The Euphor skrev:

For min del er det veldig behagelig, og jeg oppfatter gitarer med skallopert gripebrett (dog, ikke halser...) som veldig lettspilte. Jeg klarer ikke å spille annet enn II V I på gitarer med lave bånd.

Syntes det var kulere i dag----den som har lever får se o.0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt vant med å spille Jackson og Ibanez med svære bånd , og er nesten ikke borti fretboard . 9-42 strenger ned en halvtone . Nå er det uvant å spille på Gibson med lave bånd . Jeg bender strengene mye  . Har USA Strat kropp og deler + en skallopert Fender USA hals liggende . Får se om det blir satt sammen en dag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor forskjell i feel mellom jumbo bånd og skallopert, du kjenner fortsatt gripebrettet med høye bånd. Nå har jeg alltid hatt en gitar eller to med skallopert hals siden omtrent 1986 eller noe, så jeg er kanskje inhabil da jeg er sykt vant til det. :)  Er digg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.