Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Volumdropp v. bruk av begge pickups samtidig


Anbefalte innlegg

Er det flere som har lagt merke til dette? At tonen kan bli litt tam/volum minker litt med pickup vender i midt posisjon. Jeg har alltid lurt litt på det, for det burde ha vært det motsatte, at to pu gir en vol boost. Nå sitter jeg her med en LTD B-404 bass m. aktive EMG 35 P4 og 35 DC. Den har en balanse pot for mickene og i midtpososjon suger det såpass at jeg mistenker at den ene pu er ute av fase, en vol drop som tilsvarer å skru vol ned til iallefall 7.

Noen som har tanker om dette?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill som Peter Green! Ute av fase-lyd gjør livet verd å leve. Juster høyden på pickupene så du får skikkelig "honk" i midtposisjonen og fyr opp "Stop Messin' Around" med Fleetwood Mac. Men volumet dropper selvsagt noe, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, askret skrev:

Jeg mistenker at den ene pu er ute av fase 1f604.png

Ja, er ikke det mulig da, bytte polaritet på den ene...

7 minutter siden, germaniumkid skrev:

De aller fleste pickuper er parallellkoblet når to er koblet sammen. Dette vil ikke gi volumboost. Hadde de vært koblet i serie derimot. 

Så det er årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Aphelion skrev:

Var han bassist?

Hahaha, jeg overså glatt at det var en bass det vas snakk om.? Satt å hørte på Live in Boston-skiva med Fleetwood Mac, og var litt for kjapp, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 når begge pickupene er på fult får du en "scoop"  i mellomtonen  pga fasekanselering . pickupene er ikke i motfase men pga avstanden mellom dem får du noe som på engelsk heter " comb filtering"

Google det så får du det sikkert bedre forklart enn hva jeg gjør ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er på bærtur, men slik jeg ser for meg teorien rundt dette, så vil man, hvis følgende er til stede-

- pickuper, potmetre og tonekontroller har eksakt samme verdi
- Strengen svinger helt likt over pickupen (noe som er praktisk umulig)

kun få lydforskjellen som oppstår fordi pickupene står på forskjellig sted på gitaren.

Totalt sett er det klart det blir forskjell, og siden lyden som er felles for de to pickupene "spises opp", er det ikke rart volumet blir lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikken for aktive pickups med volum og balanse har mange alternative design. Dersom vi snakker en passiv balansekontroll så kan det hende at man har brukt feil type potensiometer her. Men hvis dette er fra fabrikk, så er jo det lite sannsynlig. Er det et følbart midtpunkt i balansekontrollen, så er det veldig sannsynlig at du har et skikkelig balansepotensiometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.