Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD Gibson ES 175 NT m/P90


nikotro

Anbefalte innlegg

 

14 timer siden, skela skrev:

Det har intet med vreng å gjøre men med strømforholdene på scenen. Er det nok lyskastere koblet til kan man få 60s cycle hum, derav er det marked for støykansellerende pickups (og derfor bruker Mike Stern en Hot Rails i sin tele..). http://www.fralinpickups.com/product/p90-hum-cancelling/

http://www.guitarplayer.com/blogentry/598

Det er lenge mellom hver gang jeg står på en scene og det blir antagelig med plankegitar om/når det skjer (igjen). Men det er et godt poeng. Har det vært problemer med Gibson sine P90?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, nikotro skrev:

 

Det er lenge mellom hver gang jeg står på en scene og det blir antagelig med plankegitar om/når det skjer (igjen). Men det er et godt poeng. Har det vært problemer med Gibson sine P90?

En P90 er en forstørret single coil så det gjelder alle slike pickups. Problemet har lenge vært å gjøre disse støyfrie uten å miste karakteristikken (som er helt særegen). Og det har vel i senere år vært mulig, blant annet med de nevnte Fralins. 

 

Stort sett merker man lite med mindre strømforholdene på spillestedet er problematiske. Det kan være lyskastere, dårlig kurs, andre elektriske apparater (eller som på Herr Nilsen kraftfeltet fra trikkeledninger) som slår ut. 

Mange gitarer, inkludert nevnte Mike Sterns Telecaster ble modifisert for å gjøres frie for hum, ikke fordi pickupene nødvendigvis låter bedre (veldig ofte låter det bedre med single coils eller P90).

Jeg har en strat med noen spesialviklede pickups fra Vintage Vibe der en P90 er sammenbundet med en strat SC I en humbucker (laget lenge før Duncan's P-rails og med individuelle magneter, ikke rails i SC).

Stort sett låter det bedre i P90-posisjonen da en slik pickup skjærer mye bedre gjennom lydbilde enn humbucker (litt for ullen) og SC (litt for tynn). 

P90 er egentlig en optimal 'goldilocks' løsning. Så lenge de ikke reagerer på lyskastere.. :-) 

 

Fet gitar forøvrig. Tror du er på rett spor her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, skela skrev:

En P90 er en forstørret single coil så det gjelder alle slike pickups. Problemet har lenge vært å gjøre disse støyfrie uten å miste karakteristikken (som er helt særegen). Og det har vel i senere år vært mulig, blant annet med de nevnte Fralins. 

 

Stort sett merker man lite med mindre strømforholdene på spillestedet er problematiske. Det kan være lyskastere, dårlig kurs, andre elektriske apparater (eller som på Herr Nilsen kraftfeltet fra trikkeledninger) som slår ut. 

Mange gitarer, inkludert nevnte Mike Sterns Telecaster ble modifisert for å gjøres frie for hum, ikke fordi pickupene nødvendigvis låter bedre (veldig ofte låter det bedre med single coils eller P90).

Jeg har en strat med noen spesialviklede pickups fra Vintage Vibe der en P90 er sammenbundet med en strat SC I en humbucker (laget lenge før Duncan's P-rails og med individuelle magneter, ikke rails i SC).

Stort sett låter det bedre i P90-posisjonen da en slik pickup skjærer mye bedre gjennom lydbilde enn humbucker (litt for ullen) og SC (litt for tynn). 

P90 er egentlig en optimal 'goldilocks' løsning. Så lenge de ikke reagerer på lyskastere.. :-) 

 

Fet gitar forøvrig. Tror du er på rett spor her. 

 

Jeg har tidligere vært mer aktiv på utøverfronten, dog som en glad amatør med heltidsjobb i statlig virksomhet, og har hatt flere plankegitarer med singelcoils. Selv på store scener med mye lys har jeg ikke hatt problemer med dette.  Det er mulig at jeg har hatt pickuper av god kvalitet, og at det er grunnen til at støyen har uteblitt.

Ja, gitaren føles veldig riktig, og er et veldig godt supplement til L-5en.

58d0ea241b54b_Bilde01_02.201622_59_22.thumb.jpg.1e055f7867c780ca2729c490998ecbb2.jpg

Den største ulempen med disse gitarene er prisen. Det tar lang tid å spare opp nok penger, og en del utstyr som er kjekt å ha, må dessverre selges for å finansiere kjøp. Tøffe prioriteringer må til.

Nå gjenstår det å bytte til seg en forsterker som står bedre i stil med gitarene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.