Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av Mooer Ge-100


AkE

Anbefalte innlegg

58c3d78c48c16_Bilde11_03.201711_52_36.thumb.jpg.eafa0212a05147323002b847dce900b5.jpgGjorde det kunststykket å kjøpe en Mooer ge-100, (takk til youtube for overbevisningen) tenkte at denne må jo være genial som øvingsdings. Den har jo både trommebeats og looper, pluss jeg finner sikkert ett par lyder jeg syns er bra. 

Første inntrykket var veldig positivt. Regnet egentlig med at det var en ekstrem plastikkfølelse på denne, koster jo ikke mer en ei grei flaske whisky, men den føltes solid og godt satt sammen. Strømforsyning fulgte med, ett absolutt pluss at jeg må slippe å lete i kriker og kroker etter en passende strømledning eller batterier. Plugget den inn i en Fender Mustang iv, og satte igang. Av en eller annen grunn så var det trommene som var det jeg hadde hengt meg mest opp i, så det var det første som ble testet. Mye forskjellig og velge i mellom, og absolutt fornøyd så langt. 

Så var det over på effektene. Menyene var veldig enkle og navigere og endre på. Virker som det er 80 presets som ikke kan endres og 80 som kan endres. Pluss for effektpedal med masse valgmuligheter. Men... Lydene jeg fikk ut av denne saken var noe av det jævligste jeg har vært borti, testet forskjellige forsterkersimuleringer på forsterkeren, med og uten forsterkersimulering ut av pedalen. Umulig å få til noe som helst brukbart. Ett par av effektene hørtes ut som en mt-2 på sterkere anabole steroider enn øst-tyske friidrettsutøvere på 80 tallet. Og da datt jo looper funksjonen bort, samme med trommene, trommer med overdrive hørtes også ganske jævlig ut. Bestemte meg da for å prøve å plugge den inn i fx-loopen på forsterkern, for å få loopern og trommene på "rikig sted", dette fungerte sånn passe, men syns lydkvaliteten var ganske laber. Men om det er pedalen eller forsterkeren sin skyld vet jeg ikke. 

Testet deretter med hodetelefoner og forsterkersimulering ut av boksen, og resultatene ble mye bedre. Borte var øst-tyske steroider og med litt små justeringer kunne jeg få greie nok resultater. Men syns fortsatt jeg får bedre lyd ut av Mustangen iv, enn det jeg fikk av pedalen. Den hadde nok også vært bedre egnet hvis Pantera, Sepultura og Metallica fortsatt sto først på spillelistene mine. 

Endte meg å kjøpe en ny gitar, og tenkte kanskje den låter bedre med en annen type pickups. Plugget Mustangen inn i boksen og boksen inn i Mustangen igjen, og det var verre en sist. Syns det hørtes enda verre ut med p90 pickups enn det gjorde med humbuckere. Hva f... Gravde derfor frem valvestaten og sparket liv i den, og ting hørtes MYE bedre ut. 16 år gamle meg ville vært i ekstase over resultatene, i en noe mer voksen alder så var jeg vel ikke like begeistret for utvalget av lyder, men at pedalen kom mye bedre til sin rett inn i valvestaten er det ingen tvil om. 

Så min konklusjon må være at med modelleringsforsterker og billig effektpedal ble resultatene rett å slett begredelige. Med hodetelefoner var det absolutt mye bedre, men dette tapte vel litt på at det er morsommere å spille med forsterker enn med hodetelefoner. Ut i fra en solid state-forsterker låt det overraskende bra. I min mening så er nok dette en multieffektpedal som passer best fra hard rock pluss til de tyngre sjangrene. Så meg som 16 år gammel 5 tomler opp, meg nå 2/3 tomler opp. 

 

Endret av AkE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.