Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Leve med Behringer X V-amp - erfaringer


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg starter denne tråden for å dele konstruktive erfaringer med Behringer X V-amp. Det er langt fra noen perfekt dings, men den er billig, og jeg har levd lenge nok med min til å skjønne at den kan ha sin nytteverdi. Fritt fram for å dele erfaringer, men helst av typen gode tips, ikke av typen "Berhinger suger". Vi vet alle at denne greia har en del svakheter. Det er de gode sidene jeg ønsker å få fram her.

Da jeg begynte å spille elgitar etter over 10 års opphold fant jeg ut at jeg ville prøve multieffekt. Budsjettet var lavt, og jeg gikk først for en Line6 Pocket Pod, men ble aldri fortrolig med grensesnittet. Dessuten hadde jeg lyst til å prøve en expression-pedal med wah og greier. Valget falt på Behringer X V-amp, og den oppfylte ikke alle forhåpninger.

Jeg har nå hatt denne lenge. I perioder har den stått ubrukt fordi jeg syntes Pocket Poden låt bedre med den billige solid state ampen min. X V-ampen har også ligget ute for salg, men så har jeg byttet forsterker i mellomtiden, og så forsøkte jeg den igjen, og vips, så låt den bedre. Nylig prøvde jeg den også på bass... ;)

LX1-X_P0209_Right_XL.png

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke amper fungerer den med?

Jeg vil si at den fungerer ganske dårlig i den mest åpenbare settingen, nemlig som forsterkersimulator for gitar inn i en rimelig solid state amp. Til det er forsterkersimuleringene for sterile.

Men koble den inn på cleankanalen på en røramp, så våkner simuleringene litt mer til liv. Jeg har forsøkt den med Blackstar HT-1R og Fender Super Champ XD, og for begge disse våkner den mer til liv enn med Marshall MG15, som etter min mening er grei på clean og bare skurrer på "overdrive".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autowah synes jeg er ganske kult, spesielt siden jeg har relativt dårlig simultankapasitet og ikke er så god på det å bruke manuell wah. Denne fungerer overraskende godt på Behringer X V-ampen, både på gitar og faktisk også på bass. For sistnevnte trenger man også litt compressor, synes jeg. (Compressoren er jeg foreløpig ikke helt fortrolig med innstillingene på. Noen som har tips?)

Apropos expression-pedalen, så suger den i utgangspunktet, men kalibrert kan den ha sin misjon, faktisk. Jeg liker å bruke den til å styre mengden av en effekt. Men som wah-pedal har jeg aldri blitt fortrolig med den.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bass har jeg kun forsøkt den bittelitt med min EBS Classic Session 60 (solid state), og det fungerer godt, men man kan etter min mening også her legge vekk alle overdrive-baserte simuleringer. Det fungerer ikke. Men gå for bypass, Classic clean eller Acoustic, så blir det straks bedre. Da kan man fokusere på de andre effektene, romklang, delay, compression osv.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.