Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med feedback


Chris.Nukem

Anbefalte innlegg

Fått meg ny forsterker, bugera 333 inf rørcombo 120w. Når volumkontrollen på gitaren er på maks begynner forsterkeren å feede selv på relativt lavt volum. Må skru helt ned til 3 før det blir akseptabelt. Da er volume, gain og master satt til rundt 5. Spiller på en epiphone dot, låner også en Les paul standard av og til. Mindre feedback på sistnevnte, men fremdeles plagsomt mye. 

Tips/triks? Har jeg et forsterker eller pickup problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feedback, som i fet kontrollerbar feedback, eller som i "æææ, elendige drittfeedback! Øra blør!"

Den ene typisk for høy volum. Den andre typisk for upottede og/eller dårlige pickups kombinert med høy volum.

Diskant (og presence) instilling på ampen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke spiller, så feeder den. Også når jeg muter strengene. 

Lengre gitarledning er bestilt? Skal forsøke med lavere master volume, gain og diskant, heller kjøre på med mer channel volume og mellomtone. Funker ikke det, kan jeg  alltids forsøke å potte pickup'ene. Ser nå ganske enkelt ut ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen amper har "innebygget feedback".. har funnet både mikrofoniske rør, plate på trafo er løs og svinger seg i valsen.. men det er nok ikke fenomenet her. På gitarfronten er det flere ting som kan vibrere og riste ukontrollerbart. Felles er at noe som har rom til å bevege seg opp og ned/ut og inn/frem og tilbake...  (her planter man bilder i hodene på folket, jadda)Så finn og gjør tiltak på alt som er løst. Pickuper er stor mistenkt mht uønsket feedback, kanskje skummelt å gå løs på selv, men kobbertråd eller deksler uten å sitte klistret fast i voks er gjengangere i hylekoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARSEL! Voks (som stearinlys) er svært brannfarlig. Ikke varm voks på høy temperatur eller høy effekt. Vannbad med beholder i er veien, smeltetemp voks 65-70 grader, nok til å ikke brenne finger om du kommer nedi. Voks trekker ikke dypt inn uten vakum, men kanskje tilstrekkelig for ditt problem. Voks i dagligvarebutikk kalles "syltevoks"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lindy Fralins oppskrift på voksing med godt resultat. Har laget meg en melting pot bestående av to gryter, en normal og en litt mindre tynnbunna, begge kjøpt på fretex for noen tiere. 

http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Guitar_Pickups_and_Electronics_and_Wiring/Wax_potting_pickups.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fristende å gå til innkjøp av nye pickup'er. GFS bestilles fra USA eller? Fant ingen i Norge som har de....

Noen dere spesielt anbefaler?

En av disse feks. 

http://www.guitarfetish.com/KP--GFS-Power-Rails-Crushing-power-Killer-Tone-Black-on-Black--Kwikplug-Ready_p_21908.html

http://www.guitarfetish.com/KP--Crunchy-PAT-High-Output-Humbucker-Black--Kwikplug-Ready_p_21733.html

Noisegate er på ønskelista;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med railspickups fra GFS. Flott firma å handle med! Det er da ikke alle som liker rails, men til sitt bruk synes jeg disse er mye for pengene. Har egentlig ikke prøvd pickups fra GFS som jeg har vært direkte skuffet over, men så er jeg da heller ikke så kresen.

Etter det jeg vet, må du handle fra USA hvis du ikke finner noe brukt. Det er vel flere som har opplevd at beløpet på tolldeklarasjonen fra GFS er "noe lavere" enn hva man har betalt for varene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.