Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den mikroskopiske Collings-tråden. Erfaringer?


WelhavenT

Anbefalte innlegg

Dette blir nok en kort tråd :) Bare lurer på om det er flere enn meg og Kossof som har erfaring med Collings, primært elgitar. Før jeg kjøpte en 290 brukt av Extol nylig, hadde jeg hørt veldig lite om merket før. Det eneste var gjennom That Pedal Show:

Av de ca 30-35 gitarene jeg har eid, har det skjedd én gang tidligere at jeg har fått fingrene i en gitar som føles som den er bygd spesielt for meg, den andre er min ESP M-I. Alt stemmer, vekt, utseende, hals, pickups osv. Suget etter nye gitarer har forsvunnet som dugg for sola, og jeg har pakket ned tre av gitarene som bare støver ned. Jeg har endog gått til det fyfy-banne i kjerka-skrittet og satt på et klistremerket på den. En skikkelig klisjé-pinup ? For denne tar jeg med meg i graven. 

IMG_3096.JPG

IMG_3097.JPG

IMG_0076.JPG

IMG_0077.JPG

IMG_0078.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ptr skrev:

Har ingen erfaring med Collings, men liker å se at folk ikke er redd for å ta seg til rette på high-end stæsjet sitt (ref pinup). Alle De fleste tenker jo bare på resale value om dagen. 

Det var veldig befriende å ikke tenke på resale value, ja :) Den eneste gitaren jeg har gjort sånt med tidligere er V-gitaren jeg har hatt i 22 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en I-35, en av de beste gitarene jeg noensinne har spilt på. Halsprofil var fantastisk, finishen var imponerende bra osv. Grunnen til at jeg solgte den var fordi den ikke låt helt slik jeg ville. Låt selvfølgelig kjempebra, men ikke som en 335 slik jeg var ute etter. Denne hadde en solid top, ikke laminert. Så håper  på å få tak i en I-35 LC etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en I-35 deluxe, med Honduras mahogny og Brazilian rosewood gripebrett. Helt fantastisk på alle måter! Angrer på at jeg solgte den, men det ble hverken Les Paul eller ES-335 som jeg var mest på utkikk etter da.

Har også hatt en 290, men hadde P90 i andre gitarer og ville heller prioritere å beholde de.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kossoff skrev:

Sparer til enda en atm.

 

Jepp, var inne på tanken å selge et par gitarer som ligger under senga. Bruker stort sett Collingsen og ESPen 90% av gangene, det resterende fordeles på SGen og V-en. Men spiller ikke sååå ofte lenger, så frykter den bare hadde blitt en ny støvmagnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid følgende Collings elgitarer:

  • Collings 290 m/bigsby og P90
  • Collings 290 m/bigsby og TV Jones powertrons
  • Collings CL Std
  • Collings I35LC

Fantastiske gitarer. Byggekvaliteten kan ikke bli bedre - har aldri opplevd å få så mye ros fra gitarrep. som når jeg leverte inn en Collings :-)

Når det er sagt, så vil jeg også si at jeg foretrekker Gibson når det gjelder LP og 335, da disse føles "riktigere" både med tanke på skalalengde, kroppstørrelse og halsvinkel. 290'ene med bigsby derimot, er de beste jeg har prøvd i den sjangeren. Bigsby'en forlenger den "aktive" strengelengden på lignende måte som f.eks. en jazzmaster, og Collings benytter en annen halsvinkel pga dette = veldig fin spillbarhet og feel.

Den store forskjellen på Collings og feks Gibson CS, er at samtlige Collings jeg har prøvd har vært i toppklasse. Denne "perfektheten" er også Collings' akilleshæl for min del.

 

Endret av Bobby Peru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.