Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skaffe treemner til ukulele?


Erik Borge

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å begi meg ut i et litt artig og forhåpentligvis ikke altfor vanskelig prosjekt :)

Jeg skal lage en såkalt tahitisk ukulele, den ser slik ut (denne er av mahogny):

tah uku 3.jpgtah uku 2.jpg

Jeg tenker å bruke denne tutorial'en som utgangspunkt.

Det jeg trenger å finne ut av er hvor jeg kan få skaffet meg emner som er store nok og ferdig tørket.

Emnet må være i ett helt stykke (helst ikke limt) og tørket (eller kan det gå fint å bruke et som ikke er tørket? mtp sprekking etc.?).

Dimensjonen jeg trenger på emnet er minimum 70x25x6 cm

For min del er det ikke kritisk om treslaget er hardt eller ikke, iom at spennet halsen blir påkjent av strengene er minimalt i forhold til f.eks. på en gitar. Det er viktigere at treet er litt spennende, men dette er mer et ønske enn et krav. Eik hadde sikkert vært strålende.

Har hørt litt rundt med trelastforhandlere og en møbelsnekker, men har foreløpig ikke klart å oppdrive et emne som er stort nok og ikke limt sammen av flere små. Har fått tips om å høre med et sagbruk, men der er det kanskje ikke så lett å oppdrive tørkede emner?

Noen som har erfaring med hvor man kan finne passende store emner?

Takker for svar :)

-Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Spennende prosjekt. Håper vi får være med på byggingen i byggetråden. :)
 

Kanskje du finner noe her?

 

Bruk søkefunksjonen på forumet, temaet har vært oppe en del ganger. Ditt trestykke er kanskje litt spesielt. Tre som bruker til gitarbygging må være tørket, og tørket på den "riktige" måten. Et alternativ kan være å bruke et trestykke på toppen, og så lime sammen resten, men jeg skjønner at det bare blir "det nest beste". Av vanlig norsk tre er gran en del brukt til gitarbygging, spesielt i toppen av kassegitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.