Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NUD ;)


gage1103

Anbefalte innlegg

Ikke vanskelig. En ukulele trives best i en av to tonearter, og er stemt som en gitar, der de to tykkeste strengene mangler, fjerdestrengen er oktavert, og man har en capo i 7. bånd. :)

Det betyr at man stort sett kan tenke "gitargrep" der man ikke trenger å bry seg om de tykkeste strengene. Fine bassganger kan man glemme.

Det som er vanskelig, er at skalaen er veldig liten, så hvis man bruker mye makt når man spiller, så drar man fort de myke strengene, slik at det blir enda surere enn det en ukulele naturlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gitarist vil vel kanskje føle seg mest hjemme med en Baryton ukulele til å begynne med. dn er stemt helt likt som de 4 øverste strengene på gitaren dGBE. selv liker jeg ikke de minste sopran ukulelelene men har 2 tenorer og en concert str. sopranen blir litt spinkel for meg..både i lyden og fordi jeg har store hender og de bånda er sååååå små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stålukuleler er vel heller sjeldne...ukulelebanjo har vel stål.

merker å styre unna er helt klart Jack&Danny ukuleler og Reno.. ellers er jo Kala Makala veldig ålreit...Fender er veldig bra. Kahuna,Martin tanglewood er alle veldig fine men kan være dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å få en meget rimelig ukulele spillbar, men det er noen faktorer man bør passe på.

På veldig billige ukuleler, er det ikke uvanlig at intoneringen er helt feil. Det vil som regel si at stolen er satt på etter "hyssingmetoden", der man strekker ut en hyssing, krafser litt i lakken , og klasker på stolen på sånn ca. riktig sted. Dette er krise.

Derfor bør man finne en av de ukulelene der de har truffet. Ta med en stålinjal og sjekk.

Videre må du være forberedt på å justere strengehøyden. Derfor må halsen være korrekt satt opp på kroppen, hvis ikke sliter du voldsomt. Sjekk hvordan halsen sitter sidelengs, og viktigere, at den flukter riktig med kroppen.

Dette er mye mer viktig på en ukulele enn en gitar, fordi:

Skalaen på en ukulele er myyye kortere enn på en gitar. Derfor blir det slik at med litt strengehøyde, selv om du presser ned dette lett som bare fett, så bender du strengen, ikke sideveis, men nedover, og ukulelen er sur. Særlig i de første båndene der man spiller mest. Dette er noe man nesten ikke merker på en gitar, men som gir kjempestore utslag på en ukulele på grunn av den korte skalaen.

Sørger du får at halsen og broen sitter riktig på en ukulele til 199 kroner, og så filer ned sadel og bro, gir båndene en overhøvling, så kan du ha mye moro med den uten at den koster all verden. Mange vil kanskje sette stor pris på at den ikke har "verdens største lyd".

Kjøp gjerne en ukulele med tynn lakk. Det er større lyd i de enn i ukuleler som er dyppet i lakkspannet.

Når det gjelder merker, er det stort sett bare lurium ute og går. De fleste ukuleler er kinaprodusert, og en del ukuleler er utrolig overpriset. Det er etter min mening relativt lite samsvar mellom kvalitet og pris. Jeg har spilt på katastrofer til en tusenlapp, og helt kurante greier til 250 kroner.

Sum- vær forberedt på å prøve mer enn en, sjekk det jeg har nevnt, du bør være klar for å file litt selv, og så kan du få en kurant ukulele for noen hundringser. Skal du ha en kvalitetsukulele, må du regne med å spytte i minst 1500 kroner. Da får du et instrument med ganske så gode og korrekte overtoner, og den litt honningsøte og nydelige lyden fra en skikkelig ukulele trer fram

Kommer du over ukuleler av merket "Hora" (f9s) til en god pris, så er de laget i Ungarn, og er av god kvalitet i forhold til prisen.

Til sist- man kjøper ikke en barytonukulele hvis man skal ha en ukulele. Sopran- eller konsert er det som gjelder. En barytonukulele, sånn alene, er og blir stort sett en elendig nylonstrengs gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fin ukulele, gratulerer!

Ukulele er kåret til verdens enkleste instrument å spille, også er det veldig gøy! Verdt å investere i en litt god en med en gang.

Med C-stemminga er det som å sette en capo i femte på de fire nedeste strengene på gitaren.

Endret av Stibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Europa stemmer vi ukulelen en tone over det de pleier i USA. Jeg ser på det som en stor fordel, rett og slett fordi det blir enklere å spille rent, strengene blir litt strammere, og det er mindre fare for at man drar strengene ut av posisjon. For meg er dette å "slappe av" såpass at man ikke drar i strengene et problem, men det er mulig de som liker stemmingen i C-osv. er flinkere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.