Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag Til Ukulele


Erling

Anbefalte innlegg

Hei, har fått så lyst til å kjøpe en ukulele, men vet ikke helt hvilken. Har ikke tenkt til å bruke mer enn 1000kr, er det noen som har erfaring med ukulele og kanskje har noen tips.

Ser litt på 4sound.no og har skjønt at det finnes flere forskjellige typer.

Feks: Sopran, Tenor, Concert, osv. Noen som vet litt mer om dette. Har dette med hvilket toneleie den spilles i osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er Lanikai (produsert av Hohner, leveres med aquilla-strenger) blant de beste ukulelene under 1000,-

Rett og slett vanvittig mye kvalitet for pengene fra LU-21P og oppover. (LU-21P omtales forøvrig innimellom som en concert-ukulele, men er egentlig en sopran, det er importøren som har feilmerket den.

Sopran, concert og tenor går på størrelsen og dermed klangen, men de stemmes hovedsaklig i samme leie (mange som driver med alternative stemminger, men det kan vi jo hoppe over).

Jeg ville gått for en Concert-størrelse (sopran låter mest ukulele, men kan bli litt smått), av LU-21, altså LU-21C. Den får du tak i rett under 1000,- og gir mye volum, god og detaljert lyd og har bra tuners og strenger. En av mine absolutte favoritter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ukuleler, og er tidligere Guinness- rekordholder i ukulelespill!

Jeg er enig med Morten om at en konsertukulele er et greit utgangspunkt, selv om jeg må innrømme at en sopranukulele er morsommere for meg. Det trenger jo ikke å være noe som gjelder alle.

Skal man ha en lyd som begynner å være noe, er en tusenlapp et bra sted å starte. Når det er sagt, jeg har fått spillbare ukuleler av billigere saker ved hjelp av et godt filsett og smergelpapir, men de låter jo adskillig mer "papp". Gode ukuleler har en "søt honningklang" som er nydelig, og forbausende sterk lyd.

En annen liten sak som er veldig greit å vite, er at europeere og amerikanere stemmer ukulelen en tone forskjellig. Det er smart å ha i bakhodet når man finner en besifret melodi, og grepene som er påført ikke stemmer med navnet på akkorden. Nå går det jo mest i A og D uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, ser at en lokal butikk fører Lanikai så kan jo ta en tur bort en dag. Har dere forresten LU 21C på lager i butikken deres i Sandvika forresten?

Har normalt den i utvalget vårt, men er utsolgt, og importøren er midlertidig tom, så skal du ha tak i raskt ville jeg nok gått et annet sted hvor de har det på lager akkurat denne gangen. :-) Men ekstra Aquila-strenger har vi, og de er ikke så lett å få tak i over alt i følge ukulelespillere som stikker innom. Lykke til med spillinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.