Web Analytics
Jump to content

Fra leketøy til et slags musikkinstrument


Recommended Posts

Jeg har en ung dame i omgangskretsen. Hun liker Hello Kitty, og får veldig slapp input når det gjelder det å bli en utøvende musiker.

Derfor har jeg tatt på meg det ansvaret "onkler" bør ha, og i flere år handlet og gitt bort ting som lager lyd til henne.

- Hun fikk et "keyboard" fra Clas, som hadde tangenter, og en masse fine knapper som lagde en type dyrelyder når man trykket på dem. Foreldrene fortalte henne at det var "i stykker" da batteriene var oppbrukt.

- Året etter fikk hun et munnspill, og det samme fikk bestemoren, slik at de kunne spille sammen. Da ble det fra foreldrehold opplyst om at hun "var for liten" til å spille på det.

Det er ikke så greit å ha slike foreldre, men etter å ha overveid både trommesett og elgitar, valgte jeg en ukule. Den var billig, rosa, og med et sett med klistremerker fra OBS var julegaven i havn.
Problemet er bare at ukulelen er uspillelig. Ordet "setup" mangler tydeligvis i det kinesiske språket, og i hvert fall når ukulelen kostet under to hundre norske kroner, inkludert frakt. Når forhistorien kan antyde at den ikke blir brukt, er det en passelig sum. Jeg håper at den havner på en knagg på veggen, i det minste.

Nok prat, la oss se hvordan man kan forandre et leketøy til noe som i det minste er spillbart.
Først litt om skalalengde. Strengehøyden på en ukulele er viktigere enn det man skulle tro. Siden skalaen er så kort, så blir det surt når man strammer strengen ved å klemme den ned til gripebrettet, Siden det er omtrent umulig å spille rent på en sopranukulele, og i hvert fall av denne typen, må man bare forsøke å forbedre så godt man kan. Båndene er ikke akkurat finjusterte, så derfor tar produsentene i så det knaker, og ganger med ti med hensyn til strengehøyden.
Derfor er disse kinaskrotsakene egentlig en fornærmelse mot det fine instrumentet en skikkelig ukulele er, og kan knapt regnes som noe man kan lage musikk på.

Teknikkene som beskrives her, egner seg ikke til "finjustering" på gode gitarer, men det er godt nok i denne forbindelsen. Skulle man dumme seg ut, er det jo ikke mange kronene som går tapt.

Her er altså innkjøpet i all sin prakt.

20141220_DSC_1238.jpg

Kostmalt, matt lakk, men den har den rette rosafargen, og broen er forbausende rett plassert. Strengehøyden er rett og slett grusom, og det er ikke mulig å få til noe som minner om brukbar musikk på den. Så, til verket. Punkt en på programmet er å måle strengehøyden på slutten av gripebrettet, og så slipe vekk alt, minus rundt en millimeter eller så.

20141220_DSC_1239.jpg

Dette er en bit med finér, og så er det limt fast en bit med vanlig sandpapir med dobbeltsidig tape. Det er smart å ikke bruke et lim som er alt for sterkt, for da kan man bytte ut sandpapiret når det blir slitt. Det er litt viktig å bruke en trebit som ikke slår seg, så finerrester er fine saker. Merk opp, og slip til du får fjernet det du vil. Blir det veldig lite igjen, kan man bruke litt gaffattape til å lage en slags "holder", men det regner jeg med du skjønner hvordan man kan få til. Slip, stort sett i lengderetningen, og snu ofte til tusjen blir fjernet jevnt. Snu oftere enn det du tror du trenger.

Da har vi fikset halve problemet. Det er å overdrive hvis man sier at nøtta er godt justert. I denne sammenhengen er det godt nok å gjøre som følgende- ta en linjal i stål, legg den mot nøtta og merk av med en tynn blyant. Linjalen er omtrent en mm tykk, og så kan man file ned til man fjerner halve streken. Jobben tar ikke lang tid, da plasten stort sett er omtrent like hard som en moden banan. Man kan klare seg med et billig nålefilsett fra Biltema. Bruk litt tid likevel, og sjekk ofte. Det lønner seg.

20141220_DSC_1240.jpg

Skyv linjalen helt bortil, og sett strek, og så kan du file. Bruk gjerne spissen på en spiss rundfil, hvis du har en som er liten nok, og husk at sporet til strengen gjerne kan skrå bittelitt bakover mot hodet. Jeg har ikke bilde av det ferdige resultatet etter filingen, men det synes knapt nok.

Sluttresultatet ble altså slik.

20141220_DSC_1243.jpg

Dette er ikke akkurat noe kvalitetsinstrument, men slik jeg vurderer det, er det faktisk noe som er spillbart, den kan stemmes, spilles ganske rent på, selv om lyden ikke overdøver så mye.

Totalt sett oppnådde jeg det jeg ville, å forandre et leketøy til et instrument, om enn veldig billig og ikke så veldig bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På litt mer "edel vare" ville jeg nok sjekket grundig etter tegn på at limet slipper i innfestingen til halsen, samt tatt en grundigere totalvurdering, men uansett er dette en rask og enkel løsning. Er strengehøyden noe særlig høyere enn fem millimeter, bør man tenke seg om om det er mulig å få høyden ned på et akseptabelt nivå. Husker jeg ikke feil, var strengehøyden her på omtrent fem millimeter, og broen er filt ned så mye at det ikke er stort mer å ta av. Dette blir jo en vurdering som må gjøres fra instrument til instrument. På en ukulele er det jo enkelt å justere nøtta, siden gripebrettet er klin flatt. Har man gripebrett med radius blir det straks litt mer komplisert, men jeg mener det kan la seg gjøre likevel.

Takk for svar og skryt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.