Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En N00b skal kjøpe el-gitar:)


LoveBuzz

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg el-gitar til sommerferien. Har spilt i snart 1år på en vanlig akustisk gitar som jeg fant i en gammel kjeller, og har veldig lyst til å lære å spille el-gitar. Har minimalt med kunnskap om kjøp av gitarer så jeg kunne trengt litt ekspert hjelp av dere her på forumet. :D

Hva burde jeg se etter, ny eller brukt, osv?. Tror jeg kommer til å ha rundt 4000kr kansje mer, som jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for brukt!

Når det gjelder hvilken gitar, så må du bare prøvde deg frem til du finner noe du liker. Hvis du har omtrent null erfaring med el-gitar, da kan du kanskje stikke innom den lokale gitarsjappa og spørre litt samt teste ut diverse gitarer og se om du finner noe du liker.

Finner du noe du liker, da er det bare å holde utkikk på diverse bruktsider på nettet og håpe at det kommer noen interessante tilbud.

btw: Du burde helst se og prøve gitaren med egne øyne og ta med en venn som har litt peiling hvis du kjenner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si hva jeg startet med. Det var en billig Epiphone Les Paul( ca. 1800kr) også kjøpte jeg en Roland Cube 30 forsterker( ca. 2000 kr). Jeg kan bare si med en gang at Rolanden ble jeg ganske fornøyd med. Du har 8 forskjellige forsterkere "innebygd" i den og en del effekter i tillegg. Så mulighetene til å varigere lyden når du spiller er stor. Er hvertfall en meget god forsterker å begynne med.

http://www.roland.com/products/en/CUBE-30/ sjekk ut denne linken for mer info om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta med en Squier Strat.. Helt topp å spille på, frem til du kjøper en skikkelig Fender Strat.. :)

Ta deg en tur i gitarsjappa du kjenner til.. Eller flere.. Prøv mange gitarer.. Prøv de dyreste også. Plukk deg ut 4-5 stykker som du vil legge under hall of fame.. Så drar du hjem, sjekker litt priser på disse gitarene rundt om. Sjekk også brukt. Der kan du gjøre svære varp.

Djigg! Så har du gitar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg starta også med en squir strat, men gikk over på epiphone g-310 (verste byttet jeg har gjort i hele mitt liv). Squir strat er et bra valg, mye for pengene. Enig i at den er bra helt til du prøver en skikkelig strat, men så er jo d i en helt annen prisklasse, så det skulle jo bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del kjøp brukt, men IKKE en med Floyd Rose eller lignende(du veit sikker ikke hva det er, men det veit sikkert den personen du kjøper gitaren av). Jeg fikk min første el-gitar av fattern og den var det floyd rose på og de er vanskelige å stemme i starten om du ikke kan det og strenger ryker i et sett om den ikke er satt opp skikkelig og det er generelt ikke bra å starte med det.

men jeg kan anbefale en Strat eller Strat kopi. Les Paul eller Les Paul kopi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får prøve deg fram! dette er en smak sak som du rett å slett må bare sette deg ned å prøve deg ut!

jeg ville anbefalle sqaier telecaster HERLIG GITAR, fy fan! koster bare 2100 eller noe.. det er jo ingen ting..

vis du skal ha litt dyrere så ville jeg gått for stratocaster fender (mexico)

kjøp vox 30 forsterker i samme slengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en billig forsterker for rundt en tusenlapp, microcube eller lignende.

Og bruk 3000 på en brukt Fender Mexican Stratocaster.

Det anbefaler jeg, da får du mest sannsynlig en gitar du kanskje vil beholde en stund.

Jeg kjøpte en Micro Cube og en ny pissgitar når jeg begynte å spille el-gitar, kjøp heller en Micro Cube og en brukt kremgitar :)

spm: hva er forskjellen på telecaster og stratocaster?

Mange forskjeller på de to, en Stratocastern har 3 mikrofoner mens Telecastern har 2. Stratocastern har vibarm og de ser jo ganske forskjellige ut :)

Telecaster:

fender_telecaster_mw.jpg

Stratocaster:

Fender-Stratocaster-Standard-(Mexican).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann dette ang. fender på eit anna forum :

"Oh by the way, nice Strat. Japanese strats are nice. You can not call a Mexican strat a real Fender. It is actually a squire guitar. Because of American politcs, America passes NAFTA (North American Free Trade Agreement) that lets American companies to out sourse their products to be made in any where in the Americas (Mexico). So in the mid 90's, Fender made the Pro-Tone series Squire but no one bought them. That is because it said the word Squire. After NAFTA was pasted, Fender moved their Pro-Tone series Squire guitars to Mexico and they now use the name Fender instead of Squire. They are the same quality but now has the name Fender.

This boosted Fender's sales because they think they are buying a quality product. Well that is not the case. Fender was smart to take away the Squire name off of the Mexican Strats. So basically the Mexican strats are the top of the line Squires. You will never get quality from a Mexican strat.

Because they moved the Pro-Tone Squires from Asia to Mexico, it cut down costs because of shipping to the US and so it was cheaper to make and sell. Pro-Tone Squires sold for about $500 American Dollars to about $350. Fender is making alot of money from the Mexican Strat.

So bottom line, don't buy Mexican strats also known as the top of the line Squires.

As far as Japanese Strats, they are very good. Really the only thing lacking from those strats are the pickups. The cutting of the wood and the quality from the wood is very good. Just buy knew pickups and you are good to go. Sometimes though, the necks are not great but they still are very good."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

As far as Japanese Strats' date=' they are very good. Really the only thing lacking from those strats are the pickups. The cutting of the wood and the quality from the wood is very good. Just buy knew pickups and you are good to go. Sometimes though, the necks are not great but they still are very good." [/i']

Heldigvis har jeg utbyttede micer på japsen min :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel bare legge til at den første gitaren jeg kjøpte var en Fender Stratocaster Mexico, det stemmer kanskje at den ikke er helt lik Am. Fender, men du får i allefall veldig mye for pengene... Selv er jeg strålende fornøyd med min, og fikk sjokk da jeg skulle teste enn venns strat. kopi (Morgan). Den var som tatt ut fra et mareritt.

Jeg kjøpte i tillegg en vox 30. Jeg er utrolig fornøyd med lyden.

Hvis jeg hadde kjøpt på nytt, da hadde jeg nok kjøpt en Les Paul, Ibanez eller Fender brukt.

Jeg vet ikke om det er bare meg, men det er sykt stor forskjell i lyden på de forskjellige forsterkerne i nedre prisklasse (1000-3000)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.