Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul, oppskrytt?


Affen

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, FInn Hjalmar skrev:

Rob Chapman sa en gang at en Les paul studio er egentlig en Standard uten binding

Yepp, da er fasiten her,  i form av Rob Chapman.
Den som vil ha en Studio kjøper en Studio, og den som vil ha en Custom kjøper en Custom.
Den som ikke vil ha en Les Paul, lar være å kjøpe en. Værre er det ikke.

Endret av Hyrcanian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Affen skrev:

Enig i at jeg heler kunne byttet "overhypet" til "overmelket". Jeg bøyer meg.
Sier heller ikke at LP`s er DÅRLIGE, sier heller ikke at jeg aldri kommer til å skaffe meg en ;) Men overmelket må være ordet.
Også er det en ting Gibson kunne lære av andre produsenter, uten å nevne navn: vairèr litt i fargeutvalget. Det estetiske er viktig :D

Faktisk ganske enig. Gibson burde kutte ut mange av Les Paul modellene sine.

Og det jeg syns de burde kutte ut er alle budsjettvariasjonene under Gibson merket. La de modellene bli produsert av Epiphone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, GunnarpåMo skrev:

Faktisk ganske enig. Gibson burde kutte ut mange av Les Paul modellene sine.

Og det jeg syns de burde kutte ut er alle budsjettvariasjonene under Gibson merket. La de modellene bli produsert av Epiphone.

Absolutt!
Må også føye til at det er stort sett disse utallige versjonene av burstene jeg synes er overmelket. Synes de svarte Customene med gull og tre pickups er lekkkkre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Og det jeg syns de burde kutte ut er alle budsjettvariasjonene under Gibson merket. La de modellene bli produsert av Epiphone.

Der bommer du bra. Epiphone burde produsert sine gamle gode modeller + utviklet eventuelt nye modeller. Aldri vært verdighet i hvordan Gibson har behandlet Epiphone merket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, blaamann skrev:

Der bommer du bra. Epiphone burde produsert sine gamle gode modeller + utviklet eventuelt nye modeller. Aldri vært verdighet i hvordan Gibson har behandlet Epiphone merket.

Epiphone ble kjøpt av Gibson i 1957, og ble vel behandla ganske bra av Gibson til ca. 1970.

Da bestemte Gibson seg for å flytte Epiphone produksjonen til Japan, og de satset på noen nye friske modeller der, uten at det ble noen suksess.

Så Gibson valgte heller å la Epiphone konkurrere med de andre produsentene i Østen som laget kopier av Gibson modeller.

På den måten kunne jo Gibson også få inn en del av omsetningen som gikk ut på å kopiere deres modeller.

Epiphone lager derfor busjettvarianter av Gibson modeller og har gjort det siden 70-tallet uansett om du liker det eller ikke.

Og derfor syns jeg Gibson skulle la de fortsette med det, i stedet for å lage egne budsjettvarianter for det samme markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FInn Hjalmar skrev:

For meg handler det ikke om å "gidde" eller å være gjerrig. Det handler om hva man får for pengene. Spørsmålet er om forskjellen på en studio og en custom er verdt 30 000 i prisforskjell. Jeg synes absolutt at customen er bedre enn en studio, men ikke 30 000 krone bedre. Rob Chapman sa en gang at en Les paul studio er egentlig en Standard uten binding. Så da betaler man veldig mye for litt plastikk. Og det gidder ikke jeg. Men så er dette bare en manns mening.

MIN mening er at Rob Chapman er en pompøs dust, og at Andertons-videoene er (var i hvertfall) fullstendig verdiløsesom forbrukerveiledning. Kanskje bortsett fra ren oppramsing av specs, men det kan man finne andre steder.

Slutta å se på de videoene etter en sammenligning de gjorde av Les Pauls for noen år siden. De testa bl.a. sustain, og vinneren ble (tror jeg, er noen år siden) en feedende studio.

Utover det, så gjelder jo "The Law of Diminishing Return" innenfor gitarverdenen også. Skulle gjerne hatt samlinga til Hyrcanian, men min lommebok gjør at en "ynkelig" Traditional er nært nok.

Endret av Gmal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.