Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hals- kvalitet/ikke kvalitet


arneK

Anbefalte innlegg

Funderer litt på om jeg skal satse på å oppgradere til bedre hals på min hjemmelagde telecaster. Da jeg bygde den satset jeg på en billig hals av ukjent opprinnelse. Dette pga at jeg ikke ville bruke for mye penger på et prosjekt som kanskje gikk i vasken. Nå synes jeg at den har blitt såpass bra at jeg har lyst å ta halsen som det siste steget.Er fornøyd med pickupene, Har skiftet ut potene med kvalitetspoter Har lyden der jeg vil ha den. Jeg koblet den på nytt som de gamle nocasterene, dvs med mulighet for å blande hvor mye av hver pickup du hører , eller neck i full åpning, eller neck igjennom en 15 k motstand, som gir en mørkere (varmere)tone. Det som jeg lurer litt på her, er hva som kjennetegner en god hals? Hva gjør den bedre enn en billigere hals? Har noen kjennskap til hvilket merke man bør satse på?Prismessig tenker jeg ca 2000,-? Har lite greie på dette med hals....Leser i annen tråd at halsen er avgjørende når det gjelder spilleglede, så man vil jo gjerne treffe blink da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Warmoth. Veldig gode gitardeler, inkludert halser.

En god hals har kvalitetsdeler i en truss rod som virker. Treverket er fra en stabil del av en rett trestamme, slik at den ikke vrir seg. Treverket er godt tørket for å ytterligere forbedre stabiliteten. Alt sammen er presisjonsbearbeidet for å passe perfekt i halslommen (om man snakker bolt-on). Gripebrett er limt og bearbeidet med samme presisjon for å ha riktig form og kurving i alle retninger. Båndene er festet i presisjonssagde slisser i gripebrettet og er alle presset/slått nedi med samme dybde. Alle båndender er filt og avrundet. Alle bånd er nøyaktig like høye slik at man unngår klirr selv om strengene stilles lavt. Alle bånd er polert så de er helt glatte slik at de ikke sliter på strenger når det bendes, osv. All lakk er påført helt jevnt, slik at hånden kan gli lett og uhindret når det skiftes posisjon.

En god hals er etter min mening den aller viktigste kvaliteten på en elektrisk gitar.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hals er etter min mening den aller viktigste kvaliteten på en elektrisk gitar.

Jepp. Hals sammen med pickups og mensur avgjør det meste av hva man får ut av en solid-body. . Mht custom-halser så bør man prøve å finne en halsprofil og finish som man liker. Selv liker jeg hverken tannpirker-profil eller glatt epoxy-lakk. Warmoth lager veldig mye bra, men det er ikke så lett å få prøvd alle variantene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er BGP

Har bare èn foreløpig, men blir flere etterhvert, har en tele på gang.

Kunne ikke vært mer fornøyd med den jeg har ihvertfall. Dønn stabil takket være roasting og karbonstavene.

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan være galt med en dårlig hals. Som med annet billig laget industrielt av naturmaterialer kan man ha flaks og få et godt eksemplar eller å ha uflaks og få noe dårlig. Ofte får man noe som er helt på det jevne. (Stabilt og greit, men litt unøyaktig båndjobb og skjegg er vanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.