Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tandberg som amp?


ofulm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke vært innom her på et par år, men nå trenger jeg hjelp igjen.

Jeg fikk tak i en Tandberg Model 2T båndopptaker. Den har innebygd forsterker og høyttaler, en jack inn, pluss to inn og to ut bananplugger. Jeg plugget gitaren rett i, og den låter ganske bra! Det eneste er at selve kassen klirrer og skurrer når det blir litt for høy bass (jeg er spent på å prøve med eksterne høyttalere), og så vrenger den ganske fort.

Så jeg lurer altså på om det er helt idiotisk av meg å prøve å bruke denne som amp i en bandsammenheng? Hvis ikke, hva er de beste høyttalerne jeg kan bruke for å få den til å spille høyt nok? Hva ville skjedd om jeg f. eks. koblet den på et 4x12 kabinett? Og hvordan kunne jeg gjort det, men tanke på at det bare er bananplugger ut? Hvordan lodder jeg banan til jack, for den del? Hadde det hatt mye å si om jeg hadde fått tak i en spiller til, slik at jeg hadde to amper?

Dersom den ikke vil fungere som amp, har jeg et stort ønske om å bruke den som tape delay eller looper på et vis, så om dere har forslag til hvordan dette kan gjøres, så er jeg veldig interessert i å høre! Jeg er forresten også interessert i å kjøpe spolebånd eller andre Tandberg-maskiner dersom noen har det.

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ikke presse den så veldig, for det er ikke store forsterkeren. Bananplugger selger de på Clas eller Biltema, husker ikke i farten.

På en vanlig jack er det jo to to loddepunkter, det vil si to ledninger, og du kobler bare en bananplugg til hver ledning. En annen mulighet er jo å sette inn en jackplugg i spolebåndopptageren. En spolebåndopptager kan jo også muligens brukes som en ekkomaskin, det avhenger litt av modellen. Ritchie Blackmore brukte en Sonymaskin til det i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd meg litt frem, og fikk laget til en kabel med to bananplugger i ene enden, og jack i den andre. Plugget den i en liten Marshall amp, bare for å teste, og det ble Ikke mye lyd. Måtte skru på fult for å høre noe. Det er mulig at jeg gjorde en dårlig jobb med loddinga eller noe, for det er jeg ikke flink til.

Men hva vil skje om jeg kobler meg på et 4x12 (bare hypotetisk, har ikke planer om det)? Vil den klare å drive det? Mener å ha lest at selve ampen er 5w. Hele maskinen er 50w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- "plugget den inn i en liten Marshall amp"..

Du bør ikke gjøre det hvis du ikke er sikker på at du får koblet fra den andre forsterkeren. Om den står på eller ikke spiller ingen rolle. Det er sikkert i orden, vil bare nevne det.

Jeg hadde heller lagt vekt på å forsikre meg om at motstanden er korrekt enn antall høyttalere.
Større elementer og flere av dem gir gjerne en noe fyldigere lyd, men det er ikke slik at det blir "sterkere" lyd, altså flere decibel av fire tolvtommere enn den lille høyttaleren som sitter i Tandbergen.
Ledningen må selvsagt være i orden, men hvis det ble lyd er den trolig det. Slikt er umulig å finne ut av over nettet.

Jeg vil tro denne gamle opptageren passer best på gutterommet, og ikke i et øvingslokale, for å være ærlig. Et alternativ er jo å mikke den opp, selvfølgelig, men det er etter min oppfatning en myte at "bare det er gammelt og rør, så låter det fett".

Da de begynte å bruke radioer som gitarforsterkere, ble de jo ombygd. Om jeg ikke husker feil, var vel det delvis Leo Fenders vei inn i musikkbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!


Altså, jeg mente ikke at det ville bli mer lyd av flere høyttalere, men elementet i selve spilleren er jo ganske liten, så jeg antar at et større element vil låte noe mer fyldig. Jeg så denne, og lurte på om det var en grunn til at de brukte det digre kabinettet.

Jeg er helt enig med det du sier om at ikke alt "gammelt med rør" låter bra. Det er jo tøv. Det jeg har veldig sansen for, er billige, artige løsninger som fungerer som ei kule. I tillegg låt faktisk dette her ganske fint, og når jeg skrudde godt opp, fikk jeg en skikkelig styggfin fuzzete vreng som jeg definitivt skal bruke i studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik selv, som jeg plugger inn i sånn av og til. Tror mesteparten av vrengelyden er speaker-distortion, og jeg kan ikke dra volumkontrollen særlig mye over 2 før den vrenger - selv med singlecoils. Ganske kul 60´s fuzzy lyd hvis jeg drar på litt, men jeg kommer nok ikke til å dra denne med på øving.

På undersiden (av min i allefall) er det påklistret koblingsskjema for spilleren. Skal vel gå an å finne ut hvilken motstand det bør være i et eksternt kabinett. Jeg kan ikke gresk, og har derfor ikke funnet det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en. Har brukt den ved noen anledninger, men lenge siden nå.

Jeg plugga inn et selvbygd "kabinett" med en 8" så vidt jeg husker, og det blei ok lyd.

Om jeg ikke husker feil står impedansen angitt på metallplate på baksiden av Tandbergen

Vet disse har vært brukt som gitarforsterker i studio pga lydkvaliteten. Husker ikke i farta hvem

Trur jeg blir nødt til å dra den fram fra skapet igjen og teste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Tandberg Sølvsuper som amp en periode (spolebåndsopptaker, så det gikk veldig fint å spille inn på bånd). Til den hadde jeg en ekstern høyttaler på fire liter. Ikke rare greiene, men det ble merkbart mer lyd av det. Passiv høyttaler koblet til med DIN-plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei igjen!

Brukte den på øving med band i går, sammen med et digert pedalbrett, og det låt faktisk kjempebra! Jeg mikka den opp, selvsagt. 

Som forventet så ble det kanskje i minste laget med lyd. Jeg kunne skrudd opp mye mer, men den vrenger nesten med en gang. Fant ut at den var 3w.

Det jeg lurer på nå, er å kjøpe en Tandberg Sølvsuper 10 radio (tror den har 9w), og et par Tandberg TL 1210 høyttalere som jeg vil bruke som kabinett. Noen som har erfaring med slikt? Jeg vet at det ikke er en god idé å bare plugge rett i radioen uten å gjøre noe med den, men hva er det egentlig som må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ofulm skrev:

Det jeg lurer på nå, er å kjøpe en Tandberg Sølvsuper 10 radio (tror den har 9w), og et par Tandberg TL 1210 høyttalere som jeg vil bruke som kabinett. 

Om det skulle spille noen rolle, er Sølvsuper 10 fulltransistorisert, rørene brukes bare av høyfrekvensdelen (radiomottakeren). 

TL xx10-serien er en generasjon nyere enn Sølvsuper 10, og mer tungdreven enn samtidige HiFi System-serien. Dessuten har både TL xx10 og de de fleste TL xx20 det problemet at skumgummiopphengene uten unntak har smuldret opp nå, og må byttes. Noen av dem har gummioppheng, men jeg tror det bare gjelder de største høyttalerne. Jeg ville isteden prøvd ekstremt lettdrevne Hi-Fi System 7 eller 13. Pass på å få tak i den siste utgaven, nyere enn 1967. Disse har en følsomhet på 1W, og yter 20W ved 3,2 ohm. Til sammenlikning har TL1210 en følsomhet på 4W, og spiller altså bare kvartparten så høyt som Hi-Fi 7 eller 13. Disse har dessuten papiroppheng, som ikke smuldrer opp. 

Sjøl har jeg brukt helt rørbestykkede Sølvsuper 7 som øvingsforsterker, det låter slett ikke gærent.   

Endret av Arkadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka jeg også. Og det stemmer at hvis du bruker innganger for platespiller, eller båndspiller, på Sølvsuper 10, så er det bare transistorer.

Det står i instruksjonsboka at det er sluttrinnet som er transistor, men det stemmer ikke. Også preamp er transistor.

Egner seg nok ikke så mye som gitaramp tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ofulm skrev:

Så Sølvsuper 7 og HiFi 7 eller -13 er det du har mest tro på, Arkadian? Hva bør jeg i så fall gjøre med radioen før jeg bruker den som amp?

Tja, den siste rørforsterkeren Tandberg lagde var vel Huldra 6 og 7 (identisk forsterker i disse), jeg mener å ha sett dem oppgitt å yte 6W. De er kanskje ikke helt lette å få tak i. Sølvsuper 7 kanskje er lettest å få tak i som Jubileumsmodell (personlig designet av Vebjørn Tandberg), i svart (eller langt sjeldnere hvit) bakelitt, men disse koster flesk. Dette er min Sølvsuper 7 Jubileum, som altså av og til gjør nytta som øveforsterker. Jeg har bare brukt den integrerte høyttaleren, en oval 6"x 10". Ikke noe å konkurrere med en trommeslager med, men helt greit til jazz-noodling i stua. 

sølvsuper_7.JPG

Hva angår ombygging, er det vel ikke så mye mer enn å sørge for en fornuftig "interface" til jack-pluggen som må gjøres. Men med separathøyttalere ville jeg koplet ut diskanthøyttaleren og delefilteret, og bare brukt wooferen. Den lille diskanthøyttaleren på disse tåler nok ikke stort. 

13 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Det står i instruksjonsboka at det er sluttrinnet som er transistor, men det stemmer ikke. Også preamp er transistor.

Jeg lurer på om man den gangen omtalte hele lavfrekvensdelen som "sluttrinn", og siktet til at bare høyfrekvensdelen brukte rør (noe Tandberg fortsatte med helt til og med Huldra 9 i 1970). 

15 timer siden, CastorFiber skrev:

Alder eller ikke, man skal være forsiktig med å bruke HiFi- elementer på instrumenter, rett og slett fordi de ikke er laget for å gjengi dynamikken til et instrument, som er mye høyere enn det man får ut av vanlig musikkavspillingsutstyr.

Det er absolutt riktig. Det er vel høyttalerne som vil slite mest, og utkopling av diskantelementet hjelper nok. 

Endret av Arkadian
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.