Web Analytics
Jump to content

Effektbrett/ampsimulering og PA


ErikKlæptn
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg begynner å er lei av å drasse på amper og pedalbrett mellom 3 øvinglokaler og hjemme, så jeg begynner å vurdere en mer kompakt løsning.

Hvordan vil det fungere med et multieffektbrett med amp simulering på PA? Noen som har erfaring/forslag til løsning?

Jeg har tidligere forsøkt koble et boss me-25 brett til PA, og det låt horribelt, så jeg er litt skeptisk:-/

Takker for alle innspill:)

Link to comment
Share on other sites

Videre; hvilken grunnlyd er det du bruker (Type Fender/Marshall/Mesa)? Bruker du flere kanaler eller overdrive på boks?

Har du normalt delay i sløyfe?

Og hva salgs PA står det på lokalet?

Edited by skela
Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg begynner å er lei av å drasse på amper og pedalbrett mellom 3 øvinglokaler og hjemme, så jeg begynner å vurdere en mer kompakt løsning.

Hvordan vil det fungere med et multieffektbrett med amp simulering på PA? Noen som har erfaring/forslag til løsning?

Jeg har tidligere forsøkt koble et boss me-25 brett til PA, og det låt horribelt, så jeg er litt skeptisk:-/

Takker for alle innspill:)

Du sliter deg heller ikke ut på å bære på en Fender Deluxe Reverb.

Link to comment
Share on other sites

http://www.digikey.com/product-detail/en/ADSP-21469KBCZ-4/ADSP-21469KBCZ-4-ND/2432860

Men litt stiv pris gitt chipene i Helix (2stk) koster 30$ pr enhet mens chipene i AxeFx (TigerSharc x2) koster 300$ apiece?

Joda, det er sikkert et poeng det. Har likevel hørt en del lydklipp nå og noen blindtester. Du hører forskjell, men - i alle fall for min del - det er vanskelig å si at noe er bedre.

Og Helix banker (!!!) de "to andre" på UI. For min del er det viktig.

Link to comment
Share on other sites

UI? Vet knapt hva det er..

Jeg begynner å tro på slike oppsatt den dagen man ser de i bruk på større scener. Når Axe Fx kom var det flere kjente gitarister som forsøkte seg med disse som eneste enhet på turné men nesten uten unntak gikk de bort fra denne trend og tilbake til mer tråd oppsett (evt med Axe Fx som delayboks).

Eneste unntak jeg kan huske å ha sett er Steve Howe (nærmere 70 år) som forsøker et Line 6 opplegg (ikke suksess blant fansen så langt..), Tosin Abasi (som reiser rundt med en ekstra looper og en meterhøy Mackie HD kasse som scenemonitorer... Ikke så plassbesparende egentlig...). Og Pete Anderson med sine POD bokser med helt andre chiper enn produksjonsmodellen (det var hans amper de modellerte så kanskje ikke rart han er eneste artist som benytter lydene den dag i dag....).

Registrerer også at Eventide, Strymon etc ikke lanserer noen digitale overdrive bokser samt at de fleste forsøk på digital drive og amp sim standalone flopper på markedet.

Ut fra disse observasjoner har jeg konkludert med at man trenger ganske komplekse system for å modellere skikkelige gitaroppsett. Vil tro man trenger en TigerSharc chip til hver effektblokk (dvs en til pre-drive som oktav, Wah, Vibe etc, en kun til drive, en til amp sim, en til mod og en til time based effects...). Det vil bli ganske dyrt (foreløpig) men først da vil kjente gitarister gjøre permanent bytte til heldigitale systemer fra enkeltleverandører.

Link to comment
Share on other sites

User Interface? Jeg synes POD 2.0 og POD Pro fungerte. Mm4, Dl4 og M5/9/13 serien likeså.

Det meste annet av senere Pods og gulvbrett har stort sett vært laster med ubrukelige presets og klønete menyer.

Jeg tror tapet av Jorge Tripps til Dunlop/MXR (hvis produktutvikling fikk en voldsom oppsving etter han tok over) var veldig hardt for Line 6.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att i alla fall Axe har används på en del större scener.. om det nu skulle ha en betydning. Köpte inte Metallica 70 Axar eller nåt sånt? Vetefan om det stämmer asså, men det kan säkert någon annan bekräfta/avkräfta. Inte att de ska vara nån målstock på om Axen är bra eller inte, men de är i alla fall ett stort band som spelar på stora scener.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.