Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektbrett/ampsimulering og PA


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Debris; ja det er fullt mulig å erstatte større rigger med digital modellering.

Men skal det bli kompakt og velfungerende så blir det ført ekstremt dyrt (f.eks å montere flere 300$ Tiger Sharc til hver effektblokk).

I tillegg må man ha nok fysiske brytere (for hurtigvalg), pedaler, skjermer osv.

At Hammet bruker rack wah kan f.eks skyldes at den har mulighet for å koble på seks eksterne kontrollere, ikke pga lyden i seg selv.

For noen (som Tosin Abasin) ligger begrensning for Axe Fx i loopdelen (som vel finnes men noen liker seperat fotbrett for å styre loops).

Krigen mellom Axe Fx og konkurrenter om gitarkronene (f.eks Dunlop, TC) gjør jo at det stadig utvikles nye produkter som adderes inn manuelt før det foreligger digitale varianter i eksisterende systemer (f.eks Polytune, Freeze osv).

Det nærmer seg vel nå komplette laptop-size fotbrett med amp sim og effekter som kan brukes profesjonelt uten større vansker (som kommende Axe Fx fotbrett).

Men man er foreløpig noen skritt unna en klar bransjestandard som fullstendig vil endre utstyrsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Hammetts del er det nok den grenseløse frykten for å havne opp et sted på scena uten en fungerende Wah ja hehe

Skulle ønske det fantes mer seriøse løsninger i pedalbrett ja.

Problemet har vel altid vært at pro-verdenen vil ha selve hjernen/lyddelen beskyttet i rack og ikke liggende på gulvet der det er

Større sjanser for at noe kan bli ødelagt.

Mange har jo også automatiserte pc/cc changes eller at gitartech utfører all switching.

Helix og AX 8 er et skritt i riktig rettning til at vi vanlig dødelige endelige kan få bedre løsninger i et pedalbrett, glimrende tid å være gitarist om dagen.

Våkner fortsatt med mareritt om den tida jeg dro rundt på et tungt rack, etpar rørtopper og 1 eller 2 4x12 kasser, never again :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, alt for mye å drasse på...

Man kunne løst en flaskehals ved å legge en TigerSharc chip i pedalbrett som styrer oktav, fuzz, boost, od, Wah, tuner og annet som ligger pre-drive.

Så sendes signalet til en 'amp/effekt' enhet (rack) med eget fotbrett (for delay/looper etc). Best om disse kan splittes.

Altså en egen 'amp' del kun for pre og poweramp pluss cab sim (dette krever vel to chips?) og en 'effekt' del med to chips (dual eller stereo).

Så må det kun monteres i et rack som inneholder wireless, strømregulering og inn/ut koblinger (for seks Wah kontrollere.....)

Og man ender grovt regnet på to fotbrett (en meter ganger 0.8). Og 6u i rack. Og monitor. Pris førti-femti tusen...

Hm. Hva med denne? :-)

http://www.mooeraudio.com/?product/201410165840.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du overkompliserer en god del her, skela. En AxeFx eller Kemper + midi-brett, eller Helix, bør være mer enn godt nok for alle vanlig dødelige. Leddet mikrofon til kabinett er også et som forenkles voldsomt med en slik løsning. Det er mye godlyd som går tapt i dette leddet om ikke lydmannen er ekstraordinært god. Det er i alle fall min erfaring.

Jeg har flere ganger brukt "dårligere" løsninger live (11r, pocket Pod, GT-001), hvor resultatet har vært veldig bra. Både lydmenn, bandmedlemmer og gitarkompiser i salen har gitt gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en årrekke prøvet ut en lang rekke billigløsninger for å slippe å bære med rørampen.

Herunder; Sessionmaster (både boks og rackversjon), Sansamp, POD 2.0, POD Pro, Boss Gt-06 (låt ikke bra...), Bad Monkey (mixer out, du blir overrasket over hvor bra det kan låte...), Behringer billig-DI (sansamp klone), Carl Martin Rock Bug, Boss Gp-10, Boss Gt-001 osv..

Samt nødamper som Zt Club (helt kurant) og andre solid state lettverktere (Roland Cube bl.a).

Ofte har oppsettet bestått av litt overdrive, amp sim og litt delay.

Som regel går det helt fint. Skal man være 'eksperimentell' holder det lenge med en phaser, en wah, en tremolo en chorus e.l (holder som regel med en stk 'effekt').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speaker sim på Bad Monkey er helt fin! Bare å legge på litt delay og reverb (finnes som regel i mixer/P.A). Bruk en headstock tuner og kanskje en wah (evt phaser). Mer trenger man knapt.

Et annet triks er å be lydmann (om denne finnes) legge på alt av delay/reverb. I så fall trenger du kun et tørt signal med evt en wah. Om lydmann er treg er kanskje en solo boost (eller mid boost) lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke overkomplisering. Store dele av helgen går med til å følge opp min datter på 2.5 år så man taster da inn noen tanker når hun spiser muffins, kjører trehjulssykkel, bader i badekaret etc..

(Man går da fra Guitar Player til Guitar Writer...:-)

Kossoff; ja glemte helt Pocket POD, den var fast følgesvenn lenge. Og brukte også flere batteriamper (Lectrosonics Maxi Mouse og deretter noen Vox og Cube enheter deriblant Street Cube, å mikke opp en SC låter faktisk helt fint...). Har også prøvd endel mindre røramper med mik.

Utrolig hva man kan bruke uten klager (50watt røramper får man derimot en rekke klager på selv med attenuator..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.joyoaudio.com/en/product/show_105.html

Denne perlen til 250kr kan også brukes... Låter best med linjesignal dog så krever f.eks en booster.

Det man får betalt for er jo normalt å vise noen 'guitar skills' (type lire av seg noen Øystein Sunde licks i høyt tempo), ikke å servere kremlyd. Så lenge det er litt slap echo og overdrive antydning på de rette plasser så er det stort sett ingen som klager (mye mer sentralt med et godt justert instrument egentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, her har det kommet svar!! :D

For å svare Skela: jeg bruker pr i dag et pedalbrett med tuner, reverb, delay, flanger, wah, octaver og booster. Dett kjøres enten gjennom en laney combo eller et hughes&kettner stack. Jeg bruker amp gain, og spiller type metal i 2 band og en lett blanding av 60 talls rock og litt country i et annet (dette er et nytt band, og ser derfor behov for en tremolo og kanskje kompressor fremover).

Det er en besnærende tanke å kunne kun dra med meg et ekelt brett og en gitar ut på 2 av øvingslokalene og plugge rett i mixebord. MYe kronglete trapper og bilkjøring fram og tilbake. Er ikke et kjempeproblem dette, men øving flere ganger i uka blir masse bæring og rigging hver gang. Begge stedene er det rimelig bra PA. En sånn løsning vil vel fordre litt skruing på mixebord vil jeg gå ut i fra?

Har lest mye om axe og helix, og det er uten tvil veldig bra saker, men utenfor min rekkevidde økonomisk akkurat nå.

Er en type preamp sak og et par gain pedaler på pedalbrettet mitt et alternativ mener dere?

Kan jo virke som jeg kommer langt med et line6 brett av litt høy kvalitet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line 6 sin HD-serie har fine effekter, men jeg klarte ikke for alt i verden skru ampmodellene skikkelig bra... Uten å ha prøvd Eleven Rack (hørt litt på tuben etc) vil jeg ikke anbefale deg å gå noe under det hvis du vil ha bra ampmodellering, og hvis du klarer å strekke deg til en Axe FX Standard tror jeg du vil bli særdeles fornøyd! Vurderer å selge min og gå over til Helix eller AX-8, så du kan jo sende meg en PM hvis det skulle vært interessant :)

Er ikke noe mer stress med en fin rack-back i stedet for brett, med mindre du skulle ha behov for å skru av og på effekter, skifte presets etc mens du spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei. Ta pedalbrettet du i bruker i dag.

Putt på en overdrive. I enden av brettet kobler du en analog DI med amp sim (selv Mooer virker helt fint).

Plugg så brettet i PA der det ikke står en amp. Plugg rett i amp der det står en amp.

Den største utfordring blir egentlig å finne noe som kan fungere der du vanligvis har 'amp' i signalkjeden.

Og her komme poenget mitt fra tidlig i tråden. De fleste løsninger som selges er bundles med reverb, delay etc. Digitale amp sim selger ganske dårlig. Strymon etc lager ikke slike bokser (men de selger masse delay/reverb).

Det er derav lite å hente på å bytte ut hele oppsettet. Put heller inn en Sansamp (eller en Joyo kopi) og lev med den på øving uten amp.

Dette altså hvis du fortsatt skal bruke amp live.

Skal du bytte ut alt med Axe Fx etc må du tenke annerledes. Men man får fort andre problemer (skjønt amp som er litt bedre i Axe Fx pga dyrere chips).

Dette er forøvrig et kjempedilemma med (forløbig) få gode løsninger. Å slepe rundt på et svært rack for å slippe forsterker hjelper jo ikke så mye.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en type preamp sak og et par gain pedaler på pedalbrettet mitt et alternativ mener dere?

Kan jo virke som jeg kommer langt med et line6 brett av litt høy kvalitet kanskje?

Etter mye testing med ampless oppsett kom jeg frem til dette brettet. Min erfaring ble at sub-kemper digitale effekter ikke får til vreng, amp og høyttalersimulering tilfredsstillende.

Mxr fullbore (analog vreng)

Mi audio tube zone (analog preamp)

Zoom ms-100bt (digital effektsløyfe)

Amt cn-1 (analog kabinettsimulator)

I tillegg er det trådløst (line6 g30) og innebygd oppladbart batteri (pedaltrain volto).

Det hører til historien at jeg ble bitt av pedaldilla noen år tilbake - noe som resulterte i et enormt brett med ca 20 pedaler, 15+kg, strøm av ulik sort på ca 2500mA og kost på 20000. Da ble poenget med ampless oppsett borte, så jeg bestilte like greit det minste brettet jeg fant og satte på det mest essensielle.

Om jeg skal komme med en anbefaling - må det være Amt electronics preamp. Så langt har alle jeg har prøvd overgått mine forventninger. Alle deres preamper har innebygd kabinettsimulator som er (i mine øre) bedre enn tech21, a/da, hughes & kettner og de billigere behringer, mooer og biyang (joyo har jeg ikke eid, men de bygger på tech21 character kretsene har jeg forstått det rett). Faktisk har jeg to Amt fatal tube, en fordi jeg liker den, og en backup fordi de ikke lenger produseres.

post-7216-0-92791300-1445715590_thumb.jp

post-7216-0-95811000-1445715601_thumb.jp

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joyo DI med cab sim til 300kr låter helt greit. Carl Martin Rock Bug er litt bedre.

En annen løsning er å plugge en preamp til Torpedo Cab.

Bluguitar og Ethos har også direkte utgang.

Strengt tatt virker det noe meningsløst å kjøpe en rekke effekter på nytt kun for å få amp og cab sim... man kan like gjerne finne dette seperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.