Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD! Martin D-18 'Golden Era'.


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Etter over et halvt år uten kassegitar og på leting etter den rette så ramlet denne inn søndag for litt over en uke siden.

Jeg opplever at det først og fremst er på akustiske instrumenter jeg merker størst forskjell mellom "budsjett" og "custom shop", for å ta hardt i og bruke begge endene av skalaen. Etter å ha gått gradene fra en Seagull S6 til Gibson J-45 (standard, ikke True Vintage) via en Martin OM-16gt, var det på tide å slå litt på stortromma.

Planen var egentlig en Collings D1, men når denne dukket opp var det egentlig ingen tvil (selv om det tok nærmere et halvt år fra første mailutveksling med selger til jeg faktisk fikk ut fingern og kjøpte den). I bunn og grunn bygget rundt samme legendariske modell, men denne har adirondack-topp, noe ikke Collings-modellen har (D1-A har det, men koster 10k mer enn den uten).

Gitaren er omlag ti år gammel, men har vært tatt usedvanlig godt hånd om og er i 'collector's condition'.

Låter fortreffelig og HØYT. Låner svogers D-16gt og den drukner fullstendig i forhold.

Utrolig flott halsprofil på den og universets deiligste stemmeskruer.

ECE994E6-A796-4453-AE2E-176F9B7516DE_zps

30EAC246-7066-43B6-ACAA-B248F7528F17_zps

CD8EC5B1-14CD-48D9-9E62-220C2E89A203_zps

C9EC9B04-D976-4C2D-A9A9-1AC45301C6AF_zps

B65DD2C3-1ACA-409F-9B97-B982D36F37C2_zps

18AE2477-515D-4035-9163-9ED94F05D56B_zps

3D3FB852-4C37-4100-9F0C-19A7C7AFB610_zps

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig fin ut den ja :) og jeg tror på alt du sier om fortreffelig lyd.

Er den pluggbar også ?

____

GAu

Foreløpig 'unplugged', er på leit etter noe som funker ålreit, men som ikke tar megaplass i gitaren og som ikke koster skjorta. Kassegitar i bordet låter sjeldent prima uansett hvor bra gitaren er, så mulig jeg går for piezo og Fishman Aura...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis. Kremgitar! Du finner ikke mange gitarer som er bedre enn den der...

I sin klasse, "enkel mahogni dreadnought" så tror jeg den absolutt er helt "der oppe". MEGET vellydende.

Vekt er i de fleste tilfeller et hett tema når det gjelder elgitarer og jeg har egentlig aldri tenkt så mye på dette når det kommer til kassegitarer. Allikevel var vekta noe av det første som slo meg når jeg testet gitaren første gangen. Den er lett som en fjær! Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig 'unplugged', er på leit etter noe som funker ålreit, men som ikke tar megaplass i gitaren og som ikke koster skjorta. Kassegitar i bordet låter sjeldent prima uansett hvor bra gitaren er, så mulig jeg går for piezo og Fishman Aura...

Tja, Aura koster vel en del :unsure:

Tolker ditt svar til at det ikke er noe fabrikkmontert transducer i kassen (under stolen), og da står man jo helt fritt. Dvs mye å velge i.

Har sjøl en J-45 (med LR Baggs transducer og preamp), og synes den lyder utmerket gjennom en Zoom A3 pedal.

Kan det være noe å tenke på ?

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken kontaktpickup eller piezo på denne, nei. Blir litt at uansett hva man putter i denne så klarer man aldri å komme noe i nærheten av hvordan den låter akustisk. En DPA-mic er jo også et veldig godt alternativ.

Helt enig - klarer ikke å gjengi den exakte akustiske lyden med et pickup-element av noe slag.

Det blir kun snakk om mer eller mindre vellykkede forsøk på å finne en lyd man synes er god (nær) nok. Jeg synes Zoom A3 har en styrke nettopp der, i og med at man kan emulere så mange forskjellige akustiske gitarer og tweake på parametre i tillegg.

En DPA mic kan absolutt være et godt alternativ. Har lest en del positivt om f.ex. 4099G, men aldri prøvd en sjøl... og så var det jo dette med prisen da...

Kan selvfølgelig også rigge en mikrofon i et stativ foran kassen, f.ex. en stor / små -membran kondensator, og få ganske OK lyd, men man stå så forbaska stille :rolleyes:

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.