Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

25Grader

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny her på formuet. Jeg har spilt gitar litt av og på, og kan det mest obligatoriske innen grep, (A,Am,C,D,Dm,E,Em,) osv.. og holder på å trene videre med F, osv..

Men ett a mine hovedproblemer er faktisk ikke spillingen i seg selv. Men det og finne sanger som jeg har lyst til og spille. Nå er jeg kanskje av den litt mere "bygda" mannen. Jeg har søkt opp og ned i mente, etter kordene til sangene jeg vil spille nå i første omgang.

Som Vestlandsfanden, og Lothepus i fra Fjorden cowboys. Dette er musikk som er både livlig og er kjekt på foreksempel fest.

Har det vært mulig og fått hjelp til noen av sangene? Nå ligger det noen linker her om noen har lyst til og hjelpe. Nå skal det jo sies at jeg øver og prøver å spille etter så mye som jeg klarer. Men for å være helt ærlig finner jeg det ikke så veldig lett. Noen av sangene nedenfor er det jo også fingerspill i. Dette er noe som jeg trener på. Og jeg spør ikke om hjelp til alle sangene. Om noen har lyst så holder en sang mere en nok. Jeg har sittet å slitt for me, for en erfaren gitarist kan kanskje le litt av dette spørsmålet mitt. Men har også noen spesielle tips til dette er jeg fornøyd. Men det handler vel mest om å bruke tid på å holde på til man får det til? Eneste jeg lurer på er om jeg virkelig spiller rett når jeg "oversetter" sangene til kordene. Det er ikke akkurat det mest morsomme jeg gjør, men det handler ikke om at jeg ikke liker musikk. Men fordi jeg er ganske usikker på om jeg gjør det rett, om en E er en E eller en Em. Men det er vel kanskje bare prøving og feiling så sitter det vel etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nortabs.net har en grei samling norske sanger:

http://nortabs.net/collection/986/

http://nortabs.net/collection/71/

Ikke så mange av de du nevnte men du får se om du finner noe annet interessant.

Det å finne akkorder til sanger selv er lettere nåe du har spilt litt, sånn at du kjenner igjen en del av de vanligste kombinasjonene og skiftene. - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett litt må nortabs. Men finner jo ikke "akkurat" det jeg vil spille. Er vel jeg som kanskje er litt for gira på akkurat de sangene sikkert. Uansett ingen krise. :) Men tusen takk for at du sier det kommer til å bli lettere og kjenne igjen kombinasjonene når man har spilt litt. Det gir meg håp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett på norsk, men inspirasjon til sanger og gitarspill er jo Youtube en nesten utømmelig inspirasjonskilde. Ofte finner du tutorials og lenker til tabs/tekster til sangene også.

Nå synger jeg ikke selv, men har nesten det motsatt problemet. Finner altfor mye jeg har lyst til å lære meg å spille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke dumt å lære seg litt om skalaer også, i alle fall forskjell på dur og moll. Hvis man ikke hører om det er C eller Cm, så se på de andre akkordene og sjekk hvilken toner som overlapper. Er det f.eks. Am, så er det veldig ofte C og G dur-akkorder ute og går, fordi Am, C og G skalene har så mange toner som er felles (A, H, C, D, E, F, G). En vanlig akkord består av grunntone, ters (den 3. tonen i skalaen), samt kvint (den 5.). Lurer du på om akkorden er dur eller moll, og alle tre tonene (i f.eks. durakkorden) går igjen i de andre akkordenes skalaer, så er det veldig ofte riktig akkord. Selvfølgelig fins mange unntak, men man må jo lære en regel for å bryte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.