Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mus- og CPU støy


sikter

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et liknende problem med støy ved bruk av mus, der den scroller, åpner nye vinduer, etc.

Kablene var den gang mye lengre enn det de trengte å være, og lå kveilet bak høytalerne og skjermen.

Problemet løste seg når jeg byttet til (lagde meg) kortere kabler med andre (Neutrik) plugger. Kablene er akkurat så lange at de rekker fra utgangene på lydkortet til monitorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et liknende problem med støy ved bruk av mus, der den scroller, åpner nye vinduer, etc.

Kablene var den gang mye lengre enn det de trengte å være, og lå kveilet bak høytalerne og skjermen.

Problemet løste seg når jeg byttet til (lagde meg) kortere kabler med andre (Neutrik) plugger. Kablene er akkurat så lange at de rekker fra utgangene på lydkortet til monitorene.

Dette beviser at støy kan oppstå i absolutt alle ledd.

Jeg prøvde mange forskjellige kabler/kabellengder også. Neutrik plugger er mine favoritte.

Hentet et lite miksebord som skal kobles i mellom lydkortet og monitorer. Det koster ingenting å prøve men ønsker egentlig ikke å ha det slikt. Hentet også et lydkort ( helt lik det jeg har fra før) ingen logikk at det kunne hjelpe men dette tar ikke alle verdens tid å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter (kanskje) :D

Jeg konsentrerte meg i dag til hovedproblematikken: KRK monitor har både balanserte og ubalanserte inngang mens lydkort M-Audio har KUN ubalanserte utganger:

Så jeg prøvde å lure monitor ved å bruke balansert kabel med stereo jack plugget "halveis" inn på kortet.

JØSS!!!! :-) det ble helt stille, spilte et par WAV, det låt som det skal, venstre og høyre signaler rutet riktig, testet multitrack play back, alt funket perfekt.

Testet mikrofon, alt bra....

(jeg tror at jeg prøvde dette før men det er mulig at jeg var for kjapp å utelukke denne løsningen)

I praksis jeg kan modifisere kabel så det blir ikke tull med halvveis plugging.

Er fremdeles på jobbkontor og ønsker ikke å juble for tidlig. Alt må testes hjemme hvor jeg har jording kun på badet og kjøkkenet.

(Å strekke skøyteledning er ikke aktuelt)

ohhh for en uke...

det er mulig at jeg bestemmer meg å gjøre noe med PCU-vifte. Det ville være helt perfekt med en snillere vifte som gjør samme jobben...

Det blir et nytt tråd ( en dag)

post-8611-0-58364600-1429183284_thumb.jp

Endret av sikter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. En kort oppsummering av hva som førte til at det ble stille hadde vært greit? Denne tråden er noe du har brukt mye tid på, og andre kan spare masse tid på å følge tipset.

Støy som dette er det jo omtrent klin umulig å få feilsøkt, og hva som virker vil jo variere.

Jeg har en svoger som er elektriker, og nevner man ordet "jordstøy" for han, blir han flakkende i blikket og vil helst ikke snakke mer om det, fordi det er omtrent umulig å finne ut av. Han har vel rundt tjue års erfaring i bransjen..

Jeg løste mitt lignende problem med å skifte til passive monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se post #25.

Bruker man ubalansert kabel (mono jack) i balansert inngang (i en aktiv monitor) blir ring- og sleeveterminal i monitorsocket jumpet.

Det viste seg at det fungerer fint likevel i mange tilfeller. Men ikke altud!

Det beste er å bruke balanserte kabler men mitt kort har kun ubalanserte utganger.

Jeg skal eksperimentere litt med modifiserte kabler og skrive mer vitenskapelig rapport.

Men det må vente litt pga spillejobb i morra og en tur til utland neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk å lodde kabler i dag. Ikke verst etter bare 4 timer søvn i natt.

Testet og alt fungerer 100%. Etter alt, det virker ganske logisk også>>

Triksen er å ha mono jack på lydkortside og stereo jack på moniorside.

Jeg koblet signal fra lydkortet til den ene side av balansert inngang på monitor. Dvs TIP mot TIP

Jord(lydkortutgang) kobles mot andre siden av balansert inngang på monitor. SLEEVE mot RING

Jord på monitorside derimot blir ikke koblet i det hele tatt og på denne måten "ground loop" brytes.

Så enkelt er det.

Hvis en skal bruke XLR plugg på monitorside, det blir samme sak. Det er bare å holde tungen rett i munnen.

post-8611-0-26427400-1429439150_thumb.jp

Endret av sikter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra at det ordnet seg. For senere referanse kan jeg nevne at jeg hadde samme problem med ny pc og mine KRK- monitorer. Løsningen ble å slå på "ground lift"- knappen på baksida.

Takk Sidney,

Jeg har litt eldre modell uten "ground lift" funksjon. Se vedlagte bilder!

Jeg skulle spille inn bass i dag og måtte gjøre lignende triks med instrumentkabel.

Merkelig nok fikk jeg lignende datastøy KUN i bridge pickup posisjon. Merkelig siden min bass er passiv.

Men kabelen jeg laget for monitor funket ikke bra for bass. Det virker at komboinngang i lydkortet har kun to terminaler hvis en bruke JACK.

Jeg måte lage en kabel med XLR plugg. ( Se bildet)

Jeg har alltid spilt inn bass direkte og ønsket meg ikke bedre bassopptak. Det låter veldig bra (for min smak i hvert fall).

Min bass er en gammel Aria Pro II Heritage.

Det er mange problemer ute (i de store nettet) relatert med ny PC og eldre audio interface /monitorer.

Har veldig lyst å finne ut hva nøyaktig er det som forårsaker problemet.

post-8611-0-03789300-1430656763_thumb.jp

post-8611-0-75572500-1430656775_thumb.jp

post-8611-0-19357700-1430657546_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.