Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mus- og CPU støy


sikter

Anbefalte innlegg

Jeg gledet meg som et lite barn når jeg begynte å koble min ny PC ( 6 kjerner,, Windows 7 OS)

Men! Det viste seg at jeg har endelig funnet ut hva slags støy kan lage en datamus. Jeg har lest om dette mange ganger uten å ha skjønt hva slags ulyd folk prater om.

Jeg brukte min M-Audio F410 (firewire) mot fire forskjellige PC, med Diverse XP OS og Vista på den ene.

Som regel kjører jeg windows lyder gjennom integrerte lydkortet mens jeg router Cubase, Adobe audition og andre musikkprogrammer gjennom F410 ut til KRK5 studiomonitorer.

Bortsatt fra at noen PC går tregere enn de andre alt fungerer veldig bra. Hadde det ikke vært lys på monitorer, jeg ville ikke vist at de står på.

Samme kortet koblet til den nye PC støyer. Hm!. Alt fra musbevegelse, åpning av mapper, installering av diverse software skurrer gjennom KRK monitorer.

MEN, det støyer ikke gjennom den integrerte kortet som er koblet mot et annet par av monitorer.

Prøvde å bytte alt, strømkabler, høytalerkabler, mus, tastatur. Nye PC har firewire adapter integrert. Jeg installerte enda et firewire kort uten at det hjalp.

Innspilling fungerer bra fordi støyet kommer ikke på opptak. Kjørte hardt ved 96000 Hz og spilte to spor samtidig. Veldig bra opptak. Både DI og via kondensator mikrofon.

Jeg leste på nettet at F410 ikke fungerer bra med Windows 7 drivere. Formaterte PC og installert XP OS/XP-drivere.

Jeg prøvde å flytte fra soverommet til kjøkkenet, badet ingenting hjalp.

Begynner å bli veldig desperat og lei. Det frister veldig å kaste den ut fra vinduet. (bor i sjette etasje)

Tenker og tenker hvorfor det funker fint på den ene PC men ikke på den andre.

Håper noen kommer med noe lurt....

Håper at det er bare en liten ting som skal til.... :-)

Setter pris på at dere kommer med noe lure tips. Jeg er villig til å prøve alt...

Endret av sikter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke noe annet enn et skudd i blinde, men jeg opplevde en gang støy i aktive monitorer. Jeg er ganske sikker på at det var noe jordingsproblematikk.

Derfor- forsøkt passive monitorer for å se hva som skjer? En gammel hififorsterker og hva som helst duger for å teste. Jeg understreker at jeg ikke har noen forklaring eller løsning, bare at det å skifte til passive monitorer løste problemet i mitt tilfelle. Hvorfor fant jeg aldri ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse speed-step/overklokking settings i BIOS er vel kjent for å kunne forårsake støy sammen med en del PSUer. Hvaslags chipset/hovedkort er det?

Edit: ser ut til at det er verd å forsøke å sette power plan i Windows fra "performance" til "balanced" i følge en tråd på tomshardware...

Endret av CarvinDC135
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal installere windows 7 tilbake på plass og begynne med feilsøking på nytt. Må ha sammenheng med ny pc når samme utstyr fungerer på 3 andre PC. Leser mange gode tips og kommer til å prøve alle.

Det slo meg at pc kjører ssd drive. Det skulle ikke ha noe å si men likevel...

Vi snakkes i morra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er skjermkortdrivere. Mener jeg har vært borte i at det har løst slikt for meg før.

Ellers hadde vi samme problem på øving sist. Brukte en laptop til å spille av backinger, gjennom helt ok Edirol usb-lydkort, men det støya helt villt. Ved flytting av mus, vinduer osv. Fikk ikke løst det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse speed-step/overklokking settings i BIOS er vel kjent for å kunne forårsake støy sammen med en del PSUer. Hvaslags chipset/hovedkort er det?

Edit: ser ut til at det er verd å forsøke å sette power plan i Windows fra "performance" til "balanced" i følge en tråd på tomshardware...

Veldig bra innspill. Jeg sikter mer og mer mod disse!

Her er litt info om PC:

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Socket-AM3, Six Core, 3,2GHZ/3,6GHz Turbo, 9MB, 12

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB

XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5 Dual Fan

Corsair SSD Force Series 3, 60GB

Samsung 24" LED Syncmaster S24A350H

Gigabyte GA-990XA-UD3, Socket-AM3+

Corsair CX V2 600W PSU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er skjermkortdrivere. Mener jeg har vært borte i at det har løst slikt for meg før. Ellers hadde vi samme problem på øving sist. Brukte en laptop til å spille av backinger, gjennom helt ok Edirol usb-lydkort, men det støya helt villt. Ved flytting av mus, vinduer osv. Fikk ikke løst det da.

Grunnen at jeg satser på noe bedre skjermkort er 3D-konstruksjon og videoredigering.

Du har helt rett angående mulighet for støy. Det er ofte at skjermkort krasjer med lydkort.

Denne PC er dessverre ikke en typisk audio PC. Jeg ønsker den var men jeg rett og slett har ikke plass for to PCer.

(3D konstruksjon betaler regninger, musikk holder meg i livet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet alt utstyr til kontoret min (på jobb) hvor strømmen skal være nøye sjekket, egne stikkontakter for data osv.

Alle drivere "Up to date",

Byttet skjerm, tastatur, mus, strømkabler...

Like langt

Skal se om jeg rekker å bytte skjermkort i dag... uh, uh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips CastorFiber, gruer meg egenlig å skifte skjermkort.

Dette er eneste aktive monitorparet jeg har.

Testet samme utganger på lydkortet mot et stereo anlegg. No problem.

Det finnes 8 stk analoge utganger på kortet og alle oppføres likt.

Det finnes også to hodetelefoner utganger. Begge fungerer utmerket bra mot hodetelefoner. Jeg kan skru volumet på maks og hører ikke en sus eller hum en gang. Trykker på PLAy og musikk starter. Låter perfekt.

Prøvde å koble aktiv monitor på disse og fikk samme problem.

Det er monitor som ikke liker denne PC. Da jeg hentet strøm for monitor fra et nabokontor, støyet ble verre.

Jeg la dette ligge til i morra. I mellomtiden drar jeg til øvingslokalet og fyre opp Marshallen. Det er det jeg trenger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende med laptop og KRK aktive monitorer. Laptop på batteridrift var støyfritt, med powersupply koblet til ble det bråk. Måtte plugge i en kontakt i naborommet og sette selve powersupplyen så langt vekk fra monitoren som mulig, nå er det støyfritt..

Men du har jo ikke laptop.. Hva med å finne noen lange kabler og flytte unna monitorene litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende med laptop og KRK aktive monitorer. Laptop på batteridrift var støyfritt, med powersupply koblet til ble det bråk. Måtte plugge i en kontakt i naborommet og sette selve powersupplyen så langt vekk fra monitoren som mulig, nå er det støyfritt..

Men du har jo ikke laptop.. Hva med å finne noen lange kabler og flytte unna monitorene litt?

Har prøvd :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forskjell om du deaktiverer innspillingsenhetene?

Nei men du gav meg ide å deaktivere ingrerte kortet i bios.

Tenkte du på det samme?

Skal bare nevne at det integrerte kortet funker fint. Ikke noe støy på det!

Endret av sikter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.