Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan holde D/C tuning i tune?


cantus

Anbefalte innlegg

Hei. Til tider har jeg oppgave å spille inn band som kjører drop D, D-tuning og drop C. Felles for alle disse er at det stort sett altid blir surt. Krever ekstrem nøye tuning, god intonering og en spillestill som tar høyde for slappere strenger.

Noen som har erfaringer med hvordan man optimaliserer gitaren sin eller bassen sin for slik tuning? Hvilke triks har man for å få best mulig stabilitet i tonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags skala er det på gitaren du bruker, Cantus?

Det varierer på hvilke gitarer som er tatt med inn. Ofte er det standard Les Paul eller Precision Bass.

Da skal jeg nok kjøpe inn noen tykkere strenger slik at jeg har dette i tilfelle det blir et problem seinere.

Jeg har hørt noen kjøper strenger til 7-strengers gitarer og bruker 1-3 nederst og 5-7 øverst. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 11-54 i drop C og C standard. Kan av og til føles en smule slapt i C standard og 24.75" skala, men ikke noe problematisk selv om jeg spiller litt hardt. 25.5" skala funker fint.

Det er ikke alle gitarer som kan intoneres 100% i sånne stemminger pga. for lite vandring på sadlene (spesielt med tuneomatic), men da skrur jeg bare så langt det går. Ikke glem å sjekke og evt. file sporene i nut hvis du setter på tjukke strenger...

På bass har jeg brukt de 4 tjukkeste strengene fra et 5-strengssett til C standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om det hjelper i det hele tatt, men på 7'ern min så kjører jeg alt et helt trinn ned, "A-standard", med 10-52 (daddario xl140/EB skinny top-heavy bottom) og kjøper løse 0.68 som jeg bruker på A.

Funker som ei kule. Spille- og intoneringsmessig på 25.5 skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som resten nevner, skala og strengetykkelse påvirker nok mye. Tips: D'addario exl117 er et strengesett spesielt laget for droptuning (011 - 056). Bruker disse sammen med en 072 streng på min schecter, og synes det fungerer veldig bra :)

Funker fint til D standard de der, ja, men jeg synes det blir for slapt for noe under, drop C går til nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Det ligger 3 stk på Reverb, men en fra Japan og to fra UK. Samme på Ebay, kun Japan og UK. I Norge er det vel bare å følge med på Marketplace på Facebook og Finn.no. Keg har også kjøpt gitarer på svenske blocket.se og tradera.com, men det medfører usetthandel og moms (som fra Japan og UK) hvis man skal ha den tilsendt og ikke tar en harrytur samtidig. Går også å legge ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn og håpe på napp.
    • Jeg ønsker å avslutte min konto, vet ikke hvordan man gjør det
    • Noen som vet om hvor jeg kan få i tak på en epiphone g400 korina i Norge? Hadde en før men solgte den, nå angrer jeg.
    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.