Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalerforslag


extol

Anbefalte innlegg

Har endelig kjøpt meg en skikkelig amp igjen etter flere år uten.

Ampen er en Landry LS100, med en Fender type kanal og en marshall kanal som går fra plexi til jcm800+.

Har ikke fått handlet noe kabinett enda, og lurer litt på hva slags elementer jeg skal satse på til den.

Har tidligere likt vintage 30 til mer moderne Marshall lyd, men prøver gjerne noe nytt. Tar også imot tips på elementer som låter fint sammen. Elsker god gammel plexi vreng, så greenback type elementer er jo selvfølgelig også aktuelt.

Tenker å kjøre 2x12 kabinett, så elementene må minimum takle 50 watt.

Hva er dine favorittelementer til å klare både Fender cleans og Marshall vreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg kan karaktisere det som Fender-clean og Marshall-vreng, men jeg har en forsterker som spyr ut både nydelige cleans og den hissigste vreng, og jeg er veldig fornøyd med V30-ene jeg har i kabinettet jeg bruker til den. Gjør begge ting fint, synes nå ihvertfall jeg, selv om jeg hører at enkelte synes de er litt bright.

Når det er sagt, så finnes det nok desidert elementer som er "bedre" på reinlyd, men jeg synes de takler begge deler fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle være interessert i å teste litt så kan du ta med ampen hjem til meg! Har 2x12 Mesa med V30, 2x12 Marshall 1922 med G12T-75, og 2 stk Ibanez 1x12 med Celestion Seventy 80 høyttalere....

Tror ikke du er så langt unna meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høyttaler som kan fungere bra til clean og Plexi-vreng

er en Celestion G12H.

Har fortsatt greenback breakup, men med mer bass og diskant enn G12M,

noe som er viktig for å få litt Blackfaceaktig cleanlyd.

Type G12H creamback da for å få nok watt? Ikke helt komfortabel med 60w til 100 watts topp, selv om jeg stort sett ikke spiller fryktelig høyt.

Andre produsenter med liknende høytaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle være interessert i å teste litt så kan du ta med ampen hjem til meg! Har 2x12 Mesa med V30, 2x12 Marshall 1922 med G12T-75, og 2 stk Ibanez 1x12 med Celestion Seventy 80 høyttalere....

Tror ikke du er så langt unna meg..

Det er jo en mulighet. Tar kontakt hvis det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type G12H creamback da for å få nok watt? Ikke helt komfortabel med 60w til 100 watts topp, selv om jeg stort sett ikke spiller fryktelig høyt.

Andre produsenter med liknende høytaler?

Ville heller kjørt med en Scumback G12H variant tror jeg.

Selv om jeg har bare gode erfaringer med Creambacks i Vox amper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller kjørt med en Scumback G12H variant tror jeg.

Selv om jeg har bare gode erfaringer med Creambacks i Vox amper.

Er det en idé å kjøre G12H sammen med noe annet, f.eks G12M? Noen som har testet?

Endret av extol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig med GunnarpåMo her: G12H er det som er mitt hjerte nærmest. Nydelig utbytte både på clean, litt pressa clean og helt opp til metal Hi Gain.

Tror ikke du skal være så redd for 60W på en 100W amp, da du vil komme opp i en "airchrushing volum" lenge før du når grensa over 60W.

EDIT: det er fullt mulig å blåse ei 100W kasse på en 50W amp, dersom du er uheldig. Bare for å nevne det motsatte.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på scumbacks og tenker H75 eller J75, evt en kombo av disse eller en av dem sammen med en M75.

Sitat på Thegearpage:

For me, the J75 is the perfect 1x12 speaker. Playing out in Nashville, we have to cover lots of different tones at reasonable volumes. I find a clean Fender-type amp with pedals allows the most versatility. As such, speaker choice is a bit of a compromise. Maximize the clean Fender qualities and your drive sounds suffer, and vice versa. The J75's give the tight bass and extended highs to give you that Blackface clean, but also have the midrange content to give convincing marshall sounds with pedals. I have found that if you want convincing Marshall-like drive sounds, you need that Celestion midrange harmonic complexity, which the Scumbacks have in spades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.