Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

effektpedal


beginner

Anbefalte innlegg

Det er en flott gitar. Jeg ville ikke kalt det en halvakustisk gitar, siden den tross alt er laget for å fungere helt fint unplugged. Dette er en akustisk gitar med mikrofonsystem.

Jeg tror du bør finne ut litt om hva du ønsker å oppnå. Dersom du skal øve akkorder så ser jeg ikke helt behovet for looper med det første, men skal du øve solospill, så kan en looper være nyttig for å lage en akkordprogresjon man kan øve over.

Det jeg personlig ville fokusert på er timing, og da trenger du en metronom eller en trommemaskin/rytmeboks. Et produkt som gir to fluer i ett smekk (altså både looper og rytme) er Boss sine Loop Station-pedaler. En Boss RC-3 er grei. Selv har jeg en RC-30, som også gir mulighet til å ta inn signal fra mikrofon, slik at man kan bruke den som sanglooper. Det finnes selvsagt tilsvarende produkter fra andre produsenter (f.eks. Digitech JamMan solo XT), men det er Boss sin Loop Station jeg har erfaring med.

Det finnes også gratis backingtracks på nett som man kan øve til. Her er et eksempel på en slik side:

http://www.guitarlessons.com/jam-tracks/

Har du lavt budsjett og lyst til å prøve multieffekt, så har Zoom G1on både looper, rytme og en haug med effekter. Jeg har tilsvarende for bass, og det er mye for pengene.

Edit: Her er en review med en liten videosnutt med fokus på mer clean gitarlyd: http://www.ultimate-guitar.com/reviews/guitar_effects/zoom/g1on/index.html

Lykke til!

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig mange bedre gitarister enn meg her. Jeg er mest bassist om dagen. Det beste rådet jeg kan gi er å ha det gøy. Når du føler at du begynner å beherske ting, så synes ihvertfall jeg at noe av det morsomste er å spille sammen med andre. Om du finner en annen gitarist på ditt nivå, så kan det være veldig hyggelig og lærerikt å sitte og jamme og utveksle nye oppdagelser. Jeg delte kjøkken og bad med en annen gitarist da jeg studerte, og vi hadde mange fine gitarkvelder der vi satt og groovet med hverandre.

Velkommen til forumet, forresten! :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet. :)

Når det gjelder fingerflyttingen, så er det nok dessverre kun én ting som gjelder: øving. Ettersom du spiller, vil akkordforflyttningen gå lettere og lettere. I starten så vil de nok ikke fingrene dine alltid dit du vil ha de til det tidspunktet du ønsker, slik var det nå ihvertfall for meg, men dette faller på plass. Husker fortsatt første kvelden overgang til barreakkord uten problemer og skurring. :P

Ellers så vil jeg anbefale, som sarge sier, å ha det gøy. Det er en viktig motivasjonsfaktor som ikke skal undervurderes. Det å plukke seg sanger man har lyst til å spille, for så å få de til er en herlig greie som også virker motiverende for videre læring. Når det er sagt, så vil det nok også være dager da ting går trått og man ikke synes man får til noe, eller at "alt låter drit" uansett hva man prøver på. Da bruker jeg på å legge vekk gitaren, enten noen timer eller til dagen etter, og starte på igjen der jeg slapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kobla jeg meg litt til forsterkeren. Hørtes ut som jeg plaga en katt. Dårlig forsterker jeg da? Gitaren låter nydelig unpluged. Blir ikke samme sound på amp.

What to do?

Kan være at den trenger litt "ratting"; dvs. at du må stille inn bass, mid og treble på forsterkeren til du synes den låter bedre. Vet ikke hvilke andre pot'er det sitter på forsterkeren jeg, men prøv deg litt frem. Du skal nok se at du finner en innstilling som ikke er så verst dersom du eksperimenterer litt. :) Start med alt på klokka 12, og jobb deg ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at det låter annerledes plugged enn unplugged. Det er ikke mange interne pickups som klarer å fange samme lyd som kommer ut av resonnanskassa på gitaren. Start med alt i nøytral posisjon (EQ-knapper i midtstilling, effekter av osv.) Spill og fokuser på hva som er den største mangelen til enhver tid. Til slutt vil du nok få god lyd, men ikke forvent å få samme lyd som unplugged.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.