Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson 2015 modeller - alle med ekstra brede halser


limerot

Anbefalte innlegg

Ser at alle nye 'standard' modeller fra Gibson kommer med 46mm halsbredder ved sadelen. Det er et lite hopp fra modellårene før. De er blitt brede, og dette er ingen andre som lager - i slik skala som Gibson nå gjør bortsett fra akkustiske produsenter. Leser at strengebredden er som før, 43mm. Vil ikke halsen føles bred for det, og hva tror dere dette har å si for salget av 2015 modellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som han cheesy rullekebabhårmannen fra Andertons sa:

"Dette er bra for meg som aldri har likt Gibson, fordi de ikke har shreddehalser.."

Vel det var litt satt på spissen.

Jeg synes det er dumt. Prøvde en 2015-modell i går, det føles ikke som Gibson lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette rett og slett var en nødvendighet pga den nye justerbare nutta?

http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/315089-2015-models-i-almsot-dont-want-play-gibson-anymore-4.html#post6498170

Men har sansen for Gibson som mener at dette gjør pull-offs, hammer-ons og bends enklere. Dette forklarer at vi hører lite av dette idag fra eiere av Gibson Historic Collection :-/

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte mange av de nye featurene som LP-ene er kommet med de siste årene (i motsetning til mange andre, som gjerne "hater" det), men dette sa jeg fort fra meg når jeg fikk prøvd en standard på 4Sound rett før jul. Spilte sikkert en halvtime på den, etter hvert ble jeg litt mer vant til den men skulle jeg hatt en så bred hals så måtte den ha vært tykkere også. Synes det ble for stort mellomrom mellom hånda og halsen når jeg spilte.

Det var også uvant at radiusen var blitt større.

Tror jeg klarer meg med den jeg har, og heller ser hva de kommer opp med til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en double cut special idag. Halsen var merkbart bredere, men syns det var litt merkelig at Gibson har valgt smalere string-spacing relativt til sadelbredden. Hadde jeg kjøpt en, fristet - for gitaren låt fint akkustisk, selv om det var tynne strenger på den. Jeg liker brede halser, og skulle nok skiftet sadelen først som sist for å utnyttet bredden.

Men det var noen issues på den. Stolen tiltet framover, for 'slottene' som stolen sto i, var ganske mye større enn stolen. Siden stolen var skrudd i lavest posisjon, kunne man ikke få lavere action. Gitaren var dårlig satt opp, og det er noe gitarbutikker er veldig late med. Halsen hadde trengt stramming, men tror ikke man hadde fått fin og lav action med så dårlig fit for stolen. Synd, for det var en fin gitar. Man måtte nok skiftet stol også, evt fester med smalere 'slots' for stolen. Kunne blitt et praktisk problem å finne rett dimensjon.

Bortsett fra den brede halsen, var jeg veldig nysgjerrig på de elektriske stemmeskruene, siden det er seks presets for egne tuninger. Jeg spiller mest i åpen E, men også mye i åpen C# (passer perfekt med 013) og ei stemming som heter 'poetisk stemming'. Etter litt bruksanvisningslesing, fant jeg fram til åpen E - men den klarte ikke å få stemt korrekt. Ikke bare ørlite, men alle akkordene var merkbart sure. Prøvde flere ganger. Vet ikke om det var mandagstemmeskruer (og kanskje høy action), men jeg ble skikkelig skuffet, for jeg hadde forventninger til disse stemmeskruene. Mulig messingsadelen har for mye friksjon.

Er det noen andre som har erfaringer med disse elektriske stemmeskruene?

Endret av limerot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har erfaringer med disse elektriske stemmeskruene?

Jeg satt en halv evighet og prøvde å stemme i E standard. Var pokkermeg klin håpløst. Fikk en 4sound-ansatt til å prøve å hjelpe meg, men fikk det ikke til han heller. Er alltid en eller annen streng som ikke vil stemmes riktig, og det var ikke mulig å slå av det forbaska systemet heller. Hadde ALDRI tatt sjansen på å bruke noe slik live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stemte vel bare manuelt på den ene strengen da?

Jeg har sett reviews som sier at det fint skal være mulig både på minE-tune og GForce. Vet ikke hvordan det er på GForce men ulempen på minE-tune var at du måtte skru motsatt vei for EAD-strengene.

Jeg må si jeg er litt fasinert av teknologien her, men kun hvis det faktisk fungerer. Jeg har vurdert å kjøpe det til den ene strat'en min, der blir det fort stemming etter hver eneste solo. På LP'en holder stemmingen seg mye bedre, så det er ikke det samme behovet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.