Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva er den vanskeligste sangen på gitar som er laget?


loffemann

Anbefalte innlegg

Jeg kan garantere at hverken Malmsteen' date=' Vai eller Petrucci kommer i NÆRHETEN.

Allan Holdsworths materiale er vel noe av det mest krevende som finnes foruten klassisk gitar. Teknikkmessig gjør enorme 'stretches' det svært vanskelig både i akkord- og solospillet, og farten i noen av soloene er halsbrekkende. Likevel er vel den mest avgjørende vanskelighetsfaktoren det at han improviserer alle soloene, over forrykende kompliserte akkordrekker.[/quote']

Ganske så enig der.

Men så har jeg en video av en japansk dame som spiller Paganinis 24. caprice (lurer på om den er postet på forumet en gang) og det er trickye greier. Selv mener jeg at mange klassiske musikere går mange av de vi kan se på så dyktige laaaangt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette er og blir nok en smak sak....åssen måler man en dyktig klassisk mann mot en heavy metal mann ? kun på det tekniske ? ...det blir jo isåfall forskjellig det også.

Selv har jeg prøvd meg på noe av det jeg synes låter kult med petrucci, men det er bare å gi opp, evt sette seg ned å øve teknikk i ett år, og så komme tilbake til det. Synes spillinga hans er veldig lite rett frem, og der er ikke så mange "logiske" løp slik at jeg kan bruke fingersettinger som allerede sitter inne...

kan nevne litt hva jeg har prøvd og feila på: Soloen på Fatal Tragedy(..er verst!), Test That Stumped Them All, Dance of Eternity (ca.2.04- 3.32), Acid Rain (ca.1.50-2:16).

de to sistenevnte har jeg kommet meg igjennom, men så var det det med hastighet og å spille reint da... :-) Man må også ha god utholdenhet for å spille introen til Universal Mind... den blir ganske tung etterhvert ja.

Hvis noen her tar disse låtene som en utfordring, blir jeg kanskje inspirert til å faktisk sette meg ned å øve litt jeg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vai er veldig dyktig på rytmiske fraser og å spille melodiøse sære ting.

Også er han en mester med vib armen da.

Men han er nok ikke den hurtigste og sikkert endel andre som spiller

mere teknisk enn han. Jeg liker Vai pga låtene hans ikke pga han er

flink teknisk. Han lager god musikk i mine ører. Synes han er flink å

hele tiden ta den helt ut å finne på noe nytt. Men jeg liker f.eks Satriani

bedre når det gjelder låtskriving selv om Satriani er ganske så "strait"

så har han noe gode melodier og bra blues/rock låter.

Om Vai har noen låter som bare han kan spille så er det nok ikke pga

hurtighet. Men kanskje pga hans vibarm bruk og sære melodier.

Under G3 konserten i Oslo i fjor så introduserte vel Satriani den ene

låten med å si "å nå skal vi spille en låt som bare Vai kan/klarer å spille".

Det var Vai som spilte melodi da og det var nettopp en ganske sær

låt med mye vibarm og halvtoner, kvarttoner eller hva nå det kalles.

Man må ha bra gehør og spille temmelig nøyaktig for å få slikt til å låte

bra og ikke bare surt. Men så klart kan andre spille slikt også.

Husk at ingen andre kan spille akkurat som deg, alle er jo unike :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere at hverken Malmsteen' date=' Vai eller Petrucci kommer i NÆRHETEN.

Allan Holdsworths materiale er vel noe av det mest krevende som finnes foruten klassisk gitar. Teknikkmessig gjør enorme 'stretches' det svært vanskelig både i akkord- og solospillet, og farten i noen av soloene er halsbrekkende. Likevel er vel den mest avgjørende vanskelighetsfaktoren det at han improviserer alle soloene, over forrykende kompliserte akkordrekker.[/quote']

Ganske så enig der.

Men så har jeg en video av en japansk dame som spiller Paganinis 24. caprice (lurer på om den er postet på forumet en gang) og det er trickye greier. Selv mener jeg at mange klassiske musikere går mange av de vi kan se på så dyktige laaaangt forbi.

Det var nok Xufei Yang, det, fra Kina.

Ellers har du helt rett--dyktige klassiske musikere er LYSÅR unna dem vi i rockeverdenen kaller 'virtuoser'. Jazzmusikere er igjen noe helt annet, da de, selv om de kanskje ikke har teknikk på linje med klassiske musikeres, kan hevde seg innen et helt annet felt, nemlig improvisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ellers har du helt rett--dyktige klassiske musikere er LYSÅR unna dem vi i rockeverdenen kaller 'virtuoser'. Jazzmusikere er igjen noe helt annet, da de, selv om de kanskje ikke har teknikk på linje med klassiske musikeres, kan hevde seg innen et helt annet felt, nemlig improvisasjon."

Ja helt enig og tror mange andre også er enig i dette.

Rock er show og gøy. Jazz er for de med gehør og hjerne.

Klassisk er for de som øver døgnet rundt.

Men virtuoser finner man så klart i alle stiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi holder oss innenfor elektrisk gitar, så er nok Holdsworth noe av det vanskeligste man finner, som aiwass sa. Andre vanskelige artister å prøve seg på kan jo nevnes Shawn Lane, der mye av vanskelighetene ligger ikke bare i de kompliserte tingene han spiller, men selve farten han utfører dem med. Også må man jo ikke glemme mange av "tapperne", der min favoritt er Adam Fulara, som spiller Bach og Scott Joplin på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må man jo ikke glemme mange av "tapperne"' date=' der min favoritt er Adam Fulara, som spiller Bach og Scott Joplin på gitar.[/quote']

Tenkte også på å nevne disse. T.J. Helmerich, for eksempel, er som Holdsworth med 9 fingre på venstrehånden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.