Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om multieffekt


chucky72

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny muliteffekt boks til å klimpre hjemme i stua og spilling for publikum hvert jubelår. Hittil har jeg brukt en Korg Pandora Mini med to forskjellige bruk:

1. Den enkle rytme/trommemaskinen + gitareffekter rett i høretelefoner.

2. Ipad, mobil eller liknende, hvor jeg enten spiller hele sanger eller looper på ipad i lydprogram eller tab program. Jeg kobler utgangen inn i Pandora'en og bruker funksjonen for å pitch-shifte inputen for å slippe omstemming (har floyd rose og dårlig tid/tålmodighet)

Grunnen til at jeg vil bytte, er å få noe som har mindre prosesseringsstøy og litt enklere å bytte, fikle på.

Jeg ønsker:

* Prosessor som ikke lager så mye støy. Regner med at kraftigere prosessorer har mulighet til å modellere uten å tilføre så mye støy.

* Fet high gain lyd med litt valgmuligheter. (Spiller stort sett Megadeth, Extreme, men slenger gjerne innom litt Soundgarden og Pearl Jam også).

* Mulighet til å ta inn aux og pitch shifte.

* Mulighet til å laste inn spor og loope de, men da trenger jeg mulighet til å både pitch- og temposkifte.

* Trommemaskin/rytmeboks.

* Mulighet til å koble ampmodeller/effektsløyfer rimelig fritt.

Har sett litt på Boss GT-serien, men finner ikke noe trommemaskin der. Zoom G5 har ikke aux input. Er det noen tips til hvor jeg kan finne noe som ca har de egenskapene jeg spør etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mye støy det er i Korg Pandora Mini.

For bass bruker jeg desidert mest Zoom B1on nå om dagen. Billig og har samtlige features som du etterlyser (muligens utenom at looperen ikke har innlasting av spor for looping). Gitarversjonen heter G1on. Plast gjør at dette ikke er noe å stole på for å bruke på scenen, men ypperlig øvingsverktøy. Jeg plages absolutt ikke av støy på denne.

Angående støy, så vær klar over at nesten alt som gir høy gain, enten det er rørforsterkere, pedaler, multieffekter etc. vil forsterke opp støy som plukkes opp av pickups og kabler. Det er ikke sikkert det er boksen som støyer.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _høres_ ikke ut som overført støy, men som prosesseringsstøy, dvs støy som oppstår når man massérer et signal nok, med for lite bits og for lav frekvens.
Dingsen funker jo i timesvis på ett AA-batteri, så det er jo begrenset hvor kraftig prosessor som står der.

Jeg har kikket litt på de forskjellige Zoom modellene, men det ser ikke ut til at noen av de har pitch-shift på aux som en funksjon. Og det er en funksjon jeg bruker veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal øve med headset bør du vel ha en boks med forsterkersimulator, ikke bare effekter.

Isteden for å prøve å få en boks med alt innebygd er du nok bedre tjent med å finne en som kan operere som lydkort både inn og ut (USB). Da kan du koble til en PC eller Mac med alt du trenger av verktøy til både øving, opptak og mye mer.

Enda ett alternativ er å koble gitaren rett i en høyimpedans-inngang på et lydkort og bruke en ren programvare-basert løsning som GuitarRig eller AmpliTube for effekter og forsterkersimulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Pandora Mini og har aldri vært plaget med støy.

Kan du ikke bruke Ipaden din uten noe eksterne effektenheter. Jamup Pro og Audiobus burde ordne det du etterspør.

Noe av poenget skal være at jeg kan plukke fram greiene på noen sekunder og sette igang. Det funker flott med med Pandora Mini'en, men jeg får ikke lyden jeg vil ha uten mye gain og da støyer det rimelig kraftig.

(Det er selvfølgelig tyst når noise-gate'en slår inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig Irig er håpløs. Selv bruker jeg Apogee Jam og den fungerer helt strålende.

Tar ikke noe lengre tid å skru på Ipaden med Jamup og Audiobus enn Pandoraen. Med Bias-appene kan du skru alle tenkelige lyder. Genialt opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.