Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuzz i bandmiks?


Ataxia

Anbefalte innlegg

Jeg elsker lyden av fuzz. Skitten, feit, oktav, stygg eller støyete. Digger de fleste varianter.

MEN jeg sliter virkelig med å bruke fuzz i bandsammenheng.
Den eneste varianten jeg har fått til å funke i en bandmiks en Big Muff-baserte fuzzer.
Helst kloner/varianter med mulighet for å få litt mellomtone. Har nå en Black Arts Toneworks Pharaoh, som er knall,

og har tidligere hatt f.eks BYOC Large Beaver, Earthbound Supercollider, EHX BM w/ Tonewicker og Bass Big Muff.

Men vil jo helst ha mulighet til å bruke andre typer fuzz med band også.
Men rutinen er at jeg kjøper en kul fuzz, digger lyden når jeg spiller alene, men når jeg tar den med på øving så forsvinner den helt når jeg skrur den på. Jeg vet jo at mange fuzzer har en god dose mid-scoop, men finnes det noen triks for å få de fram i miksen?

Kunne jo hatt en fuzz i en TB-loop sammen med en EQ-pedal, men det må da finnes bedre løsninger/produkter enn det?

Når jeg tråkker på en fuzzboks, så vil jeg jo at det skal føles ut som om ampen spruter gnister og alt blir bare superfett,

men har tilgode å finne den perfekte fuzzen til det.

Fuzz Factory(Z.vex og kloner), Tone Machine(fOXX, Danelectro og Joyo), Superfuzz(Malekko), Locomofon Fuzz Completo og Effoctor 13 Truly Beautiful Disaster er noen av fuzzene som har vært innom meg de siste årene, men ikke har funket slik jeg vil at de skal funke.

Så hvordan får du fuzz til å låte så fett som det bør låte når du spiller med band?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk en problemstilling jeg ikke har vært borti, da jeg i hovedsak fuzzer solo, i trio eller med instrumenter som ikke tar "mine områder" i klangbildet. Hva i klangbildet til bandene dine er det du må konkurrere med når du fuzzer? Jeg hadde forsøkt å finne en kompromissløsning, der både du og bandet finner plass til fuzzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fuzzene jeg bruker har tonekontroll, så har ikke hatt store problemer med dette. Ellers bruker jeg en boost i forkant. Jeg liker å bruke en "åpen" overdrive med en mild mid-/trebleboost. Big Muffer mangler ofte mellomtone da, gjør de ikke? Er vel den fuzzkretsen jeg har minst erfaring med. Vel, uansett, hvis noen i bandet overdøver fuzzen din er det på tide å ta en prat med vedkommende. :P

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem i mange år, etter min erfaring forsvinner fuzz face, fuzz factory og andre veldig retro fuzzer litt i mixen, mulig dette er en generalisering men basert på min superenkle forskning skjer dette oftere med gemranium fuzzer som de to nevnte.

Jeg kjøpte en Fuzz War og har aldri sett meg tilbake. Dominant, muskuløs og mer gain og volum i den enn du noen gang kommer til å trenge. Den har å en utrolig snedig EQ som tar den fra tordenbrak stoner lyd til squealy leads. Dette flotte er at uansett hvordan tonekontrollen står har den mye mids.
Kan _garantere_ deg at den kutter gjennom voldsomt i en trang mix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt Big Muff har egentligt ikke vært noe problem, da de stacker bra med de fleste overdrivepedaler.
Er på evig jakt etter den perfekte garage-psych-fuzzen som sparker deg i trynet og får alle til å måpe når du skrur den på.

Besetningnen jeg vanligvis spiller med er kontrabass(med vreng kjørt gjennom amp), to elgitarer(en baritone og en vanlig), slagverk og kassegitar/banjo/fele. Men på det partiet hvor jeg vanligvis prøver meg med fuzz er den kun kontrabass og trommer, så det burde vært plass til det meste. Men til nå har det vært mer effektivt å bare slå på en ekstra overdrive enn å skru på fuzzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg troen på at denne kan fungere i bandsammenheng. Jeg er ingen "lead"-fyr, så for akkordspill og enkle melodiøse klimprelinjer tror jeg denne sitte perfekt i mixen (ved rett innstilling). Den går helt fra muff til oscileringshelvete. Uten tvil den mest varierte fuzzpedalen jeg har vært borti. Den er riktignok modifisert i det såkalte hodet og den såkalte rumpen.



Beklager engelsken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.