Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne ny lakk på Gibson gitar .


Sugardaddy65

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling om det er mulig å å fjerne ny lakk som er spraya oppå den originale lakken på en Gibson gitar ?

Gitaren er originalt offwhite farge .

Den nye lakken amatørmessig spraya rett oppå den originale lakken , og ser helt forferdelig ut .

Vil automatisk ALL lakken forsvinne med malingfjerner ?

Det spørs vel hva type lakk som er brukt , men vet ikke om jeg klarer å finne ut hva type lakk som er spraya på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...høres ikke bra ut .

Da er nok gitaren lakkmessig ødelagt . Men helt fin til å spille på .

Den er ikke lakket på halsen og headstock i hvert fall , men hele kroppen er lakket .

Har ikke bra bilder , men han har bare spraya rett oppå original lakken...det har blitt for tykt og begynt å sprekke og bølge seg . Det ser ut som et tykt lag lakk .

Ser forferdelig ut sånn i forhold til hvordan lakk SKAL se ut ( eller "kult" for noen kanskje) .

Finnes det folk som er flinke til å lakke "gamle" Gibson gitarer og kan klare en kremhvit aged farge ?

Uten at det koster en formue helst .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i signaturen min. Der bør du klare å få lagt inn et bilde. Istemmer de som foreslår våtsliping med fint papir, evt. forsiktig rubbing. Ikke bruk maskin hvis du ikke har god erfaring med det fra før. Nitrolakk er ikke holdbar, det er ikke uten grunn til at det stort sett er bare gitartullinger som bruker lakken fortsatt.
Ved våtsliping, legg papiret i vann natten over før du begynner, og slipp på en dråpe, ikke en sprut Zalo. Tilfør vann underveis. Dette er det mange som ikke vet hvor viktig er, og som får elendige resultater med metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtsliping som jeg har beskrevet er veldig effektivt, tro det eller ei. Jeg hadde startet på 600, og gått over til grovere saker hvis du slipper opp for tålmodighet, men sliping med preparert våtslipepapir er mange ganger så effektivt som tørrsliping. Det er utrolig hvor mye man får av, hvis man tilfører vann slik at man fjerner partiklene som er slipt vekk, og papiret har ligget natten over. Man tror det ikke helt før man har prøvd, det er nesten magisk. Helt sant.
Jeg tror jeg hadde startet opp med en buet sikkel og skrapet. Da slipper du å bruke vann, noe som er lurt i forhold til nitrolakken under. Dette er en helt annen jobb enn en nymotens gitar med et tykt lag polylakk.

Uansett hvordan man snur og vender på dette, så er jobben en liten tålmodighetsprøve. Dette kommer til å ta mange timer skal du få det pent, uansett teknikk, så er du av den utålmodige typen, så glem det.
Det dummeste du kan gjøre er å bruke malingsfjerner. Det er ensbetydende med en ny lakkjobb fra grunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste du kan gjøre er å bruke malingsfjerner. Det er ensbetydende med en ny lakkjobb fra grunnen av.

Mulig, men samtidig om det i utgangspunktet er en fjong Gibson som hadde hatt vesentlig høyere verdi med originallakken i god behold - hvis vi nå tenker at det å få den tilbake i original forfatning er vanskelig - så kan jo en refin være med på å øke verdien av den, eller? Så fremt det blir gjort av noen som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fare for at lakken utenpå har reagert med lakken under. Isåfall blir det vanskelig å få godt resultat. Glem kjemikalier. Eneste mulighet er rubbing/våtsliping for å ta bort det øverste laget for så å legge et eller flere lag med klarlakk til slutt om man klarer å få et godt nok resultat med slipingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe videre spesifikk erfaring med dette så høres våtsliping og Evt en sikling ut som veien å gå. Er du heldig ligger det et godt lag med klarlakk på toppen av den gamle lakken så du ikke kommer for mye nedi originalfargen.

Maling/lakkfjerner kan du bare glemme med mindre du skal ha alt av, og selv da hadde jeg nok styrt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malingfjerner kan vi nok legge på hylla ja .

Hva med litt forsiktig bruk av varme...hårføn/varmepistol og skrape forsiktig ?

Det er mulig den hvite fargen har blitt påvirket av den mørkere fargen av ny lakk .

Heldigvis er den ikke gammel , men det er en dyr modell , så får heller bruke noen timer på den .

Får prøve litt på baksiden av gitaren først hvis det blir aktuelt .

HVIS tosken selger den billig nok , så tar jeg den . Men han har for høy pris nå .

Det er vel fort snakk om halv pris her i forhold til en "vanlig" pris eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.