Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snål tikkelyd i forsterker


Griffin

Anbefalte innlegg

Halla,

Jeg er litt tom for ideer på hva jeg kan finne på for noe for å få løst dette...

Jeg har en 65amps Lil'Elvis m/1x12 kabinett...

Jeg får en merkelig tikkelyd som er relativt høylydt i ampen... men kun når jeg kopler inn en instrumentkabel. Om det er en gitar eller bare luft i andre enden spiller ingen rolle.

Tikkingen endres litt ettersom jeg drar ledningen ut i rommet... og nærmer meg ampen, drar hånda over eller noe sånt...

Har flytta ampen inn i hvert rom i huset og har testa den på hver kurs vi har... jeg har slått av alt av lysrør, varmekabler, varmepumpe og slikt uten at det gjør noen forskjell...

Til å ha litt peiling på elektro så må jeg innrømme at her er jeg på syltynn is og mangler totalt retningssans... så om noen har noen forslag til hva som kan være issuet så hadde det vært knall om dere har kastet de forslagene i retning meg :)

Her er forøvrig ett video opptak jeg gjorde av lyden...

https://www.youtube.com/watch?v=OlquA6173a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har vel rørdrevet tremolo, om jeg husker rett.

Kan være verdt et forsøk å bytte det røret.

Eller en kjapp mail til vintage gitar, som fører 65 amps i norge.

Kul amp forøvrig, angrer på at jeg solgte min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på et rør, kanskje? Skudd i mørket.

Tenkte tanken... men tenkte også få noen synspunkter før jeg gir meg ut på investeringsløp...

Men takk for tips... det er godt mulig vi bare må få sjekka/bytte driten... Ampen hørtes bedre ut med de rørene som den kom med fra 65amps... men de må bestilles siden Vintagegitar ikke fører de og har liksom ikke andre alternativ her i byen.

Denne har vel rørdrevet tremolo, om jeg husker rett.

Kan være verdt et forsøk å bytte det røret.

Eller en kjapp mail til vintage gitar, som fører 65 amps i norge.

Kul amp forøvrig, angrer på at jeg solgte min.

Det stemmer... men skulle ikke det gått bort dersom jeg slår av Tremolo, ink. intensitet?

Dersom jeg ikke får fikset dette så kan det være at du får mulighet til å kjøpe min... hehe... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke vare ampen heller ...

Oppdaget ett "nytt ulyd" her hjemme tidligere i sommer. Ett sånt irriterende "vepselyd" som kom og gikk litt avhengig av hvordan jag snudde gitarn ...

Viste seg vare ladern til robotklippern som husverten montert på yttervegg ca 10 m fra stua her !

Så, prøv ampen hjemme hos noen an før du "jump to any conclusions" ! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du irritert på deg noen terrorister/wiseguys i det siste?

Nja...har hold meg ganske rolig i det siste, så må være gammelt nag i tilfelle... :)

Trenger ikke vare ampen heller ...

Oppdaget ett "nytt ulyd" her hjemme tidligere i sommer. Ett sånt irriterende "vepselyd" som kom og gikk litt avhengig av hvordan jag snudde gitarn ...

Viste seg vare ladern til robotklippern som husverten montert på yttervegg ca 10 m fra stua her !

Så, prøv ampen hjemme hos noen an før du "jump to any conclusions" ! ;-)

Får ta med ampen til VintageGitar i morgen og prøve den der... se hva der skjer... Har tenkt meg en tur dit i morgen åkke som.

Men skulle jo tro at det ville påvirket de andre ampene også, særs AFD'n som er relativt high gain...

Men vi får se så får jeg evt. melde tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorboating?

Jeg er ikke ampkyndig, men tror det kan ha ulike årsaker og at det stort sett dreier det seg om et komponent som er dødt eller ute av spec. Da jeg hadde et lignende problem måtte ampdoktorn feilsøke endel før han fant ut av det, siden det ikke var noen klar kilde til feilen. Noen ganger er det digg å bare levere problemet videre til eksperter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men tror det er et samlebegrep på oscillerende uønsket bråk som kan ha både forskjellige årsaker rent elektronisk og ulik ulyd, avhengig av hva slags amp det er snakk om og hva som er feil med den.

Min forsterker hadde en mer lavfrekvent ulyd, men det var tross alt en bassmankrets ;)

Håper det ordner seg uten for store utlegg og rapporter gjerne tilbake hva som var feilen når du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hva er mest troverdig... målingene fra mitt multimeter fra ClasOhlson eller avlesningen fra min Samson PowerBrite Pro10?

http://www.samsontech.com/samson/products/processors/powerbrite/pbpro15/?

Ikke at det er voldsom forskjell... akkurat i skrivende stund så ligger det jevnt på 247V på PowerBrite'n og 245,3V på multimeteret...

Har ikke prøvd ampen i ett annet hus, men prøvde jo hos VintageGitar...

Prøvde også å slå av absolutt alt i hele huset... varmekabler, kjøleskap, varmepumpe, lys, TV, internett, data... the lot og prøvde ampen på flere kretser... fortsatt med samme resultat.

Prøvde til å med å slå av alle sikringer unntatt den som ampen var koplet opp mot... samme resultat.

Hadde det vært det samme som skjedde hos VintageGitar så hadde det vært helt knall... send ampen til en doktor og vent...

Men hvorfor kun når jeg kopler til en instrumentkabel? Begynner nesten å bekymre meg for at vi bor ett sted det er greit med stråling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.