Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snål tikkelyd i forsterker


Griffin

Anbefalte innlegg

K... skifta rør uten at det hjalp nevneverdig... Eller, det hjalp, men ikke tilstrekkelig.

Den "puttinga" er der fortsatt (men litt lavere volum) sammen med sprakinga (som ikke er noe lavere)... Jeg satte forøvrig tilbake de rørene som fulgte med ampen når jeg kjøpte den. Det skal fortsatt være gode greier.

Har dog ikke fått svar fra energiverket ang. nettspenninga.

Så vidt jeg har forstått så kan de levere opp til 253V, men når jeg som oftest ligger på 248V eller mer, så har de ikke mye slingringsmonn... og jeg bor ikke så voldtsomt nært trafokiosken så det må i tilfelle bety at noen har greit over det tillatte noen steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk for jordfeil i huset. Etter det jeg har hørt, er det også slik at i eldre hus med vannrør i kobber, kan man få forstyrrelser.

Kan være verd å gå det nærmere i sømmene ja....

Energiverket skal sende en energimåler da jeg riktignok måler mellom 248VAC og 251VAC, men det er riktignok overslag ett sted...

Jeg målte også nå nettopp 248VAC mellom jord og den ene ledningen, mens jeg målte null mellom jord og den andre... og det blir jo helt feil... så da har jeg overslag ett sted... Må bare finne ut hvor... forhåpentligvis utenfor eget hus...

Edit: Er IT-nett forresten... tre+jord inn...

Slo av hovedsikring og kunne måle 250VAC over to av fasene og 0 mellom jord og den siste... på inntaket selvsagt... så da er det nok en grei sannsynlighet for at det ligger utenfor eget hjem :)

Melding sendt til e-verket igjen...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsøkt å rense selve jackinntaket med en Q-tip fuktet med alkohol eller lignende? inn åpningen og gni på kontaktene for ring og tip. Gjerne en dash med trykkluft hvis du har. Hvis du har chassis åpnet kan du også rense småkontaktene som bryter når en Jack er koplet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel prøvd med en annen gitarkabel og lagt telefonen langt unna?

Prøvd stort sett det jeg har av kabel ja...

Nei, da høres det ut som noe annet. Prøvd den et annet sted (enn i lokalene til Vintagegitar, mener jeg).

Har vært med på en øving uten, men der oppførte den seg fint :)

forsøkt å rense selve jackinntaket med en Q-tip fuktet med alkohol eller lignende? inn åpningen og gni på kontaktene for ring og tip. Gjerne en dash med trykkluft hvis du har. Hvis du har chassis åpnet kan du også rense småkontaktene som bryter når en Jack er koplet inn.

Dette har jeg ikke gjort... men i og med at ampen fungerer finfint i andre lokaler samt at jeg har påvist (og varslet e-verket) om jordfeil utenfor huset og noe høy snittspenning så venter jeg med å gjøre noe fysisk med ampen inntil jordfeilen og spenningen er tatt hånd om...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok... var på ferie en liten stund... har ikke hørt noe fra e-verket, hverken gjennom facebook siden deres, epost eller telefon... men derimot ser det ut som naboen har fått en ny midlertidig inntakskabel som går over garasjen vår og jeg måler 140VAC mellom jord og strømlederne, hvilket skal være mer korrekt... og vopsa, puttringen i ampen er helt borte vekke ^_^

Litt knitring hører jeg fortsatt som jeg har å bryne meg på... litt usikker på om det er kun her eller andre plasser også... Det kan jo være noe med den litt i overkant høye spenningen også.

Dersom den jordfeilen medførte brumming og den nå er rettet opp, så blir det fortsatt litt i overkant høyt potensiale mellom jord og ledere når jeg har 250VAC i stikk... må purre på e-verket der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

ÅRSAK FUNNET

Litt gjennoppliving av en avdød tråd dette... Det var ikke helt tilfelle at denne brummingen var borte. Det var riktignok ganske lavmælt, levelig, men irriterende... pluss denne putringen, selv etter at e-verket har senket spenningen.

Derimot så fant jeg ut at dersom jeg plugget ut disse dingsene fra Canal Digital som gir meg internett via strømnettet, så var hele problemet helt 100% borte vekke.

Elvis'en er så stille som døden helt til jeg slår ann strengene.

Tenkte bare gi en oppdatering i fall noen har problemet og finner denne tråden...

Det er forøvrig en slik dings (om noen lurer)

Canal-Digital-PLC.jpg

Endret av Griffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.