Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strenge om en høyrehendt akustisk for venstre


KimT

Anbefalte innlegg

Noe spesielt jeg må tenke på om jeg kjøper en akustisk gitar for å spille den strenget om for venstrehendt spilling? Kassegitarer har jo ikke lengde justering, vil tonene kunne bil "feil" for de lavere båndene om man snur en akustisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadelen er som regel kompensert og skråstilt ifht. intonasjon. Oversadelen eller nut er filt for å være tilpasset strengetykkelsen til de forskjellige strengene, så i utgangspunktet er det nok en bedre idè å kjøpe en lefty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvilken type akustisk du kjøper.

Du må evt snu bridgen. Dette ser du lett på buen på brua.

Om denne er kompensert skal du evt skaffe en som er kompensert for venstrehendt.

Litt seint ute og mener selvfølgelig "sadel"

Endret av Moensel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gitaren jeg prøvde å spille venstrehendt var en Yamaha G60a som tilhører min far(jeg snudde den), jeg tenkte på å låne den, snu den, og prøve. Men den er ikke akkurat den enkleste gitaren i verden å spille. Høye strenger, og den føles "falsk" ut uansett hvor mye man stemmer. Resonans og sustain er vel helt ok, men bror min fortalte hans gitar lærer ikke syntes den var god å spille på.

Jeg tenkte på en billig nettbutikk gitar, men aner ikke hva jeg skal se etter. Men jeg ser det er mye mer å velge i blant vanlige høyre gitarer, så jeg begynte å tenke på å om jeg kunne spare på å snu en. Men jeg personlig føler ikke jeg vet helt hva jeg ser etter blant akustiske. 4sound hadde en venstrehendt billig gitar inne, men jeg syntes ikke den var nevneverdig bedre enn den om strengete Yamaha gitaren jeg startet å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har spilt, men har du overveid å lære deg å spille på høyregitar?

Det går nemlig greit for de aller fleste venstrehendte. Det er strengt tatt ingen grunn til at man skal ha venstrehåndsgitarer. Tenk på det, det finnes ikke venstrehendspianoer, saksofoner eller andre instrumenter der man bruker begge hendene og de fleste fingrene.

Hovedgrunnen er vel at duda kan spille på "alle" gitarer, og det er mange flere å velge blant når man skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har spilt, men har du overveid å lære deg å spille på høyregitar?

Det går nemlig greit for de aller fleste venstrehendte. Det er strengt tatt ingen grunn til at man skal ha venstrehåndsgitarer. Tenk på det, det finnes ikke venstrehendspianoer, saksofoner eller andre instrumenter der man bruker begge hendene og de fleste fingrene.

Hovedgrunnen er vel at duda kan spille på "alle" gitarer, og det er mange flere å velge blant når man skal kjøpe.

Både Bent Sæther og Kurt Nilsen klarer dette fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Bent Sæther og Kurt Nilsen klarer dette fint :-)

De spiller jo på høyrehendte gitarer uten å strenge om. Doyle Bramhall II dukker også opp i minnet. Ikke noen dårlig gitarist det, for å si det pent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i det. Jeg kjenner også flere gitarister, også flere som spiller på venstregitarer. Felles for dem er at de sier at de skulle ønske at de hadde begynt å¨høyregitar hvis de hadde startet på nytt, ikke fordi det er noe feil i å spille på venstregitar, men fordi utvalget av gitarer er mye mindre, og at man nesten aldri kan låne en gitar. :)

Jeg har lært bort gitarspilling til noen hundre, og neste alle venstrehendte har fikset dette minst like bra som høyrehendte.
Vil bare til slutt nevne at dette ikke på noe vis er noe forsøk på å stigmatisere venstrehendte. Det er kun av praktiske årsaker jeg nevnte det. Velger du å spille venstregitar, er det selvsagt akkurat like bra som omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp gitar opprinnelig fordi det føltes idiotisk å sitte der å klemme strenger med venstre samtidig med at jeg mosa høyrehånda inn i strengene. Det ble lettere med venstre gitar, men tror jeg burde kunne lært "vanlig" gitar nå.

Problemet er jeg fortsatt ville foretrukket venstre gitar. Så det ville ha blitt et "Hendrix triks", men likevel ville vært kult å spille alle gitarer, om jeg orker å øve både venstre og høyre da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med deg, og Aphelion på dette. Jeg er ingen ekspert. Men så kommer spørsmålet, og særlig siden jeg også trakterer klaviaturer- hvorfor er det vanskeligere å lære gitar på den "vanlige" måten enn for eksempel piano?
Særlig siden jeg i løpet av en liten mannsalder har hatt anledning til å se hvor mye flinkere venstrehendte er med begge hendene. På en gitar er det jo ikke slik at den ene hånden later seg, og den andre gjør jobben, så sant man ikke er sår, følsom dame i blomstrende sommerkjole.

Jeg må faktisk innrømme at jeg er ganske misunnelig på for eksempel min sønn som er litt sånn "bruker den hånda som passer best". Ha skriver like greit med begge hender, bruker hammer med begge hender alt etter hva som passer best osv. Særlig når vi skal male, og han har like god kontroll på både venstre og høyre malebørste. Min erfaring er at mange venstrehendte har mye mer kontroll over begge sider, og kan dra store veksler på det. Også når det gjelder gitarspilling.

Tilbake til gitarer, når de gjelder akustiske gitarer, må du nok kjøpe en gitar beregnet på venstrehendte. I det prisleiet du antyder, blir ombyggingskostnader og feil i intonasjon så store at det ikke er verdt å snekre, kronemessig sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor: Jeg har ikke like god kontroll over høyre og venstre. Med venstre skriver jeg ok, høyre, som en 7 åring. Bruker data mus med begge hender uten problemer, men venstre er den "beste" hånda. Skjønt, tror jeg ville foretrukket vanlig gitar for å ta barregrep om jeg hadde kommet så langt på barneskolen. Fordelen jeg nå har, er at jeg kan ha høyere kontroll på venstrearmen, når jeg slår strengene.

Når det gjelder grovmotoriske saker er begge hender likedan, men ikke for finarbeid. Jeg er ikke noe bedre til å skifte hånd enn vanlige høyrehendte, egentlig. Jeg lever bare i en verden hvor alt er bygd "feil", så jeg har litt trening i å bruke begge. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.