Gå til innhold
  • Bli medlem
TixO

Treverk til gitar

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen dager lett etter treverket jeg trenger til å lage en gitar fra bunnen.

Jeg har søkt masse her på forumet og google, sendt en del mail og tatt en del telefoner.

Enn så lenge har jeg bare funnet masse amerikanske nettbutikker og en norsk en. Den norske skal ha 1700kr for treverk bare til kroppen. Føler at det er litt i det dyreste laget.

Er det noen som vet om et høvleri eller lignende som pleier å ha ask og lønn liggende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter foregående svar, det er også flere sagbruk som ikke er med i foreningen som har mye forskjellig.

Bare vær obs på at norsk/europeisk ask er tung, ikke i nærheten av lett amerikansk swamp ash. Forskjellen blir fort et kilo ++ på to ellers identiske kropper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du trenger afrikansk mahogny til kropp har jeg litt til overs...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde ikke vært så dumt, el_roffo.

Hvor mye skal du ha for det? Og hvor holder du til i så fall? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del kunne tenkt meg en liste over tresorter som vokser i Norge og eventuelle bruksområder i bygging av gitarer og basser. Tanken på kortreiste gitarmaterialer appellerer til meg.

Denne listen er jo en veldig bra start, for øvrig:

http://www.norwegianwoodseries.com/index.php/guitars/woods

... Men furu er jo ikke med, og heller ikke trær som man kan være heldig å finne i norske hager, som store morelltrær osv. Dessuten kunne jeg tenke meg litt mer om hva som egner seg til ulike deler av gitaren (kropp, hals, gripebrett, fretless, akustisk, elektrisk osv.)

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.