Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Metal Amp, trenger hjelp


smithy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har i det siste vært på utkikk etter en ny forsterker som egner seg til metal sjangeren. Bandet mitt spiller ganske heavy og jeg er samtidig lead gitarist i bandet, så jeg vil også ha en forsterker som gir bra lead toner.Vi bytter litt til clean i noen sanger også, så grei clean kanal er også fint. Ønsker helst topp+kabinett og jeg har et budsjett på ca. 10 000kr.

Har sett litt på blant annet, Marshall JVM410H, Blackstar HT 100, Engl Powerball II og Laney Ironheart, så jeg lurer på om noen har noen gode metal forsterkere de kan anbefale meg :)

Også bare et lite spørsmål: Har vært litt skeptisk til å kjøpe brukt på finn når selger ikke har kvittering osv på forsterkeren, i frykt for eventuelt tyvegods o.l eller at den er såpass ny at det fortsatt er garanti. Er det noe dere kan si om dette?

Endret av smithy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har i det siste vært på utkikk etter en ny forsterker som egner seg til metal sjangeren. Bandet mitt spiller ganske heavy og jeg er samtidig lead gitarist i bandet, så jeg vil også ha en forsterker som gir bra lead toner.Vi bytter litt til clean i noen sanger også, så grei clean kanal er også fint. Ønsker helst topp+kabinett og jeg har et budsjett på ca. 10 000kr.

Har sett litt på blant annet, Marshall JVM410H, Blackstar HT 100, Engl Powerball II og Laney Ironheart, så jeg lurer på om noen har noen gode metal forsterkere de kan anbefale meg :)

Også bare et lite spørsmål: Har vært litt skeptisk til å kjøpe brukt på finn når selger ikke har kvittering osv på forsterkeren, i frykt for eventuelt tyvegods o.l. Er det noe dere kan si om dette?

En Diezel Einstein 50w topp går for ikke så gæli rundt den prisen der brukt. Drit bra metal amp, men også egnet til det meste annet. Drit bra lead kanal på den også ;)

Verdt en kikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150 eller 6505 er også min favoritt, men clean-kanalen er ikke noe tess. 5150 II / 6505+ har bedre clean, men på bekostning av resten (etter min smak). Ang. Finn.no: du risikerer alltid å bli lurt, men det har aldri skjedd med meg, og jeg har handlet mye både der og på ebay.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal se om jeg får testet ut en 5150, veit ikke hvor det kan være mulig å få prøvd ut Diezel? :blush:

Også så jeg at jeg hadde glemt en liten detalj i finn spørsmålet mitt som er endret på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4sound i Trondheim har ofte noen Diezel-modeller inne.

Jeg har en Diezel Einstein og elsker den, men du må antagelig strekke budsjettet noen lapper over 10k for å få en Einstein topp og et skikkelig kabinett. Hvis du bor i Trøndelag kan testing sikkert ordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leadgitaristen i bandet byttet i fjor til Line6 DT50 Head + cab, og jeg må si at det er et veldig fleksibelt produkt. Ja, det er en slags hybrid, men som tidligere Blackstar-eier, så synes jeg det Line6 har gjort her setter en standard som virkelig får det beste ut av konseptet.

Verdt å sette på listen dersom du ønsker en forsterker med fleksibiliteten du indikerer at du trenger.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Garanti: vanligvis videreføres ikke garanti ved bruktsalg.

Etter min smak er ikke Marshall noe tess til metal. Ikke tight nok. Jeg synes også alt av line6 mangler punch. Line6 låter vanligvis veldig bra i en mix, men føles ikke noe godt å spille på. 5150 kan også være litt sloppy, men blir veldig ryddig med en tube screamer foran inngangen :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig uenig med deg i at en JVM ikke kan låte tight, altså. https://www.youtube.com/watch?v=rIJWvALb4IMHadde kjøpt en JVM anyday om jeg trengte god vreng og dugandes clean.
Temmelig uenig med deg i at en JVM ikke kan låte tight, altså. https://www.youtube.com/watch?v=rIJWvALb4IMHadde kjøpt en JVM anyday om jeg trengte god vreng og dugandes clean.
Jeg ordla meg litt dårlig der. Den er kanskje tight nok, men den låter ganske grumsete, mangler notedefinisjon i komplekse akkorder med mye vreng, palm mutes sparker ikke som de skal, kutter dårlig i mixen (må spille høyere for å høre deg selv) etc. Det er jo mye smak og behag, men jeg synes 5150, diezel, engl, og til og med Orange knuser Marshall når det gjelder metal. Med unntak av Marshall vs100, den er ok, særlig 2x12-comboen. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, om man skal spille djent er ikke JVM optimalt, men til thrash/death/black funker den helt gull, spør du meg. Har heller ikke opplevd at den sitter dårlig i miksen. Det gjør derimot f.eks. Engl Powerball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.