Web Analytics
Jump to content

Humbucker i Fender Strat


janerik

Recommended Posts

Hei.

Jeg går med planer om å anskaffe meg en HSS fender strat, f.eks American Special. Jeg synes mikkene på denne er veike og lyse. Vil ha mer punch, varmere feitere og mer mellomtone. Kroppen er Alder /lys tone) og potene er sikkert 250K.

Jeg vil spille hovedsaklig blues-rock-hardrock-retrometall. Jeg vil ikke ha en for komprimert tone/ikke for høyt output. Organisk/analog/åpen tone som repsonderer bra på forskjellig attack og volum. Hjelp!!??

Jeg lukter på Dimarzios denne gangen, etter å ha satt Seymour Duncan Alnico II pro's i en SG (meget fornøyd).

Hva med Dimarzio AT-1 eller The Breed?

Link to comment
Share on other sites

Begge de du nevner har temmelig høy output, jeg hadde kanskje gått for noe som er litt mer mellow utfra det du sier.

Her er min "shortlist" fra DiMarzio, jeg har lignende kriterier som de du beskriver:

  • 36th anniversary PAF
  • Air Classic
  • Fred (litt mer output enn de to over men bra dynamikk)

Er det noen som selger DiMarzio i Norge, eller må man bestille fra ytlandet?

Edited by Kaputnik
Link to comment
Share on other sites

Hei takk for svar.

Jeg er redd de mikkene ikke helt "passer" i en strat!?

Jeg har liten erfaring med stratter, men synes de er veike i lyken i utgangspunktet, slik at man må gjøre endel for å få dem til å låte slik JEG ønsker.

Mikker er det greiest å bestille fra det store Ytland synes jeg...

Link to comment
Share on other sites

Har 36th i Epien min og er veldig fornøyd. Åpen og klar lyd i bridge, god toneseparasjon og responderer meget bra på volum og tone. Flott lyd både med clean og ekstremvreng. Har uten deksel, og får da den ekstra luftigheten på fullt volum, nesten a la Eddie Van Halen. Drar man tonepotten litt ned får man den litt mer dempede lyden som de med deksel har og herlig PAF-lyd. I tillegg har jeg splitta begge buckerne, og de har en aldeles grei SC-lyd når jeg bruker skrucoilen. Bestilte fra Sverige da de ikke var å få her i landet, det blei billigere enn fra USA eller UK.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Breed låter veldig godt, og jeg har vel brukt de til det meste av det du nevner. De står riktignok i ei mahogni-øks, så det er mulig det vil låte noe annerledes, men kan ikke skjønne at de ikke skulle truffet godt innenfor.

Men igjen, som jeg alltid sier; øret som hører osvosv.

Link to comment
Share on other sites

Hei takk for svar.

Jeg er redd de mikkene ikke helt "passer" i en strat!?

Jeg har liten erfaring med stratter, men synes de er veike i lyken i utgangspunktet, slik at man må gjøre endel for å få dem til å låte slik JEG ønsker.

Mikker er det greiest å bestille fra det store Ytland synes jeg...

En av grunnene til at jeg ville gått for lavere output er at de "spiller ball" med singlecoilene litt bedre - man kan alltids få nok fres ved å gi mer gain.

Syns også svakere pickups gir bedre dynamikk og "åpnere" tone sånn generelt, men dette kan jo være placebo.

Går forøvrig an å sjekke diverse "demoer" på youtube av de forskjellige pickupene - da kan man ihvertfall få et generelt bilde av hvordan de låter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gønn på meg noe med mye output. Som Kaputnik påpeker så er det lurt å finne en som kan utgjøre en trio sammen med de to gjenværende single coilene. En medium output PAF-type er et godt utgangspunkt. Nok guffe til at det sparker litt med vreng, men også nok topp og 'luft' til at den ikke låter tamt og sterilt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et godt eksempel på at output ikke er alfa og omega nå nettopp, har sittet og lodda på en stratt. Har en Squier Classic Vibe jeg har eksperimentert med pickuper i, og syntes ikke noe passa. De som satt i blei litt for sterile etter min smak men var fantastiske i en mahognystratt jeg har, og jeg enda opp med en kombinasjon av en Tonerider City Limits bridge (9,5K) og Fender CS '54 i middle og neck (5,9K). Rå lyd i bridge og fyldig lyd i de andre posisjonene uten at jeg blei heeelt fornøyd. Da jeg bytta strenger fra 011 til 0095 for bedre spillbarhet og dynamikk blei disse pickupene tynne i lyden sjøl om jeg skrude dem høyere. Tilfeldigvis hadde jeg et sett fra en '85 Fender Japan-stratt liggende som jeg fikk av nabo'n, og de er 5,6 K over hele fjøla. De passa helt perfekt inn, og jeg har like feit lyd i bridge nå som ved 011 og høyere output.

Link to comment
Share on other sites

"Syns også svakere pickups gir bedre dynamikk og "åpnere" tone sånn generelt, men dette kan jo være placebo."

Jeg deler denne placeboen :D

Youtube er godt besøkt i det siste.

Noen hevder at også The Breed Neck - i bridge posisjon er bra.....

Hadde en hatt flere daler skulle en ha kjøpt flere enn en om gangen.....

Link to comment
Share on other sites

Fikk et godt eksempel på at output ikke er alfa og omega nå nettopp, har sittet og lodda på en stratt. Har en Squier Classic Vibe jeg har eksperimentert med pickuper i, og syntes ikke noe passa. De som satt i blei litt for sterile etter min smak men var fantastiske i en mahognystratt jeg har, og jeg enda opp med en kombinasjon av en Tonerider City Limits bridge (9,5K) og Fender CS '54 i middle og neck (5,9K). Rå lyd i bridge og fyldig lyd i de andre posisjonene uten at jeg blei heeelt fornøyd. Da jeg bytta strenger fra 011 til 0095 for bedre spillbarhet og dynamikk blei disse pickupene tynne i lyden sjøl om jeg skrude dem høyere. Tilfeldigvis hadde jeg et sett fra en '85 Fender Japan-stratt liggende som jeg fikk av nabo'n, og de er 5,6 K over hele fjøla. De passa helt perfekt inn, og jeg har like feit lyd i bridge nå som ved 011 og høyere output.

Enig. jeg skjønner egentlig ikke hvorfor selv metall skal ha høyt output på sine mikker nå om dagen når du kan skru opp til uendelig med gain på ampen. Kan noen forklare meg det ;-)? eneste jeg skjønner er at det gir endel mer komprimering, og komprimering av tonen før ampen er ikke med på å gi god lyd.

Link to comment
Share on other sites

Er det feil å spørre hvorfor du har lyst til å kjøpe en gitar du synes låter kjipt? Hvorfor ikke kjøpe en gitar som låter bra?

Hehe -dette var et godt spørsmål som fortjener svar.

Jeg har nå en Gibson SG som jeg er veldig fornøyd med, primært til heavy blues og hard rock, tilogmed med coil tapping. Jeg har i 25 år kun hatt en elgitar om gangen. Her forleden kjøpte jeg meg en Gibson Flying V -jeg ble aldri venn med halsen. Jeg ønsker ikke contoured halser som er runde øverst og markant flatere nedover. Dette er dessverre tilfelle på mange av 80 talls gitarene som jeg egentlig vil ha. F.eks Charvel, Kramer, etc. Jeg liker C-halsen til en strat 9,5" radius. den holder seg fint hele veien og er etter min smak. Men, kjøper jeg en strat må jeg konvertere den til en super strat (du skjønner hva jeg mener...) med feitere pickuper som VELDIG mange nettopp gjør med Stratene. Så en drømme strat kunne vært med mahogny kropp og hals, rosewood brett, supervee bladerunner tremolo, HSS/HSH med feite mikker ala dimarzio heavy blues II, AT-1, The Breed, etc. Dette likner veldig på en superstrat bortsett fra halsen som da fort blir en shredderhals som jeg ikke ønsker. Har du tips til gitar tar jeg det gjerne imot!!!!! Ellers så er det ikke så gæærnt/ulovlig å modde en strat til sine ønsker ;-)?

Link to comment
Share on other sites

Hva med en low output humbucker som Seymour Dunca Vintage Rails? Kanskje med splitcoil, eller med en litt kraftigere humbucker pluss split coil, kanskje en Cool Rail? Må si Dimarzio har mange spennende valg, Vintage blues, Virtual solo, Injector. Mange low output humm canceling pickups i strat størrelse. Har bare ingen reell erfaring med å spille på noen av de, eneste strat humbuckeren jeg har prøvd er den på en Stock HSS squier, fra mitt perspektiv høres den også fin ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er et flott alternativ. Jeg liker den. 
    • Hei.  Har en kawai patent 34-4127 kjøpt tidlig 60 tallet. Noen som har kjenskap til denne evnt hva den røft kan være verd? Har en del hakk og skavanker.
    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.