Web Analytics
Jump to content

Grunnleggende Musikkteori


Bautabobb

Recommended Posts

Heisan gitarfolk.

Jeg er ny på forumet her, og har gått gjennom mye av trådene her angående Musikkteori. Jeg synes mange her har gode inspill og svar når folk lurer. Men jeg savner en litt mer dekkende Tråd, som tar det fra bunnen og opp. Musikkteori er ikke ett mystisk univers som bare de beste klarer å fatte. Det er faktisk ganske enkelt når man brekker det helt ned. Jeg har laget PDF filer som jeg legger ved i denne tråden, så kan de som måtte ønske lese og lære, eventuelt ikke lese og ikke lære.

Musikkteori er ingen fasit på hvordan man skal forme musikken, eller hvordan man skal få ting til å låte. Teorien er bare teori. Det er som jeg velger å se det, ett godt hjelpemiddel når man har dårlig tid (jam/deadline i studio etc.) eller om man bare står fast i skriveprosessen i en låt så kan teorien gi deg noen valgmuligheter for videre utvikling.

Håper at mange vil lese og at noen kan få noe ut av dette. Men husk! : øret bestemmer.

- Bautabobb

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet egenstudie for det meste. Har riktig nok ett år på musikklinja ved Stange videregående og ett år på folkehøyskole med hovedfag musikk. Jeg var vel egentlig ikke voksen nok til å fullføre musikklinja, så jeg valgte å bli ufaglært istedet. Jeg har ikke gitt ut noe offentlig annet en en liten snutt på spotify. (men det er ikke å regne som en utgivelse akkurat)

Men for å gjøre en lang historie kort, så kom jeg til ett punkt i livet hvor jeg var klar for å lære musikk fra det grunnleggende og opp. Jeg startet med en bok av Bjørn Kruse "Jazzteori . Grunnleggende prinsipper" og fortsatte med "Bruksmusikk arragering" av samme forfatter. Jeg har brukt alt formye tid på Youtube og resten av internettets avkroker for å finne det jeg var ute etter.

Det som står i PDF filene er 100% riktig innholdsmessig med unntak av noen flotte skrivefeil her og der slik som og/å feil ol.

Link to comment
Share on other sites

Bra tiltak! Skulle gjerne sett at du hadde tatt deg bedre tid, da jeg ikke liker "publiserte" skrivefeil. Vi har alle ulike egenskaper på det området også, og tross alt er det innholdet som er viktigst.

Kan ikke umiddelbart se noe som ikke tidligere har blitt postet her på forumet, men vi har ikke vært veldig flinke til å samle informasjonen. Mange sitter med kunnskap og venter på at noen med de riktige spørsmålene skal fyre løs. :)

Nå virker jeg sikkert som en surpomp, men i det store og hele er jeg glad for at folk leser teori. :D Pugging er kult!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kunne sikkert ha gjort en bedre insats på barneskolen en gang i tiden. Nå har jeg kommet til det stadiet at om jeg skal sitte å gå over alle skrivefeil så mister jeg motivasjonen til å gjøre det. Men takk for kritikk.

Det ikke innholdet som er "nytt" men det er måten å se det på. Om noen hadde fortalt meg som 16 åring at jeg kunne lage akkorder ved å plukke ut annenhver tone i skalaen, så hadde jeg fråtset i det. Det er alikevel "pugging" men jeg synes måten er mindre krevende. Det finnes ufattelige mange måter å se de samme tingene på og det er det som gjør at Musikkteori og musikk altid finner nye infallsvinkler og nye strukturer. Vet det er mange som sier at "all pop går i 4 akkorder" og man kan finne eksempler på dette søk på -four cord song- på youtube. Men det man ikke må glemme er at det er utøverens måte å fremføre på som er viktig. Man kan pugge masse informasjon og lære seg at en liten ters og forminsket kvint er det samme som en dim akkord, men man må forstå konteksten av det man lærer. Så jeg har valgt å forenkle dette ganske mye i måten å sette det opp på.

Når det er sagt så har du helt rett. Det er garantert mange som sitter med kunnskap og venter på at noen skal stille riktige spørsmål. Men mye av den musikalske terminologien kan være avskrekkende, spesielt for nybegynnere, noe som gjør at man kanskje heller hopper over dette aspektet og fokuserer bare på tabs eller kord skjemaer som andre har skrevet ned. Dette er vel og bra, men jeg mener det er viktig at musikeren kan forstå hva han/hun driver med og kanskje også forklare til andre. For min del er det enklere i band/jam og si at vi spiller over 2-5-1 i C# istedet for å si peke og vise hvor man skal trykke. Om denne kunskapen sitter vil også musikerne være i stand til å prege musikken ved bruk av skalaer og ting de kan, slik at ting kan leve og utvikle seg.

men om dette tiltaket er unødig så ønsker jeg at informasjonen samles mer som du sier. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ikke uønsket. Å finne nivået til leseren er vanskelig, og noe som de fleste av oss sjelden tenker stort på. Ikke alle har pedagogisk bakgrunn - det kan vi heller ikke forvente. Det at mange sitter på kunnskap er en svakhet, for de som ikke vet vil sjelden spørre etter noe de aldri har hørt om. På den måten bidrar vi til å gjøre dørstokkmila enda vanskeligere å krabbe over. Derfor er det veldig bra at noen, som i dette tilfellet Bautabobb, legger ut noe helt av egen vilje. Det må ikke være den ultimate guiden, men om noen har den er det jo fint om den deles. ;)

Teori er ikke skummelt eller farlig, men det kan være mye å gape over før de første aha-opplevelsene viser seg. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg følte ganske mye på det da jeg startet å spille. Jeg kunne fort ha noen spørsmål om ting og tang, men det var ikke lett å finne de som hadde svarene den gang, og heller ikke lett å få seg til å spørre. Mye av dette har med frykten for å virke dum eller frykt for å virke urutinert. Men, "newsflash", kan du det ikke så er den eneste måten å lære det på å faktisk bruke tid med det og finne informasjon som er enkelt forklart. Jeg har sett mye rundt omkring på internett hvor folk bruker så mange begrep som mulig for å forklare en enkel sak, og bare den innpakkiningen gjør temaet vanskeligere å forstå. Som du sier kan man ikke forvente at alle har pedagogisk bakgrunn, det har heller ikke jeg. Men jeg vet at om ting blir presentert i sin enkleste form så har jeg gode forutsettninger for å lære. (slik som mange andre også vil jeg tro)

Så ved å senke "dørstokkmila" som du sier, så håper jeg at folk tar motet til seg og spør. Det finnes ingen dumme spørsmål, det finnes dumme svar. det farligste er at man lærer noe :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en flott og enkel oversikt over grunnleggende begrep - print ut og heng på dassveggen, så har du kontroll på null komma svisj.

Som pedagog savner jeg konkrete musikkeksempel, enten ved lydklipp og/eller tabulatur/noter - eller kanskje video. Hvordan høres en dorisk skala ut, hvordan spiller man pentatonskalaen, hvordan oppfører kvintsirkelen seg på gitarhalsen? Og så bortetter. Konkret og praktisk binding mellom teoretiske begrep og faktisk musikk.

(Jeg er fullstendig klar over at det tilsvarer en helt annen arbeidsmengde, noe som er grunnen til at jeg ikke har skrevet noe lignende selv).

Ellers er dette et bra tiltak, flott med PDF-filer.

Hadde det vært en idé å samle linker til alle slike poster i en sticky-tråd?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei! Det ser ut til at lenkene er borte, det har du rett i.

Det finnes en god del andre tråder med teori, så du skal nok kunne finne noe. Her er mitt hjertebarn av et innlegg: http://forum.gitarnorge.no/topic/20063-kadenser-og-resolusjon/?p=295522#entry295522

ellers finner du noen veldig gode tråder som "pinned" i forumet som er linket her: http://forum.gitarnorge.no/forum/11-teori-og-teknikker/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.