Web Analytics
Jump to content

Standard D tuning


Frithjof
 Share

Recommended Posts

Hei, funnet ut at standard D tuning kler min stemme bedre. Da slipper jeg veldig teite capo plasseringer når jeg vil spille med mye åpne strenger.

Bruker nå 0.012 - 0.054 eller noe sånt, standard D'addario. Lurer egentlig på om jeg burde gå opp til 0.013 evt 0.014 for å få en fetere lyd. Noen tanker/forslag til dette?

Mvh Frithjof:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, funnet ut at standard D tuning kler min stemme bedre. Da slipper jeg veldig teite capo plasseringer når jeg vil spille med mye åpne strenger.

Bruker nå 0.012 - 0.054 eller noe sånt, standard D'addario. Lurer egentlig på om jeg burde gå opp til 0.013 evt 0.014 for å få en fetere lyd. Noen tanker/forslag til dette?

Mvh Frithjof:)

Setter nok komfort foran lyd når det gjelder strengetykkelse. Det er ikke SÅ mye forskjell at det ikke kan kompenseres for med litt ratting på ampen. Så mitt spørsmål blir, synes du strengene er passe stramme/slakke i standard D? :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvordan du spiller (plektreharving / fingerspill / tommelbass e.t.c ...) og hvordan gitar du har o.s.v .... Du må prøve selv ... ;)

Den store Gibsonen (SJ-200) min syns jag låt, og spilte, skikkelig bra med Elixir 0.013" strenger stemt i D. Stemte den da i D før en inspilling før å slippe capo og barré akkorder o.s.v ... Samme strenger i E blir litt 'boring' ! ...

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker er "balanced tension". Det gjør at alle strengene føles like stramme.

Jeg har enten balansert eller progressiv tension på alle mine gitarer og basser. Det gjør at de takler alternative stemminger bedre, siden utgangspunktet er balansert.

D'addario har noen sett de kaller "balanced tension", og de er mer balanserte enn de vanlige tretten på dusinet-settene. Likevel har de alle en svakhet med at tykkeste streng har litt lavere tension enn de burde.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

jeg kjører EXL140 Nickel Wound, Light Top/Heavy Bottom, 10-52 (68 på 7th) over 25,5 scale. funker som ei kule hos meg, men igjen så har personlige preferanser veldig mye, om ikke alt å si.

Og i forhold til "fetere lyd" så har nok ting som teknikk, amp, type gitar, miccer også videre like mye å si når det kommer til innvirkning på lyden.

prøv deg fram. det er både morro og lærerikt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også benyttet ZOG, men har funnet ut at ZOGs "progressive tension" kan bli litt i overkant stramt til tider. Jeg har derfor i det siste, og spesielt for bass, bestilt enkeltstrenger på nettet, slik at jeg får et noenlunde balansert sett der tykkeste streng ihvertfall ikke er den med lavest tension.

Med litt kreativ bruk av d'Addarios tension chart, så kan man finne "sitt" strengesett ganske enkelt.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å prøve seg fram og finne balansen mellom lyd og spillbarhet. Skiftet ofte tykkelse på enkelte av gitarene før jeg fant ut hva jeg likte best, og når jeg spiller mye foretrekker jeg ofte en strengetykkelse opp. På mine akustiske har jeg 12-53 på grunn av feitere lyd i bassen, men skal jeg spille for eksempel blues kan det hende jeg bytter til 011-52 for å bende og spille licks lettere. 013 og 014 høres veldig tjukt ut, men det er enkelte gitarer som trives med det også. Naboens Martin er lettspilt med 013, for eksempel, mens mine gitarer ville være mere hardspilt. Så det er bare en ting som hjelper, og det er å prøve seg fram med forskjellige strengetykkelser.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få fetere lyd med tykkere strenger, så her må du nesten bare vurdere hvor grensa mellom komfort og fet lyd går. Selv bruker jeg 011 til standard tuning på mine akustiske, så 012 ville nok duge for min del.

Den ene takler faktisk nedstemming med 011 ganske bra.

Edited by stromstans
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.