Web Analytics
Jump to content

Standard D tuning


Frithjof

Recommended Posts

Hei, funnet ut at standard D tuning kler min stemme bedre. Da slipper jeg veldig teite capo plasseringer når jeg vil spille med mye åpne strenger.

Bruker nå 0.012 - 0.054 eller noe sånt, standard D'addario. Lurer egentlig på om jeg burde gå opp til 0.013 evt 0.014 for å få en fetere lyd. Noen tanker/forslag til dette?

Mvh Frithjof:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, funnet ut at standard D tuning kler min stemme bedre. Da slipper jeg veldig teite capo plasseringer når jeg vil spille med mye åpne strenger.

Bruker nå 0.012 - 0.054 eller noe sånt, standard D'addario. Lurer egentlig på om jeg burde gå opp til 0.013 evt 0.014 for å få en fetere lyd. Noen tanker/forslag til dette?

Mvh Frithjof:)

Setter nok komfort foran lyd når det gjelder strengetykkelse. Det er ikke SÅ mye forskjell at det ikke kan kompenseres for med litt ratting på ampen. Så mitt spørsmål blir, synes du strengene er passe stramme/slakke i standard D? :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvordan du spiller (plektreharving / fingerspill / tommelbass e.t.c ...) og hvordan gitar du har o.s.v .... Du må prøve selv ... ;)

Den store Gibsonen (SJ-200) min syns jag låt, og spilte, skikkelig bra med Elixir 0.013" strenger stemt i D. Stemte den da i D før en inspilling før å slippe capo og barré akkorder o.s.v ... Samme strenger i E blir litt 'boring' ! ...

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker er "balanced tension". Det gjør at alle strengene føles like stramme.

Jeg har enten balansert eller progressiv tension på alle mine gitarer og basser. Det gjør at de takler alternative stemminger bedre, siden utgangspunktet er balansert.

D'addario har noen sett de kaller "balanced tension", og de er mer balanserte enn de vanlige tretten på dusinet-settene. Likevel har de alle en svakhet med at tykkeste streng har litt lavere tension enn de burde.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

jeg kjører EXL140 Nickel Wound, Light Top/Heavy Bottom, 10-52 (68 på 7th) over 25,5 scale. funker som ei kule hos meg, men igjen så har personlige preferanser veldig mye, om ikke alt å si.

Og i forhold til "fetere lyd" så har nok ting som teknikk, amp, type gitar, miccer også videre like mye å si når det kommer til innvirkning på lyden.

prøv deg fram. det er både morro og lærerikt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også benyttet ZOG, men har funnet ut at ZOGs "progressive tension" kan bli litt i overkant stramt til tider. Jeg har derfor i det siste, og spesielt for bass, bestilt enkeltstrenger på nettet, slik at jeg får et noenlunde balansert sett der tykkeste streng ihvertfall ikke er den med lavest tension.

Med litt kreativ bruk av d'Addarios tension chart, så kan man finne "sitt" strengesett ganske enkelt.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å prøve seg fram og finne balansen mellom lyd og spillbarhet. Skiftet ofte tykkelse på enkelte av gitarene før jeg fant ut hva jeg likte best, og når jeg spiller mye foretrekker jeg ofte en strengetykkelse opp. På mine akustiske har jeg 12-53 på grunn av feitere lyd i bassen, men skal jeg spille for eksempel blues kan det hende jeg bytter til 011-52 for å bende og spille licks lettere. 013 og 014 høres veldig tjukt ut, men det er enkelte gitarer som trives med det også. Naboens Martin er lettspilt med 013, for eksempel, mens mine gitarer ville være mere hardspilt. Så det er bare en ting som hjelper, og det er å prøve seg fram med forskjellige strengetykkelser.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få fetere lyd med tykkere strenger, så her må du nesten bare vurdere hvor grensa mellom komfort og fet lyd går. Selv bruker jeg 011 til standard tuning på mine akustiske, så 012 ville nok duge for min del.

Den ene takler faktisk nedstemming med 011 ganske bra.

Edited by stromstans
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
    • Er det noen som har erfaringer med Yamaha Stagepas 1K MkII som PA-system for duo 1 gitar med pedalbrett (mest akustisk med innebygd pickup) og 1-2 vokalister innenfor sjanger folk/vise/pop. Lydkvalitet? Brukervennlig? Spiller sjelden i lokaler med plass til over 300 personer. Etter det jeg kan se mangler systemet mulighet for 48V phantom power til f.eks. aktiv DI-boks. Setter pris på tilbakemeldinger.
    • Hei, er ikke så inne på dette, men vet at disse 80-talls gitarene fra Kramer skal være verdt litt, har dere noen innblikk i hva jeg kan få for denne? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.