Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Standard D tuning


Frithjof

Anbefalte innlegg

Hei, funnet ut at standard D tuning kler min stemme bedre. Da slipper jeg veldig teite capo plasseringer når jeg vil spille med mye åpne strenger.

Bruker nå 0.012 - 0.054 eller noe sånt, standard D'addario. Lurer egentlig på om jeg burde gå opp til 0.013 evt 0.014 for å få en fetere lyd. Noen tanker/forslag til dette?

Mvh Frithjof:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, funnet ut at standard D tuning kler min stemme bedre. Da slipper jeg veldig teite capo plasseringer når jeg vil spille med mye åpne strenger.

Bruker nå 0.012 - 0.054 eller noe sånt, standard D'addario. Lurer egentlig på om jeg burde gå opp til 0.013 evt 0.014 for å få en fetere lyd. Noen tanker/forslag til dette?

Mvh Frithjof:)

Setter nok komfort foran lyd når det gjelder strengetykkelse. Det er ikke SÅ mye forskjell at det ikke kan kompenseres for med litt ratting på ampen. Så mitt spørsmål blir, synes du strengene er passe stramme/slakke i standard D? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du spiller (plektreharving / fingerspill / tommelbass e.t.c ...) og hvordan gitar du har o.s.v .... Du må prøve selv ... ;)

Den store Gibsonen (SJ-200) min syns jag låt, og spilte, skikkelig bra med Elixir 0.013" strenger stemt i D. Stemte den da i D før en inspilling før å slippe capo og barré akkorder o.s.v ... Samme strenger i E blir litt 'boring' ! ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker er "balanced tension". Det gjør at alle strengene føles like stramme.

Jeg har enten balansert eller progressiv tension på alle mine gitarer og basser. Det gjør at de takler alternative stemminger bedre, siden utgangspunktet er balansert.

D'addario har noen sett de kaller "balanced tension", og de er mer balanserte enn de vanlige tretten på dusinet-settene. Likevel har de alle en svakhet med at tykkeste streng har litt lavere tension enn de burde.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører EXL140 Nickel Wound, Light Top/Heavy Bottom, 10-52 (68 på 7th) over 25,5 scale. funker som ei kule hos meg, men igjen så har personlige preferanser veldig mye, om ikke alt å si.

Og i forhold til "fetere lyd" så har nok ting som teknikk, amp, type gitar, miccer også videre like mye å si når det kommer til innvirkning på lyden.

prøv deg fram. det er både morro og lærerikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også benyttet ZOG, men har funnet ut at ZOGs "progressive tension" kan bli litt i overkant stramt til tider. Jeg har derfor i det siste, og spesielt for bass, bestilt enkeltstrenger på nettet, slik at jeg får et noenlunde balansert sett der tykkeste streng ihvertfall ikke er den med lavest tension.

Med litt kreativ bruk av d'Addarios tension chart, så kan man finne "sitt" strengesett ganske enkelt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve seg fram og finne balansen mellom lyd og spillbarhet. Skiftet ofte tykkelse på enkelte av gitarene før jeg fant ut hva jeg likte best, og når jeg spiller mye foretrekker jeg ofte en strengetykkelse opp. På mine akustiske har jeg 12-53 på grunn av feitere lyd i bassen, men skal jeg spille for eksempel blues kan det hende jeg bytter til 011-52 for å bende og spille licks lettere. 013 og 014 høres veldig tjukt ut, men det er enkelte gitarer som trives med det også. Naboens Martin er lettspilt med 013, for eksempel, mens mine gitarer ville være mere hardspilt. Så det er bare en ting som hjelper, og det er å prøve seg fram med forskjellige strengetykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok få fetere lyd med tykkere strenger, så her må du nesten bare vurdere hvor grensa mellom komfort og fet lyd går. Selv bruker jeg 011 til standard tuning på mine akustiske, så 012 ville nok duge for min del.

Den ene takler faktisk nedstemming med 011 ganske bra.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.