Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon til gitar


whiplash

Anbefalte innlegg

Er i prosesen av ny akustisk gitar og alt peker mot Martin D15M, men denne er uten mikrofon. Så jeg har lest rundt på nettet, prøvd i butikker og er litt nærmere en avgjørelse.

Jeg har gode vibber til Fishman sonitone GT2 da jeg ikke vil ha store inngrep i gitaren, vil ha det enkelt og allsidig lyd, men det ser ut til at denne ikke er å få for ettermontering. Hva annet er det som er i samme område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en party-pooper, men jeg har personlig kommet til at inngrepene som behøves i en god akustisk ikke er verdt det for ettermontering. Man senker verdien på gitaren i bruktmarkedet og det er en risiko for at det ikke låter bra/endrer stolen slik at setup blir dårligere/gir for mye feedback etc.

Jeg tenker at dersom jeg trenger akustisk gitar med integrerte mikrofoner, så skaffer jeg en gitar som er laget for det i utgangspunktet.

NB: Jeg har forsøkt å ettermontere piezo i salen på en ukulele en gang. Det ble ikke bra. Tykkelsen på piezo-elementet må freses ned, og det er litt risikosport, og så må du sørge for at selve sadelen passer både i tykkelse og dybde sammen med pickupen. Good luck. Det ble i mitt tilfelle for komplisert.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en slik:

promagplusNEW.jpg

Har hatt en slik og de låter fint, men det er en stor svakhet å ha kabelen sånn. Den henger litt i veien for å si det slik og er utsatt for brudd oppe ved / i selve mikken. Når det først har skjedd, er det veldig vanskelig å reparere. Men til hjemmebruk funker det bra en stund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til å montere Pure Mini i begge kassegitarene mine nå, skal visst låte bra :)

Vurderte K&K i Collings OM:en jag også ... hadde jo en liggendes her hjemme, som jag senere monterte i Martin D12-28:en.

Det jag liker med K&K er at det ikke er noe batteripakker, knapper eller knotter i gitarn ! Tre piezoelementer og ett jack ! :-)

Og så er det jo ikke noe som skall mellom sadelen og stolen heller !

Men ... før å ha litt kontroll på lydet må man nesten ha preamp ... og den glemmer man jo vanligvis hjemme da man drar på jam eller øving eller noe ... :-)

Så, jag valgte Anthem i stedet ! Plug and Play !

Har gjort kjempeopptak med Shure SM58 og SM57. I studio vel å merke, på scenen skal de også funke mye bedre enn stolmikker!.Ja også Beta 57! Men det beste er jo to kondensatormikker i XY-koling

Men det å mikke opp kassegitarer på scene er jo ikke direkte enkelt ! Spes om det er en liten scene, og den må deles med trommer, bass og kanskje en elgitarist ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har K+K Pure mini i en parlour og en akustisk bass. I gitaren fikk jeg såpass lav output at jeg like godt monterte en aktiv 9V pluggpreamp fra GFS, og da blei ting mye bedre. Veldig rein og fin lyd, og atskillig bedre enn piezo-klunk. Lyden stiller jeg i miks. Har prøvd å bruke både en Fishman Aura og en Presonus Bluetube før jeg heiv inn preampen, men det blei ikke det samme som preamp i gitaren. Har en LR Baggs M-80 i hovedgitaren, og den er super til bandspilling, den liker jeg utrolig godt. Bakdelen er jo at det ikke er noe skjult system og viser godt. I reservegitaren har jeg en passiv LR Baggs M-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ... K&K pure er ganske "mid heavy", som du kan lese flere steder på nettet !

Så man, eller i hvert fall jag, er avhengig av en preamp med EQ (f.eks K&K XLR, eller Radial PZ-Pre) og/eller en lydmann som har kontroll på sakene + soundcheck ! :-)

Ie. hvis man, som jag, liker å dra på jam der man jo ofte plugger i og håper på det beste så syns jag Anthem eller tilsv er bedre ...

Ser ellers at K&K leverer sån 'onboard preamp' også ! : http://kksound.com/products/ultrapure.php ser bra ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.