Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon til gitar


whiplash

Anbefalte innlegg

Hei,

Anbefaler en stolmontert pick up fra Highlander, f.ex. IP-1, link: http://highlanderpickups.com/catalog/ip1.htm

Gir en åpen, naturtro lyd.

Monteres som vist her: http://highlanderpickups.com/install/images/iP-1/iP-1.pdf

Eller ta kontakt med Geir Falck i Trondheim - (tidligere Tre45, nå: Clean Sport AS, Fjordgata 11, 7010 Trondheim, email: cleansportas@barga.no)

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo lest litt om dette, og samtlige gitarfiklere med et godt rykte anbefaler å sette inn noe som gjør at man kan gjøre små og relativt usynlige inngrep i gitaren.

Grunnen er enkel, nemlig den at en god gitar varer mye lenger enn elektronikken. Derfor er elektronikken utslitt eller gammeldags lenge før gitaren er det. Det gjør at det er smart å kunne skifte den ut eller erstatte den med noe bedre uten at man sitter igjen med et par små hull som ikke synes, eller kan plugges igjen uten at det blir stygt.

Bare tenkpå hva som har skjedd med preamper og piezoelementer på noen få år. Selv billige systemer til noen hundringser låter langt bedre enn ti år gamle "verstingpickuper" til flere tusenlapper.

På rimelige kassegitarer er det jo ikke så viktig, men jo dyrere gitar, jo viktigere. I mitt hode høres dette vleig fornuftig ut, selv om det er praktisk med et display, stemmemaskin og noen poter til volum og EQ på sargen av gitaren. Det er jo større grunn til å tro at man ikke får tak i noe "drop-in"- modul om noen år enn at man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg gjør et slikt inngrep. Hva som egner seg av pickup avhenger dessuten mye av hvordan instrumentet brukes. Et pickup-system med endpin-jack og kontroller som monteres på innsiden av lydhullet krever ikke stort modifisering av gitaren, men kan ikke brukes sammen med feedback-demper. På en scene med mye støy og høy monitorlyd er feedback-demping helt avgjørende. Freser man opp store hull for preamp-systemer er det en viss risiko for å ødelegge klangen i instrumentet, For meg står valget derfor mellom ikke å gjøre noe, eller å installere en enkel pickup uten elektronikk (f.eks Fishman AG-series) og bruke en ekstern preamp isteden.

Til opptak vil gode studio-mikrofoner i de aller fleste tilfeller gi bedre resultat enn selv de beste pickup-systemer. Jeg har ikke hørt et eneste pickup-system som gjenspeiler gitarens karakter skikkelig. Dagens high-end akustiske pre-amps (innebygd eller eksterne) er rene modellerings-computere som ikke bruker pickup-signalet til stort annet enn å trigge frekvens, attack og volum. Det er nesten tvilsomt om man kan kalle slikt et akustisk instrument, men likevel låter det ikke så verst da, særlig live med band.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.