Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lap steel


Anbefalte innlegg

Jeg følger denne oppskriften som har en 22.5" skala. bortsett fra at jeg modifiserer den litt pga at halsstykket er for smalt til å kunne feste broen i og at en helt rett lap steel er litt kjedelig. Derfor lager jeg en litt mer tradisjonell lap steel form på den.

Har forøvrig fått fylt opp alle 21 sporene nå, så skal jeg la limet tørke over natten, så tar jeg å skjærer de ned i morgen.

Ref: http://www.buildyourguitar.com/books/ebooks/eLAP_sample_full.pdf

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fylt opp alle sporene og fått pusset bort endel av det overflødige limet som farger rundt hvert bånd. Planlegger forøvrig å prøve å legge på binding rundt også.

Men, nå har det oppstått et par spørsmål som kanskje noen kan komme med noen gode innspill på.

1. Jeg har drevet å prøveborret i et stykke av kappet for å finne dimensjonen til pakningene til tunerne. Har funnet ut at 8 mm bor fører til at hullet er for lite, mens 8.5 mm er akkurat bitte litt for stort, slik at jeg klarer å få de ut igjen uten store problemer. Da er spørsmålet, kan jeg bruke noe lim for å feste de?

2. Og hvordan vil det bli med hullet når jeg har lakkert? Da vil vel mest sannsynlig hullet bli noe mindre?

3. Litt fram i prosjektet, men bør jeg få jordet broen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da har jeg fått litt ånden over meg igjen på denne, og er kommet til dette med jording av broa. Må jeg lodde fast ledningen til broa eller holder det å klemme fast ei ledning mellom skruen og treverket?

Har tappet ut rom til pickupen nå, skal prøve å legge inn perlemor dots i halsen og så få limt sammen det som blir kroppen på den.

Og bilde: 2014104_image.jpg

Edit: ser kanskje ut til at bildet ikke virker. Men skal prøve å få til noe ila morgendagen.

Btw. Er det 24 timer trelim helst skal tørke før man begynner å jobbe?

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å lodde fast. For oss vanlige dødelige blir loddinger mot stål bare sånn passe bra uansett. Jeg bruker gjerne en ledning med masse kordeller, og lager en liten vifte av et området jeg fjerner isolasjonen fra.Holder i mange år.
Det kan være greit å slipe så vidt det er på undersiden av broa der ledningen treffer. Det skader ikke. Trelim er garantert tørt i løpet av mindre enn 24 timer, seks timer holder under vanlige norske innendørsforhold, men det er jo greit å vente til man er helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble dette så langt som jeg rakk å komme på gitaren i denne omgangen. Da blir det nok ikke gjort mer før til jul, da jeg nå drar tilbake til hovedstaden etter ei helg hjemme hos foreldra (som har snikkarbod).

2014105_IMG_20141005_191752.jpg

Det som gjenstår er å pusse ned dotsa på gripebrettet, pusse ned hele kroppen og lakke den, lage nytt plekterbrett og feste stemmeskruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.