Web Analytics
Jump to content

Lap steel

Recommended Posts

Da er det min tur til å begi meg ut på ting jeg ikke kan.

Skal prøve å lage meg en lap steel, har endel deler liggende og fått tak i et stykke gran med kun en kvist i, som jeg uansett skal klare å unngå. Har til nå fått kappet ned tykkelsen til det som skal bli hodet.

Men, jeg har en liten utfordring som jeg håper noen kan hjelpe meg med; Jeg er litt usikker på hva jeg skal lage nøtta av. Jeg skal ha noen ukuttede biter, men jeg er litt redd for at disse ikke skal bli høy nok. I tillegg er jeg nødt til å lage et spor hvis jeg skal bruke denne. Jeg ser det er mange som bruker vinkler i metall, og dette ser ut som en veldig god løsning, jeg er bare usikker på hvor jeg kan finne noe slikt. Jeg vet de har noen på Maxbo, men disse er på 2,4m, så er kanskje litt i meste laget for å skulle ha 10 cm av de. Er det noen som har noen gode tips?

Uansett, her er et par bilder.

t_2014219_IMG_20140219_134457.jpg

t_2014219_IMG_20140219_175817.jpg

For å file sporene holder det lenge med filsett fra Biltema eller Clas..

De sporene og ja, men tenkte mer på det som nøtta skal ned i.

Jeg lagde meg en cigarbox-gitar for et par år siden, og da brukte jeg en bordsag for å få til sporet, men har ikke tilgang på den lengre. Da laget jeg også halsen i eik, og er redd grana skal flise mer hvis jeg bruker bordsag igjen.

Edited by MartheyG

En Dremel med overfres-tilbehøret måtte jo være ideelt til en slik jobb! Det var ikke aktuelt for meg på min lapsteel.. Jeg limte gripebrettet oppå halsen, og satte nuten inntil kanten på gripebrettet, uten spor, bare lim!

Eller som andreasf foreslår over her....

Jeg vurderte å droppe å lage noe gripebrett, for man trenger vel trengt tatt ikke dette? I stedet tenkte jeg å bare svi inn båndene direkte i halsen. Jeg har muligens tilgang til en dremmel, så kanskje det kan gå.

Jeg er usikker på egne ferdigheter ift. å skulle få til dette sporet for hånd. Så finsnekkerferdigheter er jeg rimelig langt unna på nåværende tidspunkt.

Edited by MartheyG

Ok. Var innom Maxbo i går for å se etter noe som kunne brukes som nut, og fikk tak i et par aluminiumsvinkler. I tillegg skulle jeg benytte meg av bordsagen de har på trelasten for å kutte til riktig bredde. Endte med at jeg fikk med meg et nytt emne fra ett eller annet løvtre. Fikk samtidig kuttet til grei bredde på emnet og ferdig tykkelse på hodet.

I dag har jeg fått saget til formen på hodet og deretter finhøvlet det.

t_2014222_IMG_20140222_125347.jpg

Jeg tenker og må legge på to emner nederst på kroppen for å få nok bredde til å feste broen. Men da et spørsmål til dere med litt mer erfaring; Vil det være noe problem at "string posts'ene" havner akkurat i skøyten mellom halsemnet og vingeemnene?

t_2014222_IMG_20140222_130243.jpg

(Her ser dere et av emnene jeg skal lime på.)

• 3 weeks later...

Morsomt å høre at det er interesse rundet prosjektet. Jeg fikk kuttet ut ene "vingen", etter mye banning og litt felling av tårer. For det viste seg at stikksaga skjærer skjevt nedover i treet. Trodde jeg hadde ødelagt det emnet, men jeg tror jeg skal klare å redde meg inn, dessverre med et litt dårligere resultat enn jeg hadde håpet på.

Jeg antar at det er et gammelt og slitent blad som er skyld i ulykka. Problemet er bare at maskinen er 20 år gammel og det medfører at å oppspore blad til den ikke er like lett.

Uansett; Var også innom en lokal malingsforhandler og spurte om de tilfeldigvis kunne ha noe skjellakk liggende, og til stor jubel hadde de en pose liggende fra en god stund tilbake som det var tatt noe av. Denne posen fikk jeg kjøpt til spotpris. Litt usikker på om jeg vil begynne å prøve meg på lakking innendørs, eller om jeg venter med det til våren kommer.

Og i tillegg ja, hadde nesten glemt; Da jeg var innom Maxbo igjen for å se etter nye blad til stikksaga, kom jeg nok engang i snakk om prosjektet mitt med en av de ansatte, og fortalte at jeg egentlig tenkte å lage et gripebrett av samme materiale som resten av kroppen, siden jeg hadde en bit til overs som kunne passe. Nok engang trekker han fram noen stykker løvtre, denne gangen noe han trodde kunne være or. Fine stykker med fint spill i kan bli ypperlig til gripebrett. Han fikset gode emner ut av det på båndsaga og høvlet de til, så nå er det bare for meg å kutte de i passe lengder, og prøve å fikse "bånd-merker" (i mangel på bedre ord).

Kan prøve å få opp noen bilder av det senere i kveld.

Edited by MartheyG