Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

De-essing


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Har prøvd ut en del forskjellige teknikker for å dempe de skrikende s-ene på vokalsporet.

  1. Klippe opp ordet med plagsom s i og fade inn eller ut s-en, der dette lar seg gjøre.
  2. Klippe helt bort s-ene på back-up vokalen og 2.stemmen (for ikke å ha dobbelt opp).
  3. Rett og slett synge med dempet s på back-up og 2.stemmen.
  4. Jeg har en litt kjip en-knapp de-esser plug-in, som jeg legger på som første-insert. Men jeg lurer på om jeg skal laste ned gratispluggen Spitfish? Eller er det andre gode? Bruker dere de-esser både først og sist i insert-rekken?
  5. Automatisere hvor de-esser pluggen skal koble inn/ut.
  6. Lokalisere (booste) hvor s-ene skriker som verst, for så å kutte smalt i dette båndet.

Men det jeg aller helst ville hatt, hvis dette er vanlig på en litt kulere de-esser, er en dynamsik funksjon der det KUN jobbes med s-ene, som en kompressor, samt at den finner riktig frekvens, da dette vil variere fra mann, dame etc.

Hvordan jobber dere med de-essing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker popfilter, men har dette nesten klin inntil mikken, da armen er så altfor kort. Men prøver likevel å holde ca 20 cm avstand. Uansett så er behovet for å dempe s-ene så absolutt tilstede. Har just lastet ned gratispluggen Spitfish, og den virker grei, med diverse justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ut en del forskjellige teknikker for å dempe de skrikende s-ene på vokalsporet.

  1. Klippe opp ordet med plagsom s i og fade inn eller ut s-en, der dette lar seg gjøre.
  2. Klippe helt bort s-ene på back-up vokalen og 2.stemmen (for ikke å ha dobbelt opp).
  3. Rett og slett synge med dempet s på back-up og 2.stemmen.
  4. Jeg har en litt kjip en-knapp de-esser plug-in, som jeg legger på som første-insert. Men jeg lurer på om jeg skal laste ned gratispluggen Spitfish? Eller er det andre gode? Bruker dere de-esser både først og sist i insert-rekken?
  5. Automatisere hvor de-esser pluggen skal koble inn/ut.
  6. Lokalisere (booste) hvor s-ene skriker som verst, for så å kutte smalt i dette båndet.

Men det jeg aller helst ville hatt, hvis dette er vanlig på en litt kulere de-esser, er en dynamsik funksjon der det KUN jobbes med s-ene, som en kompressor, samt at den finner riktig frekvens, da dette vil variere fra mann, dame etc.

Hvordan jobber dere med de-essing?

FabFilter Pro DS er helt fantastisk. Den tar bare s-ene, og kan derfor settes tilslutt i insertkjeden også. Denne pluggen er så god at jeg sjelden bruker noe særlig tid på å justere meg inn.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å kjøpe en håndfull plugins i tillegg til de som kommer med Cubase. En kompressor som farger litt(feks CLA76/2), en de-esser(som FabFilter ProDS), en klang(jeg liker Valhalla Vintageverb), en saturasjonsplugg(Soundtoys Decapitator er knall) og en god eq, som feks FabFilter sin. Putter du på Slate sin busskompressorpakke, VBC, så har du fine verktøy å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.